Borstvoeding loopt terug

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Chybou, 12 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chybou

Chybou Fanatiek lid

27 jan 2011
    2.211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Ik geef mijn dochter van 4,5 maand borstvoeding op verzoek.
    De laatste twee weken merk ik dat de voeding terug loopt. Ik moet nu beide borsten aanbieden, mijn dochter lijkt soms niet tevreden na de voeding, ik kan haar vraag (op de momenten dat ik er niet ben om haar te voeden) niet bijhouden met kolven en ze drinkt na een voeding rustig nog 50cc (of meer) afgekolfde melk.

Nu heb ik vaker gemerkt dat de productie even minder wordt. Het weer beginnen met werken veroorzaakte ook even een flinke dip. Toen hielp het om mijn dochter vaker aan te leggen en vaker te kolven. Na een paar dagen trok het dan wel weer bij en ik had in elk geval zelf genoeg.

Nu lijkt extra aanleggen en zo nodig vaker kolven niet te werken, sterker nog; aan het kolven kan ik zien dat de hoeveelheid borstvoeding rap minder wordt.
    Na mijn laatste menstruatie en eisprong heb ik het niet meer op het oude niveau gekregen.

Ik heb geen idee of dit toeval is of genetisch bepaald kan zijn, maar bij mijn moeder en oma hielt na een maand of drie de borstvoeding op. Zij moesten bij alle kinderen over op kunstvoeding.

Ik wil me hier niet te druk over maken, maar bij moeten voeden met kunstvoeding zou ik jammer vinden.

Hebben jullie, naast extra aanleggen, ervaringen, tips en ideeën?

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Het is bekend dat de menstruatie flink roet in het eten kan gooien.
    Bij jou heftiger dan gemiddeld.

Tips:
    - blijf je kleintje vaker aanleggen.
    - Probeer na elke voeding even na te kolven.
    - Masseer je borsten voor en tijdens het voeden/kolven met natte/warme doeken, zachtjes richting de tepel.
    - Voed/kolf in een aangenaam warme en rustige ruimte
    - Kolf waar je kindje bij is, met een foto van je kindje of met een geurtdoekje van je kindje.
    - Je kan evt. 's avonds voor 2 uur lang elke kwartier 2-3 minuutjes kolven. Dit kan je 2 of 3 avonden doen. (maak niet elke keer schoon, maar gebruik gewoon dezelfde set en flesje gedurende deze 2 uur.

Mocht dit niet helpen, dan kan je een kruidenthee van Weleda (borstvoedingsmix) drinken. Deze thee is bijv. bij "de Tuinen" verkrijgbaar.

Probeer eerst deze tips! Mocht dit niet lukken dan kan je in overleg met je huisarts Domperidon gaan starten.

Groetjes Saskia

3. Chybou

Chybou Fanatiek lid

27 jan 2011
    2.211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Bedankt voor je reactie. Ik ga het 's avonds 2 uur lang om de 15 min kolven proberen.
    Wordt het niet beter, dan start ik de borstvoedingsthee.
    Lukt dit allemaal niet dan zal ik de huisarts eens bellen.

Deel Deze Pagina