Iemand ervaring met de vibrofit of een ander vergelijkbaar apparaat? Alle ervaringen zijn welkom bedankt alvast
Ik las Vibo-fit. Ik wilde al bijna op het knopje ‘volgen’ drukken. Sorry; hartstikke flauw en je kunt ook nog eens niets met m’n opmerking.
Het ligt er een beetje aan waarom je er een wil aanschaffen of het het geld waard is. Uiteraard doet het iets voor je, maar eigenlijk is het net als alle andere fitness apparatuur... Je moet minimaal 3x per week 20 minuten intensief trainen wil je er gezondheidsvoordeel van halen. Het is in dat opzicht net zo effectief als het kopen van een set gewichten: als je er alleen naar kijkt gebeurt er niks. Veel mensen denken dat je gewoon 20 minuten op zo'n plaat kan gaan staan en dat de kilo's er dan afvliegen. Dat is niet waar, je gebruikt de plaat voor bijvoorbeeld squads of push-ups. De trilling maakt dat je spieren harder moeten werken, maar dat geldt ook als je die oefeningen uitvoert op een wiebelkussen of yogabal (doe plz geen squats op een yogabal ). Als je het koopt om de bloedcirculatie te verbeteren (bijvoorbeeld als je diabetes hebt) is het wel bewezen effectief bij 5 minuten per dag. Bij osteoporose patiënten kan 10 minuten per dag zorgen voor een iets hogere botdichtheid (0.5-2%). Goedkope varianten hebben vaak een minder krachtige motor, waardoor ze minder voor je doen. Ik zou er zelf geen 200-400 euro voor over hebben, daarvoor is het effect te marginaal (geen osteoperose of diabetes) en zijn er goedkopere oplossingen. Daarbij mag je er maximaal 20min op trainen per dag omdat je anders schade kan oplopen aan je gewrichten. Dan koop ik liever een wiebelkussen, yogabal, wat weerstandsbanden en een set gewichtjes: stuk goedkoper, net zo effectief en diverser te gebruiken. Mensen met zwakke knieën wordt het trouwens überhaupt afgeraden.