Hoe komt dit nou?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mama van 2 meiden, 5 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

#1 mama van 2 meiden, 5 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2012
    Onze dochter heeft opeens behoorlijke nukken. Ze is altijd lekker eigengereid geweest maar nu is t soms even niet leuk....
    Kan ontzettend mopperen en zeuren, de grenzen opzoeken, is dan moeilijk te bereiken. Nu op vakantie is ze, naast heel vrolijk en gezellig, ook opeens een beetje brutaal tegen anderen.

Kan dit komen door alle veranderingen? Ze is in mei begonnen met school. Ging heel goed. Toen vakantie bso met andere leiders die oudere kk gewend waren, toen is dit gedrag begonnen. Toen haar eigen leidster weer terug was zat ze weer goed in haar vel en nu op vakantie begint t weer een beetje. Ik denk dat ze veel dingen spannend vindt en zich nu zo uit. Tegelijkertijd moet ze zich wel gewoon gedragen. Moet dus veel corrigeren wat het er niet altijd leuker op maakt, kom soms echt in een negatieve spiraal. Ben zo bang dat dit zo blijft en ze zich bv ook zo gaat gedragen bij klasgenootjes thuis.....ik maak me gewoon opeens erg veel zorgen erover.

Dus...wie heeft voor mij een hart onder de riem:D, misschien wat herkenning maar vooral tips?
    Zou heel fijn zijn!

Het bizarre is..ben zelf orthopedagoog en geef opvoedingsadviezen maar als t mijn eigen kind betreft is t toch soms wel moeilijk....:)

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Het enige wat ik kan bijdragen is dat ik hier een dame heb van 5 jaar die de ene dag super vrolijk kan zijn maar ook ineens een dag vol mopperen en buien...

Volgens mij is dit ook wel de leeftijd ( naast karakter)

Als ze die nukken heeft dan laat ik haar en probeer is haar wel vrij te laten in haar mopperen. ( binnen mijn gewone grenzen)

Trouwens, meestal gedragen ze zich echt voorbeeldig bij andere kinderen thuis.
    Onze dochter bijvoorbeeld is echt een engeltje bij anderen en diegene die lief is voor het broertje of zusje van het andere kindje die ook mee wil spelen.

Ik denk dat deze fase echt is om nog meer hun eigen mening te vormen over dingen die in hun eigen leven gebeuren.

Deel Deze Pagina