Altijd leuk, die eerste woordjes van je kind. Maar soms is er ook geen touw aan vast te knopen. Zo zei mijn zoon een tijd lang aaatk, na een paar dagen kwam ik er achter dat dit asjeblieft betekent (ondertussen is dat abiesj of aatje) Toen kwam het woord aabie, bleek de gastouder een aardbeienplant te hebben en aabie was aardbei. Nu zegt hij steeds apietsj en ik heb werkelijk geen idee wat dat moet zijn. Hij zegt het op verschillende momenten in verschillende situaties. Maar ach, ik kom er wel achter.... Ik vraag me wel af wanneer hij aan woorden met een B begint Wat waren bij jullie kinderen de woordjes waarvan je nou echt dacht, wat zeg je nou??
aatje aatje aatje, huh wat bedoel ze toch!? Nou... totdat ze een schoen of sok ziet.. aatje aatje! aaaaah een schoentje of sokje dus hahaha raar kind Verder is ze wel duidelijk met woorden. Uit, mee, bamp(lamp), boetje(koe) wafwaf, pokpok(kip) bal, bah, badje, water, tinkhen(drinken) eten, ham, appel ... moet ik ff doorgaan?! een kind dus die houd van veeeeeeel praten
Hier aaaaaai, maar die was direct duidelijk want hij zegt het als hij iets aaibaars voorbij ziet komen. En hij wijst en zegt da. Ik ga er vanuit dat hij daar bedoelt. In de dierentuin zeggen wij vaak tegen hem: kijk daar! En dan wijzen we.... En hij zwaait en zegt da, soms met iets duidelijker een g er achter dus dat is natuurlijk dag. Verder zegt hij alleen papa duidelijk en bah. Op de rest wachten we hier nog.
Herkenbaar.kijken we aan wat bedoelt hij en paar dagen later zegt hij het duidelijk en dan denk je ahaa.laatst zei mika aake el.nu snappen we hem zegt nu dank je wel haha.terwijl hij al maanden dank zegt..
Vlinder21 wat zegt je dochter al veel! Of dat lijkt maar zo omdat mijn zoon op die leeftijd nog weinig zei. Hij heeft wel in korte tijd veel woordjes geleerd. Aaai was hier ook meteen duidelijk aangezien hij ook meteen de kat erbij deed aaien. Danke zegt mijn zoon niet, hij zegt gewoon weer abiesj haha
Peetje het kan ineens hard gaan.mika praat al best lang en veel woordjes maar vanaf ong 16 maand leerde hij wel meerdere woordjes p.d en spreekt nu met 2 a 3 woordjes achter elkaar. Vanavond was ik de bloemkool in stukjes aan het snijden zei hij mama bloemkool nou dan sta je ook verbaasd te kijken lekker zei hij erachter aan haha
peetje, ja mijn dochter zegt echt heel veel,,ze praat gigantisch veel na.. Aaai en dagdag en haaaai(hoi) papa mama, noortje(de kat) kan ze ook zeggen.. zo nog meer.,. Sta er werkelijk elke dag weer van te kijken wat ze al kan zeggen hoor!! Kan me van mn neefje en nichtje niet herinneren dat ze dat al met die leeftijd deden wat moet dat worden als ze ouder is?! hahaha
Haha herkenbaar mika was 15 maand en zei ineens opa en oma.nu vragen we waar gaan we naar toe OPA tatjes eten haha
Hier komen we nog niet verder dan: papa bah bah da da da en diddiddiddididdiddiddiddiddiddiddiddiddi (lang en snel achter elkaar) Geen idee wat ie nou bedoelt
Vaak hoor ik iets dat klinkt als mij of mee, geen idee wat hij hiermee bedoelt! Hier niets verstaanbaars behalve da-da bij het zwaaien en dier geluiden als boe. Ook geen losse woorden eigenlijk, meestal brabbelt hij een heel verhaal en mij dan aan het eind ervan afwachtend aankijken. Schijnt trouwens dat meisjes gemiddeld veel sneller gaan praten en sneller meer woorden leren.
Mijne is nu 17 maanden en vollop aan het praten. Wel gebruikt ie nog steeds een aantal woorden die echt ik alleen maar herken. Voorbeeldjes die me nu even te binnen schieten, het zijn er nog wel meer: sleutels: hoes vogel: hoef eend: okka Ook noemt ie iedereen die ie aardig vind oma of opa. Alle andere mensen zijn 'meis' (meisje).
Wat grappig elk kindje is uniek.mika brabbelt heel weinig onverstaanbaar maar herhaalt de woorden heel vaak pfff soms ook wel vermoeiend.ik ken niet zoveel meisjes van zijn leeftijd ken wel een jochie praatte met 13 maand al zinnetjes zooo lief maar liep met 20 maand.hij vond het praten denk ik leuker haha
hier is het zo'n 100 keer op een dag 'Kijk daar!' en dan wijzen met z'n vingertje haha. Of als ik hem pak of de kinderen komen in z'n buurt is het altijd 'au pijn!'.. (al met al, laat me met rust en blijf van me af).
hier hebben we een vrolijke vlotte kletser hihi. 11 maanden nu en zegt: kwakwak als hij eendjes ziet. koek ... ook bij de bakker.hihi papa pot ( hij gaat namelijk dagelijks even op het potje). dit aai ghrr geluid als hij een varkentje nadoet
Het duurde even maar we zijn er nu achter dat 'Dop pa' 'Thank you' betekent (tweetalige opvoeding) en 'Aait' 'Light'
Dat het snel kan gaan ben ik ondertussen wel achter ja, met 1 jaar zei hij alleen amam en dat betekende jammie. Ondetussen zegt hij een stuk meer en sinds een paar dagen telt hij (samen met mij) tot 3 Nou dat zijn inderdaad woorden die je maar net moet weten haha.
Hoe oud waren jullie kindjes toen ze papa of mama gingen zeggen? Onze kleine maakt wel geluiden die lijken op mama. Maar ze kijkt mij niet aan. Dus ik weet niet goed of ze weet dat ze het zegt.
Hier maar 1 enkel woord: "adoh" =adios Zoon van een vriendin zei met 11 maand al 'bal' 'oma' 'hamham" ' mama' 'papa' etc Er is ons verteld dat meertalige babies soms pas laat beginnen met praten...? zal vast wel goed komen.