Probeer ook op andere plekjes te spuiten, ik merkte aan mezelf dat het links van mn navle minder pijnlijk was dan rechts van mijn navel. Ik spoot in een soort klokjemodel. Maak een denkbeeldig ronde op je buik, op het stukje wat het minst pijn doet. Spuit 1 op kwart voor 12, spuit 2 op kwart over twaalf, spuit 3 om 12 uur, spuit 4 om half 1. Dan heb je steeds een ander plekje te pakken. Op den duur word die plek wat overgevoelig en dan moet je je denkbeeldige klokje even 1.5 cm opschuiven. Ik spoot op de even dagen links van mn navel en op de oneven dagen rechts van mn navel. Trek ook de spuit niet te snel terug, je trekt dan vloeistof mee naar buiten wat gaat bijten in je huid en zorgt dat dat plekje morgen erg pijn doet. Ik telde steeds even tot 10 voor ik de naald net zo snel terug trok als dat ik hem erin had gejast. Sterkte en succes!!
hi, ja links van mn navel was ook het minst pijnlijk (weet niet waarom) ongeveer 4 cm naast navel. Ik deed dan links de deca en de gonal f ergens rechts van mn navel (omdat ik die gonal f toch haast niet voelde). En idd ongeveer zoals Panter dat beschrijft (klokjesmodel), dat werkte voor mij het beste. Ik denk dat je het plekje moet proberen te onthouden dat niet zo pijnlijk is en daar in de buurt blijven. Ik tikte ook soms op mn huid als je de plooi al vast hebt om een goed plekje te vinden (hihi, wellicht klaar klinke onzin). Uiteindelijk wordt het belang van de spuiten steeds belangrijker. Je wilt dat de eisprong wordt tegengehouden, je wilt dat je follikels gaan groeien. Het proces wordt dan ook spannender en ik vond toen ineens die spuiten minder erg. succes he, je bent alweer een paar dagen verder! en ook succes voor de andere meiden die aan het prikken zijn.
Hahaha, ja als een dart pijl inderdaad! Mooie vergelijking! Links is bij mij ook beter te doen dan rechts... Gek is dat hè?!
weet niet of het al gezegd is.. maar doe er van te voren en direct na t prikken een ice pack op.. van te voren zodat je t prikken niet voelt.. en erna voor extra verkoeling, dit hielp mij erg goed!
Binnenkort mag ik starten met de eerste naalden, maar gelukkig al veel ervaring mee door mijn voorgeschiedenis als kankerpatient. Op dat moment kreeg ik emla ( toverzalf) heel suf maar als je dat er een half uur van te voren op smeert, voel je echt minder. Of het tussen je oren zit of dat het echt is, weet ik niet. Je kunt het zo aan je huisarts vragen, je hebt maar 1 tubetje nodig voor alle prikbeurten. Succes iedereen met het prikken!
Heb zelf het geluk niet bang te zijn voor naalden en er ook niet zoveel van te voelen (pijngrensverschil misschien), maar misschien heeft iemand toch baat bij de volgende tip. Zelf heb ik van een prikvideo geleerd hoe te spuiten, waarbij de persoon staat. Zelf heb ik vanaf het begin af aan (vond het de eerste keer ook onwijs spannend) gelegen. Je bent redelijk ontspannen als je ligt (bed of bank). Pols tegen de buik en de naald gewoon erin laten zakken, niet te snel maar wel in een vloeiende beweging. Mij bevalt het prima zo. Heb zelf trouwens lucrin ipv deca, jeukt als een gek na het prikken..
Ik vond het prikken ook echt niks. De eerste poging vond ik de decapeptyl spuiten echt verschrikkelijk. Maar dat lag blijkbaar aan de naalden en hebben ze verbeterd. De cetrotide vond ik heel erg branden. Gonal f ging wel. Net als jij echt bang voor naalden. Vind het dan ook echt super knap dat je jezelf durft te spuiten. Bij mij heeft mijn man het gedaan. Als hij weg was reed ik naar mijn nichtje die verpleegkundige is zodat zij het kon doen. Maar heb mijn man regelmatig vervloekt als het pijn deed. Op een gegeven moment was ik het spuiten ook echt zo zat. Dan kon ik vaak gelukkig weer aftellen tot de punctie. Aftellen was wel fijn, het aantal spuiten dat je dan nog moet zetten wordt steeds minder. En natuurlijk weet je waar je het voor doet. Toch zou het fijn zijn als je garanties kon krijgen dat het spuiten ook echt het gewenste effect tot gevolg heeft: een geslaagde icsi poging. Voor ons heeft dat 4 pogingen en 4 terugplastsingen geduurd. Wens je veel sterkte en wil je nogmaals een compliment geven dat je het spuiten zelf durft. Hou vol!!!
Praat me niet over prikken. Wij waren in 2011 begonnen met iui. De 1e 7 spuiten gingen moeizaam, binnen een half uur lukte het me nog wel. Daarna zou ik gonal F erbij kregen. Totaal onervaren en niet goed ingesteld, toch nog kunnen prikken. Bleek dat ik er niks had ingespoten, maar kreeg wel flinke kramp door heel mijn onderbuik. Misschien lucht? De dag erna, kon ik het vergeten. Heb 2 uur jankend in de badkamer gestaan om een spuit te zetten. Slecht eten en psychisch totaal in de war. Besloten om de behandeling stop te zetten. Dit kon zo niet langer, ik viel af bij het leven. Na een half jaar toch maar weer een gesprek aangevraagd bij de arts om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Clomid, was voor mij een uitkomst. Simpel 5 dagen een tabletje slikken en dan 1 x de pregnyl. Moet te doen zijn. Wel in de tussentijd in behandeling bij een medisch psycholoog om mijn prikangst te kunnen overwinnen. Nu inmiddels 3 rondes verder heeft de clomid niet aangeslagen. De pregnyl kon ik zetten binnen een half uur, man wat was ik trots dat ik het weer kon met veel pijn en moeite. Nu ik mijn prikangst voor een groot deel heb overwonnen( door echt op mijn ademhaling te letten) ben ik weer gaan spuiten voor iui of IVF. De dokter ziet mij liever ivf doen omdat wij al zo lang bezig zijn en ik heb zoiets van, laat mij eerst nog maar iui doen, om het prikken meer onder de knie te krijgen. Een maandje langer kan er dan ook nog wel bij en hoef ik voorlopig de eicelpunctie ook niet te doen, want dat is het gene wat mij nu tegenhoudt om IVF te doen. Ik heb nog 3 pogingen voor IUI en wil deze nog zeker eenmaal benutten, omdat met spuiten toch anders is als met clomid. de kans is toch weer ietsje hoger. Dinsdag heb ik gesprek met de arts en dan gaan we IVF ook eens goed bespreken. Maar goed om terug te komen op de prikken: Let goed op je ademhaling en pak je rust ervoor, ik kan het enkel als ik alleen ben. Succes allemaal.
Dank je wel voor je verhaal, Marleneke. Heftig hoor. Ik geloof dat jij het wel erger hebt dan ik dan. Of tenminste... mijn maag trekt zich samen als het prikmoment nadert. Ben verschrikkelijk blij als het er weer op zit, maar het lukt me wel iedere dag. Ik ben daarom het prikken iets naar voren op de avond aan het schuiven. Telkens op de klok kijken tot half 10 en dan nog maar een uurtje van mijn avond kunnen genieten is me iets te heftig. Ik ga nu om half 8 prikken. Na het eten, kan ik daarna nog wat leuks gaan doen. Alleen de pregnyl zal later op de avond zijn.
mij werd het advies gegeven tussen 4 en 8 uur 's avonds. Ik doe het nu om half 6. Op mijn werk tussendoor of net voor ik naar huis ga. Het lukt me nu in 5 minuten met nog wel wat zweetaanvalletjes, maar doe het telkens wel weer en dat is mij echt al zoveel waard dat ik weer durf te prikken en toch weer de kans neem om zwanger te worden. Ben daarna altijd super trots op me zelf net een klein kind wat niet heeft gehuild en een kadootje mag uitzoeken. Hopelijk blijft het goed gaan, maar dat denk ik wel.