Wat bepaald hoeveel je aankomt in je zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mappel, 13 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mappel

mappel Niet meer actief

Hallo meisjes,

Ik was net dat topic aan het lezen 'hoeveel aangekomen tijdens zwangerschap' en daar zie ik enorme verschillen.

Ik ben zelf enorm bang om heel veel aan te komen en vroeg me af of je dit zelf in de hand kunt houden.

Gemiddeld komt er alleen voor het kindje, natuurlijk zo'n kilotje of 7 bij. Dan nog wat vocht etc etc en kom je gemiddeld op 12 kg uit.

Diegene die 20 kg en meer aangekomen zijn, waar zit dit in? Krijg je meer eetlust?

Ik ben nu 4 weken en 2 dagen zwanger, dus ik zal niet zeuren, maar ben zo bang dat ik over 3 maanden al kilo's aangekomen ben. Daarom let ik enorm goed op wat ik eet...

Helpt dit om niet teveel aan te komen?

Liefs xx

2. bijoux

bijoux Fanatiek lid

14 jun 2011
    1.237
    0
    0
    momenteel thuis , mijn man heeft een stucadoorsbed
    regio breda
    vocht , vruchtwater. gebrek aan beweging , meer eten dat soort dingen.

ik heb bij mijn eerste heel veel in het ziekenhuis gelegen en medicatie gehad en kwam enorm veel aan.
    echt over de 50kg.

bij mijn 2e kon ik wel blijven bewegen.
    hij woog 10pond en mijn totaalgewicht steef 9kg.... dus dat was netjes

deze zwangerschap woog ik 2 weken terug 5,4kg extra...ik weeg mezelf de 17e weer.

het grootste verschil is de medicatie bij mijn eerste , die ik nu niet heb.
    de vele infusen.
    heel veel bedrust en toch gewoon eten..... ( nu probeer ik mijn eten aan te passen aan mijn beweging)

3. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik ben rond de 20 kilo aangekomen en heb inderdaad gigantische eetlust. Ik heb echter gehoord dat mensen die slank beginnen vaak meer aankomen als mensen die een maatje meer hadden vóór hun zwangerschap.
    Je ziet het niet echt aan mij, raar genoeg kan ik boven mijn buik nog altijd mijn ribben tellen. :$

De eerste 3 maanden kom je overigens waarschijnlijk niet veel aan, het is meer het 2e trimester waar het gebeurt. Letten op wat je eet in de zin van gezonde keuzes maken is verstandig, maar ga niet met honger rondlopen en/of diëten, want jouw lichaam -en je kindje- heeft die voedingsstoffen hard nodig!

4. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

2 aug 2012
    1.613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Zolang je goed op je eten let zal er qua vetpercentage niet veel gebeuren. Ik woog van mijn eerste 47 en op me top 65 dus dat is aardig wat maar ik was niet dik en at normaal! Kon tot 7 maanden mijn broeken nog aan en toen overgestapt op rokjes omdat ik me knoop net niet dicht kreeg. Ik heb nooit rare dingen gegeten en veel gelopen en alsnog kwam er veel bij. Het zal wel erfelijk of miss genetisch bepaald zijn, ik heb geen idee. Weet wel dat het heel erg verschillend is.
    Sommige krijgen idd meer eetlust of inene trek in veel soep of vettig eten, dat is vaak een boosdoener.
    Als je nu oplet met wat je eet en je vetpercentage niet een boost krijgt ben je het ook sneller na de bevalling weer kwijt. Ik was in 2 maanden tijd 6 kilo kwijt zonder sporten :)

Ik weeg nu trouwens ook 51 kilo

5. sietsie

sietsie Bekend lid

13 sep 2012
    615
    0
    0
    Voormalig kraamverzorgende, nu VIG-er op een PG af
    Ik ben ook bang om veel aan te komen hoor. Als ik nu op de weegschaal ga staan moet ik toch even slikken, ook al ben ik pas 4 kilo aangekomen.

ruim 2 jaar geleden ben ik 21 kilo afgevallen, en ik zie mezelf in gedachten alweer naar dat oude gewicht kruipen. Ik weet dat de reden nu heel anders zal zijn, maar toch houdt het me af en toe bezig.

6. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Ik ben ruim 30 kilo aangekomen in mijn zwangerschap. (van 55 kilo naar >87 kilo)

-Gestopt met roken dus meer gesnoept
    -Gestopt met kunstmatige zoetstoffen, cola light, zoetjes en andere light produkten.
    -Minder beweging
    -Veel vocht vasthouden

Nu drie jaar later is, op vijf kilo na, alles er weer af maar wel een stuk minder strak :(

7. Nathaliiej

Nathaliiej Fanatiek lid

20 nov 2012
    1.206
    1
    0
    NULL
    Utrechtse Heuvelrug
    De gigantische verschillen komen ook vaak door het startgewicht.
    Ook inderdaad het eten, de beweging, en eventueel vocht vasthouden.

Ik zit op het moment ruim 3 kilo onder het startgewicht(was 63 Kg)
    Van de week de intake gehad, met een normaal gewicht is het normaal dat je zon 10 a 15 kilo aankomt vanaf je startgewicht;)

8. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Het extra gewicht is inderdaad: baby, vruchtwater, placenta, extra bloed en ook extra vet.
    Dat extra vet houdt je lichaam vast om je baby straks te kunnen voeden, en is dus heel normaal. Ook als je helemaal niet snoept/snackt.

Ik snoep altijd al redelijk veel, maar normaal kom ik er niet van aan.
    Nu ik zwanger ben, eet ik ongeveer hetzelfde als altijd, maar ben al 9 kg aangekomen (28 weken zwanger). Ik vind het best veel, maar aan de andere kant denk ik: het zal wel nodig zijn.
    Behalve mn buik zijn ook mn borsten flink gegroeid, en zie ik ook wel verschil in mn benen en billen.
    Bij de eerste ben ik zo'n 15 kg aangekomen. Na een week was er al 10kg af en na een maand of 4 zat ik weer op mn oude gewicht.
    Hiervoor heb ik niks bijzonders gedaan, niet gesport ofzo.

Dus: gewoon gezond eten, af en toe snacken mag best, en dan komt het allemaal goed! Luister vooral naar je lichaam, en geniet van je dikker wordende buik:D

9. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik was aan het begin van de zwangerschap te mager. Ik kwam in beide zw.schappen 10 kg. aan. Ik heb de eerste 20 wk. op bed gelegen met het max. aantal calorieen door sondevoeding. Toch kwam ik beide zw.schappen met weinig beweging maar 10 kg. aan en was ik die kilo's ook daarna zo weer kwijt. Ik denk dat er ook een stukje "aanleg" bij zit. En verder denk ik gewoon normaal eten. En heb je echt veel trek iets gezonds, b.v. een extra boterham.

10. mappel

mappel Niet meer actief

aahh thanks :) ik ben 1.74 en weeg ook 74 kg. ziet er nu niet slecht uit, maar als ikmeer aankom.....

11. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Sorry snap echt niet dat jullie 'bang' zijn veel aan te komen!

Ff serieus ik kan nog wel 100 andere dingen nedenken die bij een zwangerschap/bevalling kunnen gebeuren waar je bang voor kunt zijn

Totaal onbelangrijk behalve als t lichamelijk ongezond wordt

En ja weet waar ik t over heb van 58 naar 84
    En weer terug naar 58

12. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Nouja, ik kan er wel inkomen dat je 'bang' bent om veel aan te komen, vooral als je eerder ook al problemen met je gewicht hebt gehad. In mijn tienerjaren zat ik lange tijd op de grens van anorexia, dus elke hap werd tig keer overwogen en overdacht.

Inmiddels (nu 26) ben ik een aantal jaren op een 'normaal' gewicht, nog steeds slank, pas in maatje S en heb overwegend gezonde en minder gezonde periodes qua eten, snoepen en snacken en sporten. Meestal schommelt mijn gewicht dan ook zo rond de 60-65 kilo.
    Voor ik zwanger werd, woog ik 64 kilo, dat noem ik dus even mijn Startgewicht. Ik werd ontzettend ziek, zwak en misselijk, hield niks binnen en dat een aantal weken lang (inclusief 2 ziekenhuisopnames, infusen en astronautenvoeding ivm uitdroging en onvervoeding). Viel toen bijna 10 kilo af.
    Inmiddels ben ik 37 weken zwanger en vorige week bij de vk schreeuwde mijn grote vriend de weegschaal maar liefst 81 kilo.
    Van 64 naar 81 is dus al 17 kilo aangekomen, tot nu toe. Nu zal er deze laatste paar weken vast niet spectaculair veel meer aankomen, maar toch, ik begin m wel te knijpen hoor...

Natuurlijk valt dat gepieker over je gewicht in het niet bij wat je ervoor terugkrijgt. En na de eerste (kraam)week ben je al gauw zo'n 5-8 kilo lichter (baby eruit, placenta en vruchtwater weg, extra vocht wat je vasthield wordt steeds minder enz). Maar toch kan ik me best voorstellen dat je je een beetje zorgen maakt over hoe dat gewicht er in hemelsnaam weer af komt. ;)
    Gelukkig komt het mooie weer er aan, ik ben zelf van plan om veel te wandelen met de baby straks. En als ik even zonder baby ben, ga ik zwemmen: ideale kilo-verbrander. Bovendien ga ik BV geven, dat schijnt -bij een normaal voedingspatroon- ook te helpen. Leuke bijkomstigheid dacht ik zo.

13. shaantje

shaantje Fanatiek lid

8 feb 2007
    1.332
    0
    0
    Precies mijn verhaal :D

Ik ben ook ongeveer 2 jaar geleden 20kg afgevallen en ben tot nu toe ongeveer 3,5kg bijgekomen. En ook ik moet even slikken, ookal is het nu voor het goede doel. Ik zie de cijfers niet graag omhoog gaan ;)

14. Emmanuelle82

Emmanuelle82 Actief lid

9 mrt 2013
    265
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je meer aankomt als je met een lage BMI begint. Ik was bij de eerste niet zo dik, zat echt aan de onderkant van het goede-BMI-gebied. Ik ben toen 23 kg aangekomen. Dat was deels trouwens ook omdat ik vocht vasthield, vooral in mijn ene been. Dat vocht is er zo weer af, als je eenmaal bevallen bent. Dus dat valt lekker snel af.

Bij de tweede begon ik rond het zelfde gewicht en kwam ik weer een kilo of 20 aan, denk ik. Bij de derde weet ik het begingewicht niet meer en ook niet hoeveel erbij kwam, maar volgens mij ben ik niet zwaarder uitgekomen dan bij de andere twee zwangerschappen.

Nu ben ik een stuk zwaarder, 15 kg of zo, dan bij de start van de eerste zwangerschap. Ik vind het wel best zo, want ik zit lekkerder in mijn vel zo en zit nog altijd in het goede-BMI-gebied, maar dan meer aan de bovenkant. Ik ben tot nu toe nog niet aangekomen, maar verwacht ook niet 23 kg aan te komen, dan zou ik wel echt superzwaar worden namelijk.

Ik denk dat je meer aankomt als je lichter begint, doordat je een voorraadje vet aan moet leggen om je kind te kunnen voeden. (dat gaat vooral rond je heupen zitten, als ik het goed begrepen heb) Je valt dan ook veel beter af na de zwangerschap als je je kind borstvoeding geeft.

Ik heb dus zelf nog nooit last van overgewicht gehad, dus ik heb zelf geen negatieve asociaties bij aankomen. Ik maak me er daardoor eigenlijk nauwelijks zorgen om, maar ik begrijp dat dat voor velen anders is....

15. Black Roses

Black Roses Niet meer actief

Normaal blijven eten, dan is het er zo weer af. Bij de eerste was ik 20 kilo aangekomen, maar dat was er een week later allemaal weer af. Ik had een redelijk zware baby (4100 gram), heel veel vruchtwater en ik hield ook veel vocht vast. Een maand later zat ik nog onder het gewicht voor mijn zwangerschap, 56 kilo.

Gezond blijven eten en opletten, niet toe (proberen te) geven aan zoete of snackbargerelateerde ''cravings'', maar gewoon goed eten van de wel gezonde dingen. Bak liever een ei met spek dan dat je naar de mac wandelt. En maak een smoothie met banaan en rood fruit uit de diepvries ipv een milkshake te nemen, dat soort dingen.

Zou niet te krampachtig doen over de extra kilo's, maar gewoon goed voor je lijf zorgen nu het dat het allerhardst nodig heeft. Overigens at ik bij de zwangerschap van mijn zoontje, waarbij mijn buik uiteindelijk echt dikker was, ook gewoon gezond en toen kwam ik maar 8 kilo aan, waarvan 4,5 kilo aan kind alleen al.

16. shady1980

shady1980 Actief lid

15 aug 2012
    101
    0
    0
    werkzaam in de gehandicaptenzorg
    omgv Rotterdam
    Ben ook nu met 27 weken zwangerschap al 15 kilo aangekomen.
    Woog altijd 70 en 1.79 lang.
    Blijkt dat ik nu zwangerschapssuiker heb en daarom zoveel ben aangekomen.
    De kleine man is ook flink aan de grote kant en schijn heel veel vruchtwater te hebben.
    Daarbij heb ik ook nog eens last van me bekken dus wandelen is ook geen pretje.
    Volgende week naar de internist en krijg ik waarschijnlijk een aangepast dieet dus hopen dat t zich een beetje stabiliseerd.

17. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat hierboven is geschreven; je kind, vruchtwater, placenta , vocht en vet vasthouden geeft al een aantal kilo's. Denk dat het ook aanleg is en hoe je lichaam op hormonen reageren. (ik ben voordat ik zwanger was 5 kilo aangekomen enkel door hormoongebruik 1 jaar lang om überhaupt zwanger te kunnen worden, toen at ik ook normaal, dus weet wel zeker dat hormonen ook meespelen en bij de één meer dan bij de ander).

Wat mee zal spelen is hoeveelheid eetlust, snaaierijen (wat me erg lastig lijkt want hoe hou je die onbedwingbare dwang tegen) en ook vooral wat je eet. Eet lekker fruit, maak smoothies voor jezelf en volkoren brood, in ieder geval vitaminen en vezels.
    Koek en chocola en dat soort dingen zet gewoon veel meer aan natuurlijk.

Ik ben nu 34.5 weken en 6 kilo aangekomen.
    Best weinig, ben gestart met een gewoon gezond bmi en dacht ook aan 10-15 kilo wat een gemiddeld persoon aankomt. Maar het is gemiddeld, de één komt meer aan, de ander minder. En daaruit is die gemiddelde gerekend.
    Ik ben de eerste 18 weken erg misselijk geweest en daardoor afgevallen. Daarna weinig eetlust behouden, zat snel vol of het smaakte me niet en dat heb ik nog steeds. Dus het kindje zit van mij te snoepen.
    Oja voor de zwangerschap sportte ik 2x per week en begin van de zwangerschap ook in het eerste trimester. Daarna niet meer kunnen doen (van veel beweging naar ineens niks).

Maar ik vind gewicht iets raars in de zwangerschap, de ene keer sta ik stil terwijl buik en kind groeien. En ik ben tussen de 27-30 weken in 3 weken tijd ineens 4 kilo aangekomen. Om daarna tot week 33 stil te staan in gewicht, en nu weer af te vallen. Terwijl die buik groeit. Dus tja... ik snap er zelf ook niets van eigenlijk!

18. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben ook 1.74, en mijn niet-zwangere gewicht is zo'n 72-73 kilo. Beide keren ben ik 18 kilo aangekomen. Ik had beide keren een enorme buik en borsten maar verder niet enorm dik geworden en hield ook niet heel veel vocht vast. Ik had af en toe wel vreselijke eetbuien - maar die heb ik normaal ook wel eens. Ben de eerste zwangerschap wel blijven sporten tot 7 mnd, maar stukken minder intensief dan ik normaal deed. En tijdens de tweede zwangerschap kon ik moeizaam bewegen, was continu in ademnood.

De ochtend na de bevalling was er gelijk 6,5 kilo af (dus dat is baby, vruchtwater, placenta+vliezen, bloedverlies). Dan in een week nog een paar kilo aan vocht. Over de rest heb ik ongeveer 6 mnd gedaan, daarna was ik weer terug op normaal gewicht. Niet voor gelijnd, normaal gegeten en gedronken, borstvoeding gegeven.

Zolang je je niet helemaal laat gaan in ongezonde eetgewoontes, zal het wel goed komen met je gewicht, lijkt mij.

19. mamadk

mamadk Actief lid

29 jul 2012
    344
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij de eerste ben ik met pijn en moeite 10 kilo aangekomen. Ik zat op een aankomdieet en at verder alles waar ik trek in had.

Deze zwangerschap ben ik tot nu toe nog maar 2, 5 kilo aangekomen. Baby groeit prima alleen ik dus niet zo. Maar voel me goed wil alleen wel wat reserve hebben voor na de bevalling. Hopelijk red ik deze keer ook 10 kilo.

20. Luja

Luja Niet meer actief

Je kunt er niks van zeggen...
    Vriendin van me at alleen gezond sinds ze zwanger werd, 26 kilo erbij.
    (1,70 meter en startgewicht schat ik op 70-75 kilo?)

Ik (vr)eet alle snacks die ik kan vinden, echt alles waar ik trek in heb onder het mom van ik zal er wel behoefte aan hebben. Dus zowel fruit, patat, chocola, alles. Ik ben trouwens 1.82 meter.
    Ik begon met 60 kilo en woog afgelopen woensdag 66.2. En dan heb ik nu voor mijn doen echt een GROTE buik.

Ik zou zeker niet minder gaan eten of light/zero producten gaan eten omdat je denkt dat je dan minder aankomt hoor.....

Deel Deze Pagina