Lenzen vs. Bril

Discussie in 'De lounge' gestart door GewoonLinda, 15 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Ik heb nu 1,5 jaar een bril. Kan in principe zonder wel goed zien, maar krijg last van hoofdpijn en brandende ogen als ik hem niet gebruik. Nu ben ik inmiddels wel gewend aan die bril. Hij staat me op zich ook best leuk, maar denk er toch over om lenzen te nemen. Vraag me wel af of die er in mijn sterkte zijn, want ik heb nog geen -1, maar goed, dat zou ik na moeten vragen.

Wie van jullie is overgestapt van bril naar lenzen?
    Het lijkt mij zo makkelijk om nooit meer vlekken op een bril te hebben. Daar heb ik zo'n hekel aan. Maar denk wel dat lenzen ook wel weer erg wennen zal zijn.
    Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik kan helaas geen lenzen dragen. Heb ze allemaal geprobeerd.

Maar als het kon dan zou ik het dus zeker doen. Een bril is niet erg maar ik vind lenzen zo veel makkelijker en vaak ook mooier.

Ik laat ze tzt laseren. Maar dat is weer iets heel anders dan lenzen ;)

3. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.059
    1.291
    113
    Nederland
    Ik draag al jaren een bril en op mijn 18e ben ik lenzen gaan dragen. Het is even een priggel werkje, maar als je eenmaal een handigheidje hebt, zitten ze er zo in. Sinds mijn zoontje is geboren kan ik geen lenzen meer verdragen, dus draag ik weer een bril. En eerlijk gezegd vind ik een bril mij veel beter staan dan zonder.

4. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Ik heb een jaar geprobeerd lenzen te dragen. Na tig oogontstekingen, een beschadiging op mijn oog daardoor en alle soorten lenzen geprobeerd te hebben ben ik ermee gestopt. Ik kan er blijkbaar niet tegen. Ik vond het wel makkelijker en leuker staan maar helaas.

5. vertelikniet

vertelikniet Niet meer actief

ik gebruik overdag lenzen en thuis in het weekend en de avonden een bril, heerlijk die combinatie.

6. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik heb vanaf mijn 4e een bril gedragen en ben toen ik 13 was overgestapt op (harde, zuurstofdoorlatende) lenzen. In het begin is het wennen maar ik vind het heerlijk dat ik rondom ook gewoon zicht heb. Nu heb ik een sterke afwijking (-14) dus zodra ik over of langs mijn bril kijk dan zie ik ook direct niks mee (nou ja heeeeel wazig).

Ik zou een langs gaan bij een opticien en je goed laten informeren over de mogelijkheden Veel bieden ook proeflenzen aan zodat je, wanneer het toch niet bevalt je niet zoveel geld kwijt bent.

7. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hier ook sinds mijn 18e ongeveer zachte lenzen ipv mijn bril. Ik vind het ideaal. s'ochtends in en daarna geen last meer van. En kijk er niet overheen:)

8. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    hier ook eerst een bril gehad, toen overgestapt op lenzen. Ik kon alleen maar harde lenzen nemen en daar heb ik best wel veel problemen mee gehad. In principe was in en uit doen geen moeilijke klus. Echter had ik heel vaak een stofje of iets dergelijks erin. En zodra ik ongesteld moest worden kon ik ze niet meer verdragen. Dus weer terug gegaan naar een bril. Die bevalt in principe ook gewoon haha.

Lenzen zijn heerlijk, maar je kan er dus ook wel behoorlijk last van hebben af en toe.

9. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Zo doe ik het ook. Ik vind lenzen prettiger voor overdag en met werk etc. Laatst had ik oogontsteking en heb ik weer een paar weken mijn bril opgehad. Heel vervelend met regen, beslaan als je ergens binnen komt en inderdaad die vieze glazen en slecht zicht als je er langs kijkt.
    Maar voor de gezondheid van je ogen is het wel fijn om je lenzen dan niet te lang te dragen.
    Sowieso zou ik lenzen kopen bij een goede opticien en kiezen voor zuurstofdoorlatende.

10. meid1987

meid1987 Fanatiek lid

20 mei 2010
    3.789
    1
    36
    Op mijn 18e een bril gekregen. Vrij snel daarna ook lenzen (zachte) gaan gebruiken. Echt ideaal! Geen randen waar je tegen aan kijkt, ze beslaan niet, en geen vlekken ;)
    S avonds doe ik vaak mijn bril op. In de weekenden ook wel eens bril op.
    De combi vind ik erg fijn!

11. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Ik kreeg op mijn 19e een bril, net voor ik trouwde overgestapt op lenzen, en die een jaar gedragen. Maar ik ben toch weer overgestapt op een bril, gewoon omdat ik die modieus vind ;)
    Toen mijn bril kapot ging heb ik een tijdje zonder gedaan. En omdat mijn hoofdpijn (was de reden dat ik de bril kreeg, ik heb -1) weg bleef, heb ik nooit meer een nieuwe gehaald.

12. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Ik draag overdag lenzen en 's avonds een bril. Ik heb zachte lenzen en vind het veel fijner dan een bril. Alleen moet je lenzen niet te lang in hebben, dan zitten ze niet comfortabel meer en het is slecht voor je ogen om ze te lang in te hebben. Daarom doe ik ze begin van de avond uit en zet mijn bril op. Ideale combinatie! In het begin moet je even handigheid krijgen met het inzetten van de lenzen, maar dat went snel.

Enige irritante vind ik met lenzen dat als er een vuiltje op zit, je dat steeds voelt. Alsof je zand in je ogen hebt. Dan moet je de lens er even uit halen en schoonmaken. Dat is dan wel weer even een gedoe en om die reden heb ik ook altijd een flesje lenzenvloeistof bij me.

Oh ja, wat ik ook heerlijk vind met lenzen: ik kan gewoon mijn haar doen! Met een bril op moet ik vaak over mijn bril heen kijken als ik mijn haar doe, maar omdat ik -3,75 heb, zie ik dan niks...
    Maar daar zul jij niet zo'n last van hebben, je ziet een stuk beter nog dan ik!

13. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ik heb ook overdag zachte lenzen in en savonds thuis een bril op. Het liefste zou ik nooit meer een brik dragen. Ik vind brillen niet mooi en de vlekken die er op komen irriteren me mateloos. Aan de lenzen heb ik helemaal niet hoeven wennen. Ze zaten meteen goed en ik heb nog nooit problemen ermee gehad.

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    hier ook een combi van lenzen en een bril.

Mijn brilleglazen zijn -10 en mijn lenzen -8,5, je lenzen heb je vaak minder sterk nodig omdat die meteen op je ogen zitten ipv (bij de bril) een stukje van je ogen af staan.

Het is dus zeker raadzaam even ergens langs te gaan om je ogen te laten meten voor lenzen

Ik gebruik zachte maand lenzen, draag ze vanaf mijn 15 de (ben nu 42) en heb er nog nooit last van gehad.

15. Soulfood

Soulfood Niet meer actief

Ik! Ik heb ook echt een hekel aan m'n bril. Ik vind het lelijk staan, zit niet lekker, ik kijk tegen die randen, vieze glazen, irritant met zwemmen... Heerlijk zacht maandlenzen en dat gaat al jaren prima. Heb nog wel een bril maar die draag ik alleen thuis.

16. Emihan

Emihan Actief lid

18 aug 2015
    474
    68
    28
    Ik vind lenzen geweldig. Ik ben ze gaan dragen vanwege de kinderen. Ze trokken elke keer mijn bril van mij hoofd. Ik heb -1.00 lenzen van Etos. Ooit een keer lenzen geprobeerd van de opticien maat die voegde mij niet. Ik heb nooit problemen gehad met ontstekingen ofzo.

Ik zal niet zo snel meer over stappen op een bril. Mits ik natuurlijk problemen krijg met mij ogen.

17. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe. Ik denk dat ik maar eens proeflenzen ga proberen. Had toevallig van de week al wel bij de Kruidvat daglenzen gekocht, maar de sterkte is eigenlijk niet goed.
    Dus dan kun je er ook weinig over zeggen natuurlijk. Heb ze al wel even ingedaan om dat uit te proberen. En na een hoop gedoe is dat gelukt. De rechter bleef ik wel voelen, maar de linker helemaal niet. Dus of dat met m'n oog te maken heeft, weet ik niet.

18. Poro

Poro Actief lid

5 feb 2011
    396
    177
    43
    Ik heb bijna altijd lenzen in, alleen als ik erg droge ogen heb doe ik 's avonds een bril op.

Ik zou wel naar een goede opticien gaan. Daar kan je vaak ook verschillende proeflenzen uitproberen.
    En als je voor de eerste keer lenzen draagt adviseren ze je hoe je ze het beste kan inzetten en uit halen. In het begin even prutsen maar ik heb ze nu binnen een minuut allebei in.

19. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Ik heb maandlenzen van de opticien maar de daglenzen van etos bevallen mij beter.

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben begonnen met een bril, toen lenzen en nu weer een bril. Heb daglenzen voor als ze gaan zwemmen, vooral omdat ik de kinderen dan goed kan zien, en omdat ik dan mijn zwembril op kan. Op vakantie was er een redelijk klein zwembad en heb op een gegeven moment geen lenzen meer ingedaan, was niet nodig ivm opletten en met -4,5 zie je nog best aardig wat ;)

Deel Deze Pagina