Vrouwen later moeder

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Kukido, 30 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113
    https://www.rtlnieuws.nl/nederland/diepterecord-aantal-geboortes-vrouwen-wachten-steeds-langer-met-kinderen

Vrouwen zijn gemiddeld al bijna dertig voordat ze aan kinderen beginnen. Daardoor zijn er de laatste jaren in Nederland relatief weinig kinderen geboren.

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek. Vorig jaar lag de gemiddelde leeftijd waarop een vrouw haar eerste kind krijgt op 29,8 jaar. De gemiddelde leeftijd van nieuwe moeders stijgt al sinds de jaren zeventig, toen vrouwen gemiddeld op hun 24ste hun eerste kind kregen. Alleen in de periode 2004-2013 bleef die stabiel op 29,4 jaar.

Diepterecord
    Omdat er vooral onder vrouwen onder de dertig jaar minder moeders bijkwamen, is het totale aantal baby's dat in 2017 werd geboren laag: 169.000, ruim 3000 minder dan het jaar ervoor. Op basis van deze voorlopige cijfers is er zelfs sprake van een nieuw diepterecord. Het laagste aantal geboortes was tot nu toe in 1983 (170.000 baby's).

Gezinnen worden ook steeds kleiner. In 2017 had de gemiddelde moeder 1,61 kinderen, in 2010 was dat nog 1,8.

Leeftijd
    Het aantal nieuwe tienermoeders is vorig jaar verder afgenomen, nu 1,98 per duizend vrouwen. Die trend is al jaren aan de gang. Uit de cijfers van het CBS blijkt verder dat het aantal vrouwen boven de 35 dat hun eerste kind krijgt, in 2017 juist iets is toegenomen.

Ook in andere Europese landen stijgt de gemiddelde leeftijd waarop vrouwen moeder worden, in Italië en Spanje is dat bijna 31 jaar. Bulgarije en Roemenië in Zuidoost-Europa hebben de jongste kersverse moeders (26 jaar).

2. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Tsja, is het erg en wat doe je er tegen?

In het kader van overbevolking is het niet erg. Emoties even losgekoppeld.

Aan de andere kant is het op later leeftijd moeder worden vaak minder gemakkelijk ( medische molen). Ik weet er alles van, heb er zelf ingezeten. Probeerde op mijn 28e moeder te worden maar het lukte pas op mijn 32e. Nu ben ik 35 en heb ik er 4. Sla ik alle statistieken weer om de neus.

Vrouwen kunnen het nooit goed doen lijkt. Te jong moeder, te laat, te veel carrière tijger, te afhankelijk qua inkomen... het is echt nooit goed!

Ik denk wel dat het belangrijk is om meer te weten over het afnemen van vruchtbaarheid na bepaalde leeftijd, en that's it. Iedereen moet en mag voor zichzelf de keuze maken.

Deel Deze Pagina