Pijnlijke tong na walnoten maar geen allergieën.

Discussie in 'De lounge' gestart door Fantykoekie, 11 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.958
    3.836
    113
    Vrouw
    Altijd als ik walnoten eet heb ik een pijnlijke tong. Alsof je je tong hebt kapotgebeten en je er dan citroensap overheen druppelt. Na 1 walnoot heb ik dat gevoel al.

Allergietest gedaan via de huisarts maar er zijn geen allergieën aangetoond.

Hoe dan? Bijt ik dan echt m'n tong kapot bij een walnoot? :roflmao:

Herkent iemand dit?

2. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Ik heb dat bij sommige fruit soorten ik neem aan dat het wel een allergie is alleen een "milde" vorm. Onze dochter heeft het met kiwi.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oh wat gek? Ik heb het ook, maar heb wel een (lichte) walnoot-allergie.

4. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb het ook met walnoten.

Soms ook met kiwi, appel, bannaan en tomaat. Het is ook niet te voorspellen wanneer wel en wanneer niet.

5. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.958
    3.836
    113
    Vrouw
    Misschien kunnen ze via het bloed alleen de zwaardere gevallen zien dan?

6. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Ik heb dat met kiwi en met ananas.. Volgende dag nog last van, alsof je tong verbrand is.. Ik eet het gewoon niet haha, ik denk dat het in ieder geval een milde vorm van allergie/overgevoeligheid is..

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik heb het met ananas en inderdaad als ik veel walnoten eet (meer dan een paar). Het trekt wel weg na een paar uur.

8. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Je kunt ook overgevoelig (intolerant) zijn voor voedsel zonder dat je er allergisch voor bent.

Ik ben nergens allergisch voor maar heb wel last van bepaalde producten.

DastyQueen vindt dit leuk.
  9. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Precies dit :)

10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    je hebt gradaties in allergie. Waarschijnlijk wordt jouw IgA zo weinig verhoogd door een relatief milde reactie op walnoten dat het niet te zien is in een bloedtest.

Bij een lichte orale allergie (dus dat je in je mond verschijnselen hebt) schijnt het beter te zijn om 1 of 2x per week een kleine hoeveelheid te eten van waar je allergisch voor bent. Om jezelf er aan bloot te blijven stellen.

Mijn moeder en een vriending hebben een anafylactische allergie dus krijgen een shock en gaan dood zonder behandeling dus die Mogen logischerwijs hun allergenen (vis, schaaldieren, chocola, noten) niet meer eten.

11. Elinetjeee

Elinetjeee Niet meer actief

Ik heb dit met verse ananas. Misschien ben je er gewoon gevoelig voor. Hoeft niet meteen een hele allergie te zijn

12. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Met ananas heeft eigenlijk iedereen wel 'last'. In ananas zit namelijk een enzym die eiwitten af breekt.

13. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.593
    1.051
    113
    Hier
    Ik heb het ook, mijn huisarts zegt dat het een 'landkaart tong" is.
    er is geen pijl op te trekken wanneer ik het heb. soms bij een broodje kaas zelfs!
    maar er is niks aan te doen.

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Volgens mijn baas (immunoloog) hebben heel veel mensen dit. Kiwi, ananas, walnoot... hij kreeg het me niet echt uitgelegd (tis ook al weer even geleden), maar het heeft in ieder geval niets met allergie te maken.

15. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

Ik heb dit ook. Met noten, pinda’s en ook met verschillende soorten fruit. Het is bij mij een kruisallergie met de hooikoorts. Google maar eens. Oral allergie syndrom noemde de allergoloog het ook. Een orale reactie. Dus geen epipennen nodig haha!

Dit is overigens bij mij wel uit de allergietest gekomen. Geen bloedtest maar de ‘schrapjestest’. Weet niet hoe het anders heet:roflmao:

16. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Hier bij walnoten, kiwi en verse ananas. En soms met dingen als ligakoeken ofzo, dat het ineens te 'scherp' is.
    Nooit laten testen op allergie verder.

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik heb hetzelfde bij walnoten. Ik heb het ook bij tomaten en kiwi's.

Deel Deze Pagina