Het schrijven van een sollicitatiebrief voor een bedrijf in het oosten

Discussie in 'De lounge' gestart door Yukl, 25 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

IK lees deze topic nu pas, ben wel benieuwd naar welke functie je hebt gesolliciteerd bij de gemeente :).

Overigens heb ik hier in Brabant een aantal klanten (bedrijven) waarvan de directieleden uit Randstad komen. Ik merk dat zij vooral het verschil merken, laatst had ik daar een leuk gesprek over met een Amsterdamse directeur bij een bedrijf hier in de beurt.
    Hij zei dat zijn 'wolventaal' vaak niet begrepen wordt in het zuiden. Mensen vinden hem vaak te bot en te direct, terwijl hij gewend is om op die manier te communiceren. Volgens mij zijn Brabanders juist te bettutelend, en dat je de werknemers met 'zijden handschoenen' moet aanpakken, anders gaan ze nog huilen :)
    (ik ben daar totaal niet mee eens, maar vond het wel interessant om erover te hebben. Toen ik deze topic las moest ik gelijk daaraan denken)

2. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Ik kom zelf uit twente en ik denk dat het nog wel mee valt.

Twentenaren zijn:
    - Nuchter
    - Af en toe bot, dus als je te ver gaat krijg je het wel te horen.
    - Aan de andere kan binnenvetters
    - In enschede praten ze niet heel erg plat, dat is bij ons toch ook wel een beetje de grote stad, dus miss dat je daar aan moet wennen.
    - Ik denk dat jonge mensen gewoon normaal zijn hoor en niet meer zo boers en het ligt er echt aan waar je komt in Twente. Rijssen is bijv. erger of kleine gehuchten ofzo..

Succes! Hoop dat je die baan krijgt, maar denk niet dat het aan de brief ligt in elk geval. Dat noemen we hier gewoon spontaan, al kan het ook arogant zijn natuurlijk. Ligt een beetje aan hoe je overkomt bij het gesprek.

Gr.
    Carlien

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik heb gemerkt dat de meeste mensen uit de omgeving Twente (met wie ik nu heb gepraat) nauwelijks tot niet met een accent praten en dat een enkeling moeilijk te verstaan is :) Dat vind ik wel prettig, we praten zelf ABN namelijk. Wil ook liever niet dat mijn kinderen met een sterk accent gaan praten ;)

Binnenvetters kan ik me trouwens wel indenken.

@ adi: ik kan het me ergens wel indenken, aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat het verschil zo duidelijk merkbaar is. Ik zal het wel zien!
    De sollicitatie is voor een traineeship voor WO'ers bij 5 verschillende gemeentes in de omgeving Twente. In 2 jaar tijd doe je 3 verschillende projecten en in die periode krijg je trainingen en cursussen. De bedoeling is in principe dat bij goed functioneren je na die 2 jaar een baan aangeboden krijgt, maar dat hoeft niet. Het is met name een fijne opstap om na mijn afstuderen op niveau werkervaring op te doen en daarna verder te gaan binnen mijn vakgebied. Dat kan binnen 1 van de gemeentes zijn, of bij een andere organisatie.
    Wat betreft mijn vakgebied, dat is alles met personeelszaken. Personeelsbeleid, verandermanagement, ontwikkeling van personeel, interne communicatie, etc. HR/P&O dus. Maar het liefst wel van een bedrijf met een groot aantal werknemers zodat het een beetje uitdagend is.

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Nou dat valt best mee hoor hier in Rijssen, verbazend genoeg spreken er hier ook genoeg mensen ABN. :D
    Wat betreft je kinderen tja die zullen toch met een accentje gaan praten hoor. Mijn vriendin is toendertijd gaan studeren in Arnhem en na 1 jaar kon je al echt een '" hoog hollands" accentje horen. Dat gaat gewoon automatisch omdat dat is wat je de hele dag hoort.

5. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.669
    1.427
    113
    Ik vind de accenten hier ook erg mee vallen hoor, al kan ik wel heel erg goed echt "plat" praten :D. Maar ik vind het altijd zo typisch dat iedereen maar denkt dat we hier geen fatsoenlijk abn kunnen, terwijl het hier vaak wel mee valt, maar een echte Amsterdammer of Hagenees die hebben pas een erg accent die zijn amper te verstaan en persoonlijk vind ik het accent erg storend en asociaal overkomen :).
    maar dat is natuurlijk een heel ander onderwerp ;)
    ik ben benieuwd wanner je wat hoort

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    hihih ja heb je een tvprogramma en dan wordt de `boer` ondertiteld en de `amsterdammer` niet terwijl die voor mij net zo onverstaanbaar praat.

Zelf vind ik al die dialecten we heerlijk, en zolang je ook abn kunt vind ik het ook geen probleem.

7. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Nou ik heb in Nijverdal gewoont;) en dan pas je als westerling er echt niet tussen.. En Rijssen is volgens mij nog een tikkie erger.. Maja.. Tussen Rijssen en Nijverdal was altijd al een beetje een strijd:p:D Maar goed ik spreek ook wel eens heel netjes ABT, maar als iemand mij niet kan verstaan dan wordt het gewoon ABN.

Gr.
    Carlien

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Oh meen je dat, ik ben vanuit enschede naar rijssen verhuist en werd meteen gewoon opgenomen in het dorp.
    Maar misschien dat het feit dat ik in het bejaardenhuis werkte (verzorgende) dit proces wel versnelt, want ze konden gewoon niet om me heen :D

9. peetjuhh

peetjuhh Actief lid

9 dec 2009
    341
    0
    0
    Haha het word wel een grappig topic zo.. Ik woon dan wel in hengelo maar vind juist dat je in twente snel word opgenomen en de omgang makkelijk verloopt. Niet ieder voor zich maar met elkaar, maar moet wel zeggen dat wij in een top straat wonen..

Ik praat dus ook lekker ABN en zo weet iedereen gelijk dat ik hier niet oorspronkelijk vandaan kom. Probeer maar geen twents te praten want dan lacht iedereen me uit hihi.. Op mijn werk moest ik in het begin idd ook wel eens goed luisteren (ouderenzorg) maar ook dit gaat steeds beter..

10. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Hier ook een Amsterdamse die nu al 5 jaar in Almelo woont. Het bevalt me prima in Twente en zou zelfs niet meer terug willen. Ik praat zelf ABN met af en toe een Twents spreekwoord maar dat heeft nooit geen problemen opgeleverd. Mijn vriend is ook geen echte tukker en zullen de kleine dan gewoon abn leren praten maar op school zullen ze toch wel een accent meekrijgen. Dat houd je denk ik toch niet tegen.

11. mama van chayenna

mama van chayenna Bekend lid

25 jun 2009
    843
    24
    18
    Vrouw

Het is toch prima, ik woon zelf in nijmegen ook oosten, maar ik schrijf mijn brieven ook zo!
    maak je geen zorgen, en het is wie je bent, ik vind dat je je niet anders voor moet doen toch;)

12. bijtjuh16

bijtjuh16 Niet meer actief

Ik durf wel te zeggen dat ik een accent heb :-D ik probeer wel ABN te praten maar soms komen bepaalde letters er toch een beetje beroerd uit haha als ik mezelf dan terug hoor op een filmpje o.i.d. dan schrik ik daar toch een beetje van :p

Deel Deze Pagina