Ik neem aan dat je bedoelt dat als jij tijdens de bevalling het niet meer trekt, dat je dan een ruggenprik wilt vragen? Dat kun je overleggen met je verloskundige/ziekenhuis. Elk ziekenhuis zal zeggen (ik geloof dat er wel een verandering in gaat komen) dat ze op het moment zelf in overleg met jou pas kunnen besluiten of je een ruggenprik kan krijgen. Ik zie dat jij in R'dam woont. Als jij in het Erasmus bevalt dan hebben ze daar dag en nacht beschikking over anesthesist omdat het een academisch ziekenhuis is. In andere ziekenhuizen hoef je 's nachts of in het weekend niet vragen om ruggenprik want dat is dan gewoon niet beschikbaar. Maar volgens mij komt daar verandering in, maar ik weet niet precies wanneer. Ik ben in het Ikazia ziekenhuis in Rotterdam bevallen en midden in de nacht hadden ze echt geen anesthesist die mijn kwam verlossen. Op het moment dat die er wel was, was mijn ontsluiting te ver om het nog te kunnen krijgen. Besluit over de ruggenprik is over het algemeen altijd op het moment zelf en niet eerder.
ik zag net een artikel van 29 november in de krant ,dat er een nieuwe wet is om voortaan altijd een ruggeprik te krijgen 24 uur per dag ! maar ik heb liever dat ik het van te voren al kan bespreken zeg maar,anders ben ik bang dat ze me het niet geven ..
Ja precies, zoiets hoorde ik ook al. Je kunt het altijd van te voren bespreken, maar geloof me het hangt echt van het moment af of je het kan krijgen of niet. Een ruggenprik kun je door zoveel factoren niet krijgen. Dus ik zou mij er niet aan vast pinnen. Maar bespreek het met je verloskundige dan weet ze in ieder geval dat jij dat wil en hoef je niet hele discussies aan te gaan tijdens de bevalling. En als verder dan alles goed is (niet te ver ontsluiting, hartje doet het goed etc etc) dan kun je hem dan zonder lange discussies krijgen. En voor het zelfde geld vind je je bevalling zo meevallen dat je geen ruggenprik meer wil
http://www.ouders.nl/mbevpij2.htm hier staat wat info over de rugge prik en ook de nadelen er van als je het echt graag wil kan je met je verlos of gyn een geboorte plan opstellen waar alles in staat hoe jij graag wil dat de bevalling verloopt...
Na een stukje te hebben gelezen op deze pagina : http://www.ouders.nl/mbevpij2.htm ... Zijn mijn twijfels of ik het wel zou doen weg genomen, ik ben er zeker van halverwege het verhaal heb ik besloten, geen ruggenprik, zo'n bevallen is minder pijnlijk lijkt mij. Ik zou er nog eens over nadenken als ik jou was...
Als je het van tevoren wilt bespreken met een gyn (die beslist) dan moet je dat ff aankaarten bij je vk, die stuurt jou dan door naar de gyn voor een gesprekje.
idd een gesprek aanvragen en het in je dossier vast laten leggen! (ja dat kan echt, maar soms doen ze net alsof het niet kan) als je een vk hebt die er op voorhand al moeilijk over doet, zou ik zeker overwegen een andere te zoeken... ik zou zelf wel het gevoel willen hebben dat ik serieus genomen word, en een vk die op voorhand al moeilijk doet... lijkt mij niks mamasuusje, waarom denk je dat een bevalling minder pijnlijk is dan een ruggenprik? ik heb een ruggenprik gehad (en vaak misgeprikt, dus heb de prikken heel wat keren gehad) en het is echt niet heel pijnlijk hoor! tis alleen een rotgevoel (enorme druk), het zoeken naar de juiste plaats voor de prik, dát vond ik pas pijnlijk (had ook enorme bloeduitstortingen in mn rug staan, en dat komt echt van het zoeken naar de juiste plek ipv de prikken zelf!) kiwi1, je hebt helemaal gelijk, 100% zekerheid krijg je nooit. ik had die 99,9% gekregen van mijn vk's, alles vastgelegd in mijn dossier... maar toen: super snelle bevalling en een ziekenhuis met veel spoedgevallen. dus ik moest eerst heel lang wachten tot er iemand beschikbaar was voor het zetten van de ruggenprik (want ja, het is nu eenmaal een feit: iemand die een ernstig auto ongeluk gehad heeft, is écht belangrijker dan ik die aan het bevallen was). toen er eindelijk iemand kwam, hebben ze een keer of 8 misgeprikt, en vervolgens had ik persweeen. dus heb het alsnog zonder ruggenprik moeten doen. (als ik vooraf geweten zou hebben hoe mijn bevalling zou lopen, had ik geen ruggenprik geregeld maar een infuus met pijnstilling. uiteraard is dat achteraf...) je kunt best in je dossier laten vastleggen dat je een ruggenprik wilt, maar bespreek dat óók wat er gebeurt als er niet direct iemand beschikbaar is om hem te zetten. vraag en spraak af wat er dan in de tussentijd gebeurt (bijv. al iets krijgen via het infuus). en geef jezelf ook de ruimte om tijdens de bevalling anders te beslissen, misschien denk je op dat moment wel dat je het toch af kunt zonder ruggenprik
Jee, wat een verhaal, Jalea! Wat een sukkels dat ze je 8 x misprikken! Tjah, idd wat je zegt. Je moet je zelf de ruimte geven, voor het zelfde geld vind je op het moment zelf dat je er prima zonder kunt.
Jeetje, ik heb het artikel gelezen en ben er een beetje van geschrokken. Na mijn bevalling besloot ik dat mocht er ooit een tweede komen dat ik in ieder geval de mogelijkheid van te voren wil bespreken zodat ik op het moment zelf geen discussies hoef te voeren. Uiteraard met in achterhoofd houdende dat er zoveel factoren kunnen zijn waardoor het niet door kan gaan. Maar nu ik dit artikel heb gelezen geen ruggenprik voor mij! De risico's hoe klein ze ook zijn, maar het zijn er zo veel, wil ik echt niet nemen. Dus de eerste keer heb ik het prima overleefd, zal tweede keer ook lukken.
Hmm, wat je moet doen om er een te krijgen op voorhand weet ik niet, maar ik heb dr zelf wel 1 gehad. En ik wil toch even zeggen dat bevallen (in mijn geval iig) veeeeeeeel pijnlijker is dan een ruggenprik. Ik had pas 4 cm ontsluiting toen de ruggenprik erin ging, dus je zou zeggen dat mn bevalling nog wel mee viel tot dan toe, maar ik kreeg juist de ruggenprik omdat het zo heftig was.. Het voelt kei raar en bij mij is ook vaker moeten prikken, maar daar kunnen ze echt niks aan doen.. Het vervelende bij mij was dat de pomp (ik kreeg continu pijnstilling) verkeerd was aangesloten en ik na een tijd weer veel pijn kreeg, maar toen dat was opgelost ging het weer. Mijn bloeddruk zakte enorm, met een paar heftige dalingen erbij. En ik heb flink lopen kitsen, maja dat gebeurt wel vaker bij een bevalling he.. het feit dat je aan bed gebonden bent, vond ik helemaal niet erg (was al lang bezig, dus had alles al gedaan, behalve gelegen). Ik was wel blij dat ik kon liggen en een beetje kon slapen. Ik ben niet vaker getoucheerd, na de ruggenprik nog 1x en toen had ik volledige ontsluiting. Wat ik wel als kanttekening wil plaatsen is dat je met een ruggenprik echt geen pijnloze bevalling hebt hoor! je hebt toch wel de weeën gevoeld waarschijnlijk voordat ze hem plaatsen en tja persen moet je toch zonder doen! Ik moest de eerste tijd de weeën opvangen, omdat je dan nog niet het gevoel helemaal terug hebt om te kunnen persen. Oja, en bij t hechten heb je ook niks meer aan je ruggenprik.. Heb ik de volgende keer weer zo;n bevalling dan zou ik het weer zo willen (de ruggenprik). Maar ik zou het toch weer eerst zelf willen proberen.
ja dat was balen, maar misschien had ik even de kanttekening moeten plaatsen dat dat ook kwam door mijn houding, voordat iedereen straks denkt 'wwhhaa zo vaak wil ik niet geprikt!' mijn kindje had het heel erg benauwd en in het vruchtwater gepoept. zodra ik op het bed ging zetten met bolle rug voor de prik, daalde zijn hartslag enorm. daarom moest ik op mijn zij liggend de prik laten zetten, en dat is een heel lastige houding voor degene die de prik zetten moet. overigens, ik vind de ruggenprik echt niet pijnlijk, dus ik baalde alleen maar dat ik nog niet van de weeenpijn verlost was, niet dat ze steeds misprikten. ik be het volledig met taliaa eens, bevallen met een ruggenprik is echt niet pijnloos bevallen! bij mijn eerste bevallign zat ik al 20 uur onwijs in de weeen (en nog maar 1cm!) toen ik eindelijk een ruggenprik kreeg. na 4,5uur ging hij uit omdat ik volledige ontsluiting had, en het persen deed net zo pijn als bij ieder ander, de ruggenprik was allang uitgewerkt. na het persen kon ik na ffies bijkomen ook gewoon zelf uit bed komen en zelfstandig douchen. het gebonden zijn aan bed tijdens de ruggenprik vond ik helemala niet vervelend, ik was al zo uitgeput dat ik niet meer kon lopen al zou ik willen. bij een eventuele 3e bevalling ga ik wederom laten vastleggen in mijn dossier dat ik geen discussie wil over de ruggenprik (uiteraard tenzij medisch onverantwoord!), maar deze keer laat ik er ook bij vastleggen wat we gaan doen voordat de ruggenprik gezet kan worden en uiteraard geef ik mezelf de ruimte om tzt anders te besluiten... misschien red ik het wel weer zonder wat dan ook, ik wil alleen zeker weten dat ik geen discussies erover krijg (bij de 1e bevalling wilden ze me geen pijnbestrijding geven, en die discussie op dat moment was heel vervelend!)
Ik ben ook bevallen met een ruggenprik. En als ik iets van te voren zeker wist over de bevalling was het wel dat ik GEEN ruggenprik wilde. Na 3 uur in een weeënstorm te hebben gezeten bleek mijn ontsluiting nog even ver als daarvoor en raadde de gyn mij een ruggenprik aan omdat het nog zeker 7 uur zou duren. Ze konden met de metingen zien hoe zwaar de weeën waren en de gyn zei dat ik het anders niet vol zou houden. Ook bij mij hebben ze drie keer moeten prikken. De eerste keer bewoog ik door de druk en zat het fout, de tweede keer zat er een knik in het draadje en werkte het niet en pas de derde keer zat het goed. Het zetten deed geen pijn maar het is inderdaad een vervelende druk. Qua pijnloos bevallen, dat lukt je ook niet met ruggenprik. Het duurt even voordat het helemaal is uitgewerkt en je mag persen en die tijd moet je toch echt op eigen kracht doen, net als het persen. Van bedgebonden heb ik niet meer last gehad door de ruggenprik. Ik lag toch al aan het infuus in verband met het inleiden en aan een ctg voor de hartslag van kleine en de sterkte van de weeën en een automatische bloeddrukmeter in verband met mn hoge bloeddruk. Ik kon dus toch al geen kant meer op. Edit: ooh ja bijwerkingen. Ik kon niet meer plassen na de bevalling en volgens de gyn kwam het waarschijnlijk door de ruggenprik in combinatie met de druk van het persen. Ik heb 5 dagen een katheter gehad en toen kon ik weer plassen.
Nou echt niet alleen in Academische ziekenhuizen doen ze 's nachts en in het weekend ruggeprikken hoor! Ik ben in een streekziekenhuis bevallen en had dus na een (rug)weeenstorm een ruggeprik nodig. Mooi dat de anesthesist wel gebeld werd en zijn assistent ook (om half 3 snachts). Vantevoren wilde ik absoluut geen ruggeprik maar hij is me zo meegevallen! Ik kon mijn benen (met mate) nog gewoon bewegen. Voor mij als controlfreak erg belangrijk . Hij zat bij mij ook in 1x goed. Nu heb ik wel altijd het probleem gehad dat verdovingen bij mij niet goed werken... zo dus ook bij de ruggeprik, de scherpe kanten waren er zeker vanaf maar de pijn kwam er nog flink doorheen, ik heb zelfs geperst met het infuus op mijn ruggeprik er nog aan (komt haast nooit voor). Ik heb er ook nog zo'n verdovende prik in mijn been bij gehad en toen ging het geweldig en schoot het eindelijk lekker op! Hier dus echt geen spijt van de ruggeprik en mocht het nodig zijn zou ik het zo weer willen! Maar ik zou als ik jou was het er gewoon met je verloskundige/gyn over hebben. Misschien valt de pijn bij jou wel mee, of heb je een megaflits bevalling! Dan is een ruggeprik niet eens meer nodig. Mocht het wel nodig zijn dan is het fijn dat iedereen van je wensen op de hoogte is.
Ik wilde van tevoren ook geen ruggenprik, maar was heel blij toen ik er een aangeboden kreeg. Ik ben ingeleid en had een weeenstorm, terwijl de ontsluiting maar niet vorderde. Ik ben bang voor naalden, maar vond het niet erg. Ik zag de naald niet en voelde het ook niet. Ik heb er 2 gehad. een overdag en nog een nieuwe voor de ks en die zijn beiden in een keer goed geplaatst door een zeer aardige man.
Ik wou van tevoren echt geen ruggenprik, was zo bang ervoor! Maar toen ik na een urenlange weeenstorm maar 2 cm was opgeschoten, heb ik ze erom gesmeekt (was niet nodig, want ze hebben het direct geregeld gelukkig). En geloof mij: die ruggenprik krijgen was LEKKER vergeleken met die weeen. Ik heb een klein prikje gevoeld (de tandarts deed me meer pijn met zijn verdoving) en toen heb ik heerlijk een paar uur kunnen doezelen tot ik persdrang kreeg. Echt, ik was er zo blij mee. En voor de ts, ik zou het idd met je vk of gyn bespreken en op het moment zelf bekijken waar je heen kan voor de ruggenprik.
Ik moet zelf bijna bevallen zoals je ziet en ik heb vanaf dat ik 9 weken was een gesprek gehad met mijn VK over de epiduraal (ruggeprik). Omdat ik van mijn stokje ga als ik aan de bevalling denk, ik ben toen doorverwezen naar een gyn en die heeft al mijn vragen beantwoord. Mijn vraag was ook : Word de pijnstilling uitgezet bij volledige ontsluiting? En in het ziekenhuis waar ik ga bevallen gebeurt dat in de eerste instantie niet. Ik heb het vaker zien staan op internet dus vandaar dat ik het vroeg, een vriendin van mij is ook bevallen met een ruggeprik omdat ze te lang weeen had. En ze heeft ook geperst MET ruggeprik. Ze voelde wel een druk maar geen pijn. De gyn vertelde mij als het niet lukt word het een beetje verminderd maar over het algemeen kan je ook persen met ruggeprik! 100% garantie krijg je helaas nooit, zoals eerder gelezen zei de gyn wel als er iemand in levensgevaar is dan krijgt die persoon voorrang. En de kans is het grootst als je het overdag of in de avond vraagt. S'nachts verschilt per ziekenhuis. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
sorry hoor hoor maar ik vind het absurt om zoiets van te voren te moeten vast leggen . Je moet tijdens de bevalling kunnen beslissen. Als er een goede reden voor is prima . maar alleen omdat je de pijn niet wilt ja sorry ... Vind ik weer te ver gaan eigenlijk als het niet nodig is
Jij kunt toch niet bepalen wat een ander aan kan? Je bedoelt het misschien niet rot, maar het komt best lullig over. Soms is de pijn namelijk onhoudbaar, en dan? Dan vind jij toch dat het te ver gaat?
Nou ja tijdens de bevalling mag je wel beslissen en daarvoor niet? Dat is pas echt onzin.. Natuurlijk krijg je niet meteen een ruggeprik zodra de eerste wee zich laat aandienen (dan ben je meestal ook thuis) maar als je het van te voren aankaart zijn ze meestal laagdrempelig want door angst kan je onbewust de bevalling onnodig langer laten duren. En misschien door het idee dat je weet dat je een optie hebt dat je je dan meer op je gemak de bevalling in gaat en dat het alsnog zonder kan. En het is fijn om tijdens de weeen door er niet 1000x om te hoeven vragen neem ik aan als je het helemaal niet meer trekt. Een oudere collega zei : Meid als ik nu anno 2008/2009 nog een keer zou baren zou ik er gewoon om vragen, als je je kies laat trekken proberen ze het toch ook niet eerst zonder verdoving! Dus schaam je niet : Doe wat voor jou het fijnste is meid! Groetjess