Het Sinterklaasjournaal

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by popje, Nov 8, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik snap dat echt niet, omdat jij het dan niet meer leuk vindt ga je je kinderen iets ontzeggen... vind ik toch wel heel apart. Terwijl de kinderen er over het algemeen de minste moeite mee hebben. Thijmen keek het sint-programma op nickelodeon en hij zag nauwelijks iets aan die ongeschminkte pieten... Hij vindt dat programma zelfs leuker dan het sinterklaasjournaal :D

2. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ik hoop niet dat ze gaan doen alsof de zwarte pieten wit worden door de mist. Onze 4 jarige snapt toch al dat dat helemaal niet kan haha. En die schoorstenen.. Nou ja, ik zie wel wat ze er zelf van maakt. Toen ze een plaatje voorbij zag komen van witte pieten met wat vegen zei ze dat het nep-pieten waren, gewoon verkleed zoals zijzelf bij de intocht. 'Dat zijn geen echte, die zijn zwart, dit zijn nep-pieten!'. We zien het wel :)

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Bij dochter op school woord het dit jaar ook al veranderd.

De school van dochter zit in een stichting en daar bij zijn scholen die in den haag zitten. Daar werd besloten dat het anders moest en dus ook hier de scholen.

Dus dit jaar woord de intocht van de sint al anders voor de kinderen in elk geval op school.

Die verandering kunnen we niet meer tegen houden. Heb mij er allang geleden bij neer gelegd. In het begin niet maar nu wel.

En daarbij heb ik ook moeten kijken door de ogen van mijn dochter die liever ook wit is. Wat dus niet kan.

Heb al eerder geschreven ze pikken het toch op deze discussie.

Wat ik gisterenavond ook schreef idd mijn dochter vond het ook eng maandag het eerste sinterklaas journaal. Ze dook eerst onder de deken daarna bij mij op schoot ik denk dat het een combinatie is van spanningen. Van het kijken ze is bijna 6 en geloofd nog heilig ondanks wat ik al verteld heb.

Gisterenavond mama waarom doen wij niet aan Halloween! Ze bleef zeuren mama ik wil ook langs de deuren. Daar ga ik niet aan beginnen. Maar weet wel dat er klasgenootjes zijn die gisteren wel gelopen hebben dus op school hebben ze het er over gehad.

Mijn antwoord was weet niet wat Halloween is, dat ik er zelf niet aan mee gedaan had als kind en ik er niks mee had. Maar dan op een kinder manier voor dochterlief. Ze vond het wel jammer maar verjaardag sint en kerst meer dan genoeg. Pret en lol:(;)

4. tuc

tuc Niet meer actief

O ja dat zal de verklaring hier ook wel worden hoor...ben door die evt witte pieten ook niet bang dat ze van haar geloof zal afvallen. Maar ik vind het gewoon geen leuke ontwikkeling.
    Als ze hier dan ons nichtje, de buurvrouw of iemand als witte piet herkent zijn dat neppieten...maar dan zijn er geen echt meer...ik vind dat gewoon zonde...zeker voor de jongste...zou het fijn vinden dat hij dat ook allemaal met zwarte piet mag meemaken..en alle andere kindjes in de toekomst natuurlijk.

5. doedel

doedel Bekend lid

Sep 7, 2015
    740
    36
    28
    NULL
    NULL
    Het is niet alleen omdat ik het leuk vind hoor maar een piet is zwart, dat dit nu gaat veranderen wil niet zeggen dat ik het daar mee eens moet zijn. Het magische gaat eraf, een piet met vegen of een andere kleur is nep. Ga dan je kinderen maar uit leggen dat het wel echte pieten zijn:(

6. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

Sep 30, 2011
    1,765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wacht even....Pieten kunnen niet wit worden van mist, maar wel egaal zwart van de schoorsteen (met schone kleren en rode lippen)? Ik kan niet eens.....nee.....

Nou wil ik geen pieten-discussie starten, maar ik zie echt het probleem niet als er witte Pieten komen. Het zal even wennen zijn, maar het feest wordt er mijns inziens niet minder leuk door.

7. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

Sep 30, 2011
    1,765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is nu juist wat het Sinterklaas journaal doet ;)
    Zeg eens eerlijk...Vinden je kinderen het dan niet meer leuk of vind jíj het dan niet meer leuk?

8. MamavC

MamavC Niet meer actief

Haha zou toch wat zijn, witte pieten.. Zwart mag niet maar wit wel..
    Het ergste van de hele discussie vind ik nog wel dat het zo'n ZOOITJE is geworden! Iedereen doet maar wat. Witte pieten, ongeschminkt, kleurpieten, stroopwafel en kaas, doe eens normaal!

Helemaal onder de roetvegen lijkt mij de oplossing, snap niet waarom dat niet gedaan wordt. Onherkenbaar maar toch zwart van het roet ;)

9. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

We kunnen ook gewoon afwachten wat er gaat gebeuren? Dan nodeloze speculaties doen.
    Daarbij denk ik niet dat ze alle piet zo ineens pats boem een andere kleur gaan geven. Maar meer zoals Janna hierboven het beschrijft. Dat ze geleidelijk aan lichter worden doordat ze minder door schoorstenen gaan. Dat is het enige logische.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,269
    6,800
    113
    We zien het wel...het maakt mij niet uit. Volgens mij valt het allemaal wel wat mee...

Eigenlijk moet het helemaal niet uitmaken welke huidskleur een piet wel of niet heeft.
    In het gewone leven let je daar toch ook niet op...

11. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Maar kinderen zien dat helemaal niet als nep, ben tenminste nog geen kinderen tegen gekomen die het nep noemden. En als je kinderen uit kunt leggen dat sinterklaas in 1 nacht alle schoentjes in Nederland vult, dan kan dit er toch makkelijk bij? Wij maken met zijn allen het magische van sinterklaas, dat zit toch niet in dat ene aspect?

12. tuc

tuc Niet meer actief

in het dagelijks leven heten wij ook niet witte marie, witte jan, zwarte hanna oid, en hij heet wel zwarte piet...

13. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,269
    6,800
    113
    Ja omdat dit jaren geleden zo bedacht is...maar je kunt hem ook gewoon piet nomen.

Maar goed, zwart of niet maakt mij dus niet uit. Zwart is ook prima. Wit met zwarte vegen ook..

14. Polletjepiek

Daarbij is de landelijke intocht in Meppel aanstaande zaterdag. Toen ie in Groningen aankwam ging het over "Schuddemaweer" de aardbevingsproblematiek hier.

15. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Dat lijkt me een uitstekend argument om hem alleen piet te gaan noemen :D

16. Polletjepiek

Gisteravond was het geen Halloween hoor, dat is eind oktober. Gisteren was Sint Maarten.

17. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    In deze topic heeft iemand verzonnen wat misschien weleens in de volgende aflevering zou kunnen gebeuren... en nu loopt al twee pagina's een discussie over deze verzinsel alsof het al feitelijk aangekondigd is in de krant :D

Of heb jij inside informatie dat dit nu gaat gebeuren?

In de hele sinterklaasjournaal is nog met geen woord gerept over kleuren vd pieten, en draait het tot nu toe over stenen die bewaakt worden door mystieke elven, en waarmee je de deuren kunt openen.

18. doedel

doedel Bekend lid

Sep 7, 2015
    740
    36
    28
    NULL
    NULL
    Ik vind wel dat het erbij hoort, ZWARTE piet en dat het juist wel de toegevoegde waarde geeft. Het hoort erbij, een geen half geschminkt iemand. Maar goed dat ik wat ik vind.

Het is jaren, jaren en jaren zo geweest en nu moet het compleet anders omdat een handje vol mensen zich gediscrimineerd voelen?
    Wanneer is het goed genoeg? Als ons feest en traditie kapot gemaakt is? Als alles wat zwart/bruin is een andere naam heeft of een ander kleurtje heeft?

19. doedel

doedel Bekend lid

Sep 7, 2015
    740
    36
    28
    NULL
    NULL
    Het is toch ook aan het veranderen? oke misschien NOG niet op de npo maar op andere zenders toch ook al.

20. tuc

tuc Niet meer actief

nee maar het is niet zo gek dat men dit ziet aankomen he....vorig jaar onder een regenboog door en werden ze regenboogpieten. Nu hangt er een dikke witte mist boven NL goh...

Ik vind dat eigenlijk ook het jammere van dit hele gedoe...elk jaar is men bang dat dit gaat veranderen of er iets gaat gebeuren omdat ze eenmaal begonnen zijn met dit geneuzel. Op andere kinderzenders zijn de pieten al wit he...dus zo vreemd is het niet.

Share This Page