Social media en 'vriendjesverzamelaars'

Discussie in 'De lounge' gestart door NooNoo, 27 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Wat vinden jullie daar van?

Op Hyves, Facebook, noem maar op, iedereen toevoegen die je ook maar een béétje kent. Met als doel... zoveel mogelijk vriendjes hebben? Want waarom doe je dat anders? Spreken doe je ze niet, ze staan er maar wat in je lijstje :(

Ik zie dat best vaak en ik begrijp het niet zo goed. Ik heb er dan ook nooit aan mee gedaan. Toen Hyves er net was heb ik wel wat oude klasgenoten toegevoegd omdat ik benieuwd was hoe het met ze ging. Na een paar maanden kreeg ik de kolder in de kop en heb ik iedereen die ik niet regelmatig sprak verwijderd. Er rijzen hier dan ook een hoop vraagtekens op als ik weer een uitnodiging krijg van iemand die ik 4 of 5 keer heb gezien in m'n leven (en lang geleden ook) en verder nóóit spreek. Dan voeg ik diegene toe en dan blijft het stil... Je hoort alsnog nooit iets van ze, dus je bent zo'n zwijgend vriendje, ter opvulling van de lijst of zie ik het te negatief? :)

Toppunt voor mij, en reden voor dit topic ook, is dat ik een tijdje geleden heb gebroken met iemand. Niet lang daarna heb ik m'n Hyves verwijderd en een Facebook account aangemaakt, wat diegene overigens niet had. Een paar weken later wel en jawel, meteen een vriendschapsverzoek in the pocket. Waarom? We hadden toch gebroken? Tot mijn grootste verbazing heeft diegene zelfs vrienden van mij toegevoegd. Driedubbel waarom? Ze hebben elkaar 3 keer gesproken en dat was ter ere van onze bruiloft.

Kortom: ik krijg zo de bibbers van dat vriendjesverzamelen. Wie herkent dit? Of niet, en zegt dat ik me niet moet aanstellen... kan ook :D

2. Jel

Jel Niet meer actief

#2 Jel, 27 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jul 2011
    Ik vind dit ook altijd erg irritant. Vooral bij scholieren zie je dat ze honderden vrienden hebben, is me opgevallen. Dan denk ik: ken je ze nu werkelijk alle 500 persoonlijk?

Ik kreeg vorige week een vriendenuitnodiging van iemand, en die naam zei me niks, dus ik heb haar genegeerd. Vanmorgen kreeg ik weer een vriendenuitnodiging van deze vrouw, zonder een tekst erbij of zo (hoe irritant) en heb ik haar maar een bericht gestuurd waar ik haar van zou moeten kennen.

Ik heb hier ook een hekel aan en vind niet dat je je aanstelt.

3. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Zwaar irri ja..die mensen die je toevoegen.
    Ik heb gelukkig een goede negeerknop ;) Heb in mn hyves ook maar 41 mensen, en wieber er binnenkort weer een paar.
    3 maanden niks horen = exit hier.

4. Delia

Delia Actief lid

20 jun 2010
    140
    0
    0
    NULL
    zuid holland zuid
    Mijn hyves heb ik voor mensen die ik echt ken en ook met grote regelmaat "live" spreek.
    Sommigen wonen wat verder weg en daar is hyves dan weer ideaal voor.

Blijkbaar wordt facebook ook hot, maar het grootste deel van mijn "vrienden" daar zijn mensen die ook farmville spelen :D dat is makkelijker met kadootjes geven/ontvangen.

5. hardloper

hardloper Niet meer actief

Op hyves heb ik mensen die ik ken. Vind het leuk om te lezen hoe het met ze gaat en wat ze doen, maar ben al even niet echt heel actief. Zijn ook weinig vriendjes.
    Op facebook doe ik spelletjes, en daar heb je buren voor nodig. Wat begon als een verzameling zwangerschapspagina vriendjes is langzaam een beetje veranderd. Moet zeggen dat ik er nooit iets persoonlijks opzet, maar ik vind het wel erg leuk om te lezen over mensen aan de andere kant van de wereld:). Grappige is dat je sommige mensen echt wel een beetje leert kennen zo. Ik zie ook wel waarom mensen vriendjes willen worden, dat zie je meteen aan gemeenschappelijke vrienden;)

6. Chantalleke26

Chantalleke26 Actief lid

16 jun 2011
    312
    0
    0
    Student
    Gelderland
    Ik heb niet veel vrienden op Hyves, op facebook nog minder! Terwijl ik echt heeeeeel veel mensen ken! Alleen hoef ik niet met iedereeen te 'netwerken', al is hier vaak niet eens van te spreken op dergelijke sites..

Heel vaak krijg ik vriendenverzoeken, vaak nog zonder enige tekst erbij.. Huh? Snap ik dan ook weer niet!

Ik heb een keer een relatie gehad en na ieder evenement had die weer zoveel nieuwe vrienden (voornamelijk vrouwen, maar dat was niet eens zozeer het probleem), ik snap het echt niet! Vind het heel erg zielig en wanhopig overkomen, hier ook best wat ruzie om gehad hihihi.. (maar wat dacht je van bepaalde info, mijn pagina is dan ook heel erg beveiligd). Kennelijk hebben zij een heel ander beeld en verwachtingen van deze sites!

7. Bri

Bri Niet meer actief

Als mensen al hun oppervlakkige contacten willen toevoegen op hyves en fb, moeten ze dat vooral doen. Je mag verzoeken weigeren, dus als je hun vriendje niet wilt zijn hoeft dat niet.

Ik zou me er niet druk om maken. Je kiest toch zelf je vrienden, en wat een ander doet moet-ie zelf weten.

8. Maia

Maia Niet meer actief

ik zit op enkele fora en dan verzamel je ook mensen. En een keer in de zoveel tijd ga ik die lijsten dan eens langs en gooi ik de mensen van wie ik eigenlijk geen idee heb wie het zijn en met wie ik dus geen contact heb er weer af. Is trouwens 1 keer een flinke rel om geweest bij me omdat ik in zo'n opruimactie per ongeluk iemand had verwijderd met wie ik wel bevriend was. We zijn nu ook niet meer bevriend. En met de rest van de vriendengroep ook niet meer. Tja... wat hyves allemaal niet kan doen ;)
    Maar in elk geval, ik heb een vaste groep vrienden die blijven er wel opstaan (let ik nu wel goed op ;)) en om de zoveel tijd ruim ik mijn lijst even op, want ik vind het verder ook nutteloos om mensen in mijn lijst te hebben staan die ik niet ken.

9. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    ik heb onderscheid gemaakt tussen hyves en facebook .
    speelde eerst een spelletje op Tagged en dat is daar gestopt zijn we naar FB gegaan daar heb ik nu 500+ "vrienden"die ik totaal niet ken maar wle nodig heb voor mn spelletjes :)

Op hyves heb ik alleen directe vrienden en familie . en op FB kan je niets over mij persoonlijk vinden :)
    alleen heb ikgister mijn moeder uit mn hyves gegooid omdat die me mateloos irriteerde :p

10. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Hier ook hyves en facebook maar echt veel vriendjes heb ik niet. Heb er ook alleen maar mensen instaan die ik ook echt ken. Andere verzoeken die weiger ik, of verzoeken van mensen waar ik niets meer mee te maken wil hebben. Sommigen veel contact mee en anderen bijna niet maar ik laat ze wel in mijn lijst staan. Staan ook veel familie ed bij.

11. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Ik kan me hier voor mij persoonlijk niet druk om maken :). Niet iedereen gebruikt Hyves en Facebook (of linkedin) om dezelfde redenen. Sommige mensen vinden het fijn om zo 'contact' te houden omdat je elkaar soms jaren later ergens voor nodig hebt (werk/informatie/wederzijds voordeel/netwerken etc.) of weer tegen kunt komen, anderen hebben graag een hoog cijfer aan vrienden, weer anderen houden het zo privé mogelijk.

Je hebt voor jezelf de mogelijkheid om het zo privé mogelijk te houden, wel of niet te laten weten waar je mee bezig bent, en mensen wel of niet te accepteren.

Zelf ben ik er nauwelijks mee bezig, alleen een groepje van zp zoek ik op hyves op, dat is het verder. Maar als iemand vriendjes met me wil worden heb ik er geen bezwaar tegen, tenzij ik ruzie me hen heb ;)

12. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

ik zal wel de enige zijn maar wij hebben geen facebook,hyves enz. en wij zijn er ook blij om!

13. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Ik heb er wel mensen in staan die ik niet goed ken, maar dat zijn vooral oud-schoolgenootjes. Vind het wel leuk om te weten hoe het met ze gaat. Maar het zijn wel mensen waar ik ooit mee gepraat heb, geen mensen die ik alleen van gezicht ken. Wel verwijder ik personen die voor elk klein dingetje hun fb update6. Vind het niet boeiend om te weten dat ze vandaag voor de 3e keer naar de wc zijn geweest en wat ze daar gedaan hebben.

14. belinda203

belinda203 Bekend lid

23 mrt 2008
    784
    0
    0
    verzorgende I.G.
    Odijk
    Waar maken mensen zich druk om...:(
    Als je het leuk vindt om zo echte of oppervlakkige vrienden te verzamelen prima. Vindt je het zelf niks nou dan doe je er toch niet aan mee???? Je kunt vrienden zelf ook eruit gooien of een uitnodiging afslaan dus dan doe je dat toch met mensen die je niet kent???
    Ik heb alleen Hyves en kom er elke dag wel.Wil ik dat niet nou dan sla ik die pagina gewoon over.
    Ieder zijn meug toch???

15. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Zelf heb ik meer moeite met mensen die je eerst uitnodigen,daarna jou verwijderen om na een paar maanden weer uit te nodigen.
    Als iemand dat bij mij doet dan negeer ik die verzoek.
    Vindt het best als mensen mij toevoegen maar haast niks zeggen maar ga me niet elke keer verwijderen en daarna weer uitnodigen.

16. pauly

pauly Bekend lid

9 nov 2007
    825
    0
    0
    Rotterdam
    heb geen Hyves maar wel FB met 500+ vrienden...boel mensen zijn kennissen, vrienden en collega's maar het merendeel heb ik nodig voor spelletjes...

17. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Ach nee, ik zou me er ook helemaal niet druk om moeten maken. Denk dat het er vooral mee te maken heeft dat die breuk, en eigenlijk voornamelijk alles wat er aan vooraf ging, me nogal bezig houdt.
    Negeren/weigeren doe ik ook zeker. Mijn Facebook is redelijk privé en ik wil daar geen mensen op met wie ik gebroken heb. Het zou alleen zo fijn zijn als ze helemaal uit m'n leven verdwenen en dat gaat niet als ze steeds via vrienden van me weer 'binnen komen'. Oh dit klinkt wel heel dramatisch he? Haha!

18. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Precies hetzelfde hier haha facebook had ik ook meer voor degene die spelletjes speelde daar.
    Hyves, heb ik een paar van zp toegevoegd voor Forest story en buiten dat om ken ik iedereen die in mn lijst staat persoonlijk, vele van vroeger van school.

19. Spitsmuis

Spitsmuis Niet meer actief

Hier ook Hyves en Facebook,al doe ik erg weinig met Facebook moet ik zeggen.
    Ik heb in mn hyves vooral bekenden staan,mensen die ik wel echt ken zeg maar.
    Niet iedereen want ik heb met nog iemand een paint shop pro forum en daar leer je ook weer wat mensen ''kennen'' en die voegen me dan toe maar ik accepteer lang niet iedereen die mij toevoegt.
    Ik moet echt weten waar die persoon mij van zou moeten kennen en ken ik die persoon niet,dan negeer ik die ook.

20. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik kreeg laatst ook een verzoek van iemand die ik niet kon maar ze kon wel iemand die ik in mijn lijst had. Haar uit fatsoen een mail gestuurd met de vraag wie ze is en waarom ze mij uitnodigt aangezien ik niet weet wie ze is, direct daarna was het verzoek verwijdert. Ik heb alleen mensen die ik ken in mijn lijst staan, eens in de zoveel tijd gooi ik weer wat mensen uit met wie het contact minimaal is.

Deel Deze Pagina