het slechtste CB advies dat je gehad hebt

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door zilvervosje, 26 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stopcontact

stopcontact Fanatiek lid

9 sep 2011
    1.674
    1
    0
    Hier eigenlijk alleen maar hele goede ervaringe met het cb. We krijgen al een hele poos standaard dezelfde wverplk. (heeft arts aantekeningen) dus dat is wel handig.
    Zoontje is dysmatuur geboren en heeft 3 weken op de couveuse afdeling gelegen. Ik daarna bijna een pnd dus de verplk kwam om de week op huisbezoek. We hebben nu altijd een afspraak met haar.

Ik heb 1 x een ander gehad tijdens de inloopspreekuur. Ze vond dat ons zoontje nogal veel dronk in verhouding tot zijn gewicht. Tja, ik laat hem ook geen honger leiden was mijn antwoord.

Maar sommige verpleegkundigen van het zkh... pffff écht... die moeten maar met computers gaan werken ipv met baby's en hun ouders.
    Eentje verkondigde heel trots dat Pampers de luiers met plasindicatie speciaal voor ziekenhuizen liet maken, en dat ze niet te koop waren in winkels. Vanachter het kolfschermpje zat ik te proesten om wat ze verse ouders nu weer wijs probeerde te maken.

2. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Met name de wvpk vinden wij nogal nutteloos. Drie keer gesproken /gezien tot nu toe en drie keer suffe opmerkingen.

Zo had onze dochter een voor ons onverklaarbaar blauw plekje op de ruggegraat. We vroegen of ze wist wat het was. Reactie: ze ging poetsen met alcohol omdat het vast afgegeven was door kleding.

En zowel bij de arts als een maand later bij de wvpk aangegeven dat dochter overdag extreem weinig sliep (soms twee uur of minder), en zelden langer daneen half uur achtereen. Ze vroegen niet door en zeiden dat ik vooral door moest gaan met hoe ik bezig was (wakker in bed etc). Vande week maar naar de huisarts, dag erna direct door naar kinderarts en binnen een paar uur met allerhande tips tegen reflux weer naar huis. Gaat nu al beter!

Ik twijfel of ik er opbezoek blijf gaan. Ik geef het nog een paar kansen.

3. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Wij zijn erg tevreden over ons CB moet ik zeggen. Ik heb nog nooit rare adviezen gehad of vreemde opmerkingen. Ze laten ons echt de vragen stellen (als we die hebben) en benaderen alles even nuchter als wijzelf eigenlijk.

Dennis heeft 8 maanden borstvoeding gehad en bleef bij een maand of 6 ineens achter in zijn groei tot die zelfs afboog tot onder het onderste lijntje - die hij voorheen 'normaal' volgde. Er is alleen gezegd dat als we zelf bezorgd waren en Dennis niet meer tevreden oogde (wat absoluut niet het geval was) we maar een afspraak met de huisarts moesten maken en wellicht om een doorverwijzing naar de KA konden vragen, maar lieten ons daarin vrij. Het advies om tussendoor af en toe te komen wegen was alleen maar logisch en puur voor onze eigen gemoedsrust. Omdat we zelf de indruk hadden dat Dennis voornamelijk toe was aan de bijvoeding hebben we wel een afspraak gemaakt bij de huisarts maar ook die ging volledig op ons af. En wij, als ouders kregen gelijk. Na 6 weken was ons mannetje dik 1800 gram gegroeid...haha en zat weer behoorlijk op schema!

Afgelopen woensdag hebben we een huisbezoek van de wvp gehad omdat Dennis 1,5 jaar is en ze vond dat we het allemaal uitstekend deden hier... ze ging zichtbaar tevreden weg, had weinig adviezen hoeven te geven en wij gaan gewoon door zoals we altijd doen; vertrouwend op onze intuïtie.

Natuurlijk zijn er wel eens opmerkingen / adviezen geweest (voornamelijk over het slaapgedrag van ons mannetje - altijd zeer vroeg wakker ;)) die ons weleens bedenkelijk deden kijken (o.a. wekker kopen speciaal voor kleintjes waardoor ze weten wanneer ze 'mogen' wakker worden / opstaan :() maar als ouder zijnde kun je dan waarschijnlijk heel goed inschatten of dat advies gaat werken bij jouw kind. En dat van die wekker zou hier totaal niet werken, dat wisten we gelijk.

Maar nee, over het algemeen beschouw ik het als een welkome aanvulling op de zorg in het algemeen, meer als steuntje in de rug dan als een noodzakelijk iets (op de inentingen e.d. na natuurlijk).

4. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Hier ook erg tevreden over het CB :) Rare adviezen geven ze eigenlijk niet, behalve vorige week. Ik moest dochter oud brood geven, dan ging ze nog beter praten (ze praat al in zinnen).

Verder vertellen ze meestal dingen die ik eigenlijk al weet. Zo gaf ik aan dat mijn dochter momenteel flink last van verlatingsangst heeft. Kreeg ik als tip om kiekeboe te spelen... Mja, dat doen we eigenlijk al dagelijks haha.

Ach, ze bedoelen het goed denk ik dan maar :)

5. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier nog een erg goede ervaring met CB.

Zoon van een maand oud, hoe gaat het?

Ik: Huilt veel, overstrekt de hele dag, onrustig en alleen 's nachts slapen. Ik heb het idee dat er iets met hem is.

Verpleegkundige: Je moet hem rust, reinheid en regelmaat bieden hoor, hier heb je en boekje. Die moet je doorlezen, dan komt het helemaal goed.

Ik: Hij krijgt alleen maar rust, reinheid en regelmaat, en het huilen is niet minder.

Verpleegkundige: Gewoon het boekje van Ria Blom doorlezen, ik kom hem volgende week ophalen.

Ik ben de dag erna op internet gaan zoeken en bij de HA langs geweest, conclusie: hij heeft behoorlijk last van verborgen reflux.

Dit aangegeven toen de verpleegkundige haar boekje kwam halen, alsnog moest ik rust, reinheid en regelmaat toepassen, omdat de kinderarts nog niets had 'bewezen'. Toen brak me de klomp! Begonnen met medicijnen en een heel ander kindje gekregen!

Overgestapt naar een ander team op het CB. Nu gelukkig geen problemen meer, en de verpleegkundige hoef ik niet meer te zien!

6. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Oja hier op t cb zijn ze ook helemaal into Ria Blom. Heb daar ook al de boekjes van meegekregen toen... Alsof ik een kookwekker op 30 minuten ga zetten en mn kindje van nog geen maand oud zo lang laat huilen :(

7. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Oh nee vreselijk!! Ik snap niet dat ze die adviezen geven, het is bewezen hartstikke slecht om je baby zolang te laten huilen!
    Tegen mij is het ook gezegd, ik ben er flink tegen in gegaag, zijn ze nou helemaal gek om mij te vertellen dat ik mijn kind moet laten huilen, terwijl het enige is wat hij wil is dicht bij zijn moeder zijn!

8. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    30 minuten laten huilen? Echt waar zo'n advies?

Belachelijk!

Ik hoor wel vaker gekke dingen. Wat dat betreft ben ik blij dat waar ik woon je gewoon standaard bij een KA komt.
    De KA van het ziekenhuis vertelde ons juist, dat wij ons meisje niet mochten laten huilen alleen in bed, omdat ze een gaatje in haar hartje had. (gelukkig is nu bekend geen OP nodig.) Dit werd gelijk herhaald door haar eigen KA met de intake.

Tot op vandaag doen wij niet aan huilen in bed. Aan haar jengeltje hoor ik precies of het huilen word of dat ze even wil jengelen.

9. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    geeft niet hahaha

10. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Ik weet 1 ding heel zeker... als het op de gezondheid van mijn kind aankomt, ga ik 1000x liever naar mijn eigen vertrouwde huisarts dan dat ik ook maar 1 advies van het CB aanneem.

Voor wegen, meten en prikjes is het prima... Alhoewel, zelfs het meten gebeurd niet accuraat... de rest regel ik zelf wel.

11. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    M.b.t. huilen... hier van de HA het volgende advies gekregen: Huilt je kindje na 15 minuten nog, dan is er iets aan de hand. Geen enkele gezonde baby huilt langer dan 15 tot 20 minuten bij het in slaap komen.

Nadat wij op de JBPM (de pure, geen Nutriton) zijn overgestapt, huilde ons meissie nog geen 10 minuutjes.

Op het CB hier wisten ze niet eens dat er ook 100% JBPM was en moest ik ze erop wijzen dat dat toch wel even wat anders was dan Nutriton.

12. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Wij hebben nooit vreemde adviezen gehad tot nu toe. Zeer tevreden over cb en onze eigen huisarts is ook onze cbarts. Dat komt bijna nergens voor maar hier in de gezondheidscentrum werkt het allemaal samen. Erg fijn.

13. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

dat hij wel niet zou huilen van de honger maar we gewoon een ommetje met de kinderwagen moesten gaan maken als hij na andethalf uur borstvoeding nog huilde. bleek hij dus wel te weinog binnen te krijgen.

14. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Hier hebben inderdaad net zoals vele anderen regelmatig het advies gekregen om haar maar eens een kwartiertje te laten huilen (ivm moeilijk inslapen toen ze een stukje jonger was). Dit hebben we nooit gedaan, want ons meisje wordt daar alleen maar hysterisch van.

Ook een leuke was dat toen ze 4 maanden was we het advies kregen dat we haar wel regelmatig alleen moesten laten spelen omdat ze anders niet zelfstandig zou worden :(. Ik snap wel wat de vp toen bedoelde, maar moest stiekem wel een beetje lachen om het woord 'zelfstandig' bij een baby van 4 maanden die nog niet eens zonder hulp kan omrollen ;) :p.

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Over het algemeen alleen maar goede ervaringen totdat ik met onze jongste dochter ging.Zij was toen 4 mnd en had van het begin af aan al ingetrokken tepeltjes en van die bolletjes eronder.Ik vroeg of dit normaal was en toen kreeg ik te horen dat zij wel dacht dat het normaal was maar dat het zeker iets was om in de gaten te houden omdat dit ook weleens werd gelinkt met borstkanker.Daar zit je dan als prille moeder met een lichaam vol met hormonen en krijg je dit te horen.Ik ben toen jankend naar huis gereden en kon gewoon niet geloven dat dit me zomaar werd gezegd.Bij thuiskomst direct naar de huisarts gebeld en ik mocht direct komen van de assistente en de huisarts werd echt woedend toen ik vertelde wat die CB arts me had verteld.Hij heeft echt overwogen om direct te bellen maar ik wilde dit liever zelf afhandelen en heb er een klacht over ingediend.Later hoorde ik dat zij de vervangster was van de huidige CB arts en ik heb haar gelukkig nooit meer hoeven zien.De vaste CB arts was er ook erg ontdaan over toen ik dit vertelde.Onze dochter is ondertussen een pittige en kerngezonde meid van ruim 6 jaar met hele normale platte borstjes haha.

Dit is overigens de enige negatieve ervaring die ik heb gehad maar wel direct een hele extreme.
    Ben nu zwanger van nummer 3 en ben benieuwd wie en wat ik nu weer zal aantreffen.Ben ieder geval blij dat ik indertijd een klacht heb ingediend en het niet zomaar voorbij heb laten gaan en ook dat de huisarts direct zo kordaat heeft gereageerd.

Gr.

16. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    OMG :$ Is dit wat ons te wachten staat?

Is dat CB verplicht eigenlijk?

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Onzin, het hangt ook erg van jou af.. Ik heb nooit gedonder gehad met het CB (en heb twee kinderen en DRIE verschillende CB's gehad (ivm verhuizing). Iedereen klaagt zich een ongeluk maar ongeveer 90% van de zuigelingen komen gewoon op het CB!!! Klagen is makkelijk.. en wordt leuker gevonden dan complimenten geven of gewoon de dienstverlening aanvaarden..

Het CB is niet verplicht maar wel AAN TE RADEN. Je kunt de vaccinaties ook laten zetten door de huisarts.

18. anoeska

anoeska Lid

20 jul 2011
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, cb is niet verplicht.

Het is ook heel erg afhankelijk van wat voor organisatie je cb is. Ons eerste cb was van Icare, prima cb nooit problemen mee. Geven alleen advies als je erom vraagt en zijn erg borstvoedingsminded. De medewerkers zijn vriendelijk en niets geen gezeur.

Daarna ben ik verhuisd naar de regio Apeldoorn waar Verian de scepter zwaait. Wat een verschil zeg... Ongeintresseerd personeel, smerige verschoonplekken en een wvk die vond dat 3 maanden bv lang genoeg was en het vreemd vond dat ik met 5 maanden nog steeds bv gaf. Ik had al lang aan de potjes gemoeten ook al doet mijn kleine het prima op bv. Voeden op verzoek is een no go, daar krijg je verwende kindjes van.

Ik heb daarna m'n oude cb opgebeld en gevraagd of ik bij hun de controles kan laten doen en dat mocht gelukkig. Alleen indien er een tweede zou komen zou ik weer terug moeten naar Verian. Nu komt er geen tweede, dus dat scheelt. Ik heb Verian een lange mail gestuurd met op en aanmerkingen en daar heb ik niets meer op terug gehoord, maar mij zien ze daar dus niet meer.

19. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ik ben iemand met een open mind. Ik ga niet bevooroordeeld ergens naartoe maar in alle eerlijkheid, als zij zich op dergelijke manieren in ons priveleven gaan mengen dan zou ik dat net zo min waarderen.

Ik ken het cb hier niet. Ik kan nog niet oordelen dus. Ik hoop ook dat ik er veel aan ga hebben omdat wij voor het eerst ouders worden maar dat betekent niet dat er geen grenzen zijn natuurlijk. Ik krijg nu al de bibbers hoe zij evt. mijn kind al zouden bestickeren omdat mamma veel te zwaar is :(.

20. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik schrik er wel van zogezegd.

Deel Deze Pagina