Ik snap je helemaal Lizme! Dat vind ik nou ook. En ik heb tóch ook de achternaam van mijn man (al gebruik ik hem zelden) Daar zit dan weer een ander verhaal achter. Toen we gewoon nog verkering hadden heb ik regelmatig zitten rellen tegen hem dat ik het zo belachelijk vond om de naam aan te nemen van de man, ongelijkheid, blablabla. Waarop mijn man zei dat hij het helemaal eens was met feminisme, gelijke kansen etc, maar dat hij het dan onzin vond dat ik mijn energie ging stoppen in boos worden op achternamen terwijl dat nou juist iets is waar niemand last van heeft. En dat hij het wel heel mooi vond om met z'n allen dezelfde naam te hebben en dus familie Achternaam te kunnen zijn. (Mijn man houdt wel van ouderwets, maar hij is ook een hippie). Dat vond ik dan ook wel weer lief. Dus riep ik dat als hij me binnen het jaar ten huwelijk zou vragen, ik zijn achternaam aan zou nemen, en anders had hij pech. (Dat ten huwelijk vragen vind ik dus óók stom, alsof je als vrouw de hele tijd maar zit te wachten tot je kerel uiteindelijk klaar is voor het huwelijk?! Ik vond dat iets waar je samen klaar voor moest zijn en samen moest besluiten. Maar wederom, mijn ouderwetse en romantische man vond het juist iets moois hebben, zo'n gebaar). Drie maal raden wat hij deed Toen we bij de gemeente in ondertrouw gingen moest ik dus aangeven of ik zijn naam wilde of niet. Ik dus zo van, ja dat was de afspraak. Zei hij heel lief dat het natuurlijk niet hoefde als ik het niet wilde. Maar toen concludeerde ik dat ik het belangrijker vond dat hij het fijn vond als het wel zo was, dan dat ik het vervelend vond... dus toen toch gedaan voor hem. Maar ik gebruik zijn naam dus nooit, alleen als we ergens samen zijn (bijv hotelletje huren in naam van familie Achternaam ipv op mijn naam). Maar niet op mijn werk of in social media oid. Ik vind het ook superaanstellerig dat al mijn oudklasgenootjes bijv Marieke De Jong-Jansen zitten te heten op facebook, zo van, kijk mij eens getrouwd zijn.... En dan ook altijd die trouwfoto's als profielfoto (Maar hahah dat zal wel mijn persoonlijke invulling zijn )
hahaha volgens mij heb jij echt een lieve man! Bij ons is het juist zo dat mijn vriend vond dat we zoiets gewoon moesten beslissen als we wouden trouwen en hij vond het ouderwets om mij ten huwelijk te vragen. Dus heb ik gezegd dat hij het niet mag doen en dat ik het ga doen. Heb ik hier toen laten zien, ik ga hem vragen als ik zwanger zou zijn en dan ipv een ring zit er een speentje in waar opstaat: Je wordt papa
Hahaha, Kiewie! Ja voor sommige mensen is het bijna een statussymbool, getrouwd zijn. Ik denk dat gelijke kansen er wel zijn, vaak dan. Maar dat er nog traditionele normen in Nederland zijn waarvan veel mensen onbewust nog uitgaan. Vooral waar het trouwen en (zorgen voor) kinderen aangaat. Ik merkte dat heel erg toen mijn man thuis voor onze oudste zorgde en ik fulltime aan het werk was. Het is aan ons denk ik (en vrouwen als Liz om steeds duidelijk te maken dat die normen en tradionele verdelingen niet meer automatisch gelden.
Ik denk dat dat het ook inderdaad is Gruffalo Haha ik voel me vereerd Ben altijd wel beetje tegendraads geweest hihi
Haha ja hij is echt superlief <3 Hier nu op het wachtbankje trouwens, ben benieuwd. 't Is bij ons nog steeds heel stressvol (zal tot januari nog zijn ivm dubbele banen en studie etc) dus ik ben benieuwd of dat van invloed is. Zou ivm de stress iig niet erg zijn als het 'pas' na december zou lukken. Maar sinterklaas- of kerstcadeautje is natuurlijk ook erg leuk
@ lizme, fijn dat het koopcontact getekend is. En succes met alles wat je nog moet regelen voor 27 december. Ik snap je frustratie van jullie nieuw huis en het net is of je vriend het huis alleen koopt. Ik zou dat ook niet leuk vinden.. you go girl (succes bij het gemeente huis). Ik wil juist mijn vriend zijn naam in de toekomst zodat we gewoon familie.... zijn. Zo ben ik het van thuis uit gewend en dat vind ik het mooist, maar iedereen heeft zijn eigen gevoel daar bij toch? Ook fijn dat je vriend aan het idee begint te wennen. Grappig dat al onze vrienden dat wat meer/af en toe/soms/een beetje beginnen te krijgen...
Tegenwoordig is het trouwens ook zo dat op je paspoort alleen vermeld staat dat je getrouwd ben met.... en verder alleen je eigen naam. Zo was ik vorig jaar met mijn moeder op vakantie en toen werd de ene keer haar naam gezegd en de andere keer onze naam.. heel verwarrend eigenlijk. We dachten dan soms: oh dat zijn wij. Want mijn moeder gebruikt eigenlijk bijna nooit haar eigen naam meer, dus dat hadden we niet verwacht (en daarnaast is mijn moeders naam nog moeilijker uitspreekbaar voor buitenlands dan de onze, hihi)...
Daarnaast hecht ik ook niet veel waarde aan mijn eigen naam omdat half Nederland ook zo heet. Volgens mij staat onze achternaam in de top 5 of 10. Aan de andere kant vind ik mezelf ook wel echt (voornaam + achternaam), dus het zal wel even wennen zijn. Ik wil uiteindelijk een dubbele achternaam zijn naam eerst en dan de mijne. De hele reden dat ik wil trouwen/partnerschap ofzoiets is om zijn naam, hihi!
Hahaha ik heb nu op fb ook ff een dubbele achternaam. Ik ga over een tijdje mn meisjesnaam weghalen, maar even een rustige overgang. Gelukkig heb ik een profielfoto met mn pony, dus geen 'trouwfoto' hahahaha. Had nog wel een ex in shock van mn geregistreerd partnerschap :') Oeh spannend Leraje Wanneer is je NoD? Ik duim voor je
Altijd leuk, geschrokken exen 😁 Leraje: wat een goede tip had jij om de kans op zwangerschap te vergroten 😂
Whahahah ja sorry soms word ik echt zó moe van al die zogenaamde tips. Had toevallig vandaag een boek over zwanger worden in handen in de bieb en daar stond ook letterlijk in 'je wil niet weten hoeveel mensen niet snel zwanger worden omdat ze gewoon te weinig seks hebben'. En dat je met gezond leven je kansen heel erg vergroot. Dus gewoon niet roken, niet drinken, veel bewegen, zo puur mogelijk eten, geen overgewicht hebben - en niet granaatappelsap drinken of met je benen omhoog in bed gaan liggen En NOD aan eind van de maand Dus moet nog wel even wachten hihi.
Fijn van het huis trouwens Lizme!! En 1548 ik snap nog niet zo goed waarom jullie eerst nu weer hadden besloten om er wel voor te gaan en toch weer niet? Wel moeilijk, dat geswitch steeds (ook qua emoties, flinke achtbaan denk ik). En succes verder iedereen met afwachten en mannen inspireren
Bij het forum (stond op de beginpagina), onder de vraag 'wat gebruik jij om de kans op zwangerschap te vergroten'
Ja dat soort vragen komen hier voorbij, 'helpt het bij het zwanger worden als ik na het klaarkomen van mijn man met mijn benen omhoog blijf liggen'