Ik heb pasgeleden deze gekocht (nadat iemand op zp het erover had): https://www.bol.com/nl/p/boekoe-kita/1001004008250550/ Schitterend boek, met veel recepten. Allemaal Indische familierecepten. We hebben er al een aantal zeer lekkere dingen uit gegeten. En ik heb 3 Chinese kookboekjes (heel lang geleden bij te ah te koop). Mijn vader had ze al toen ik nog thuiswoonde en maakte eens in de zoveel tijd daar wat gerechten uit. Was altijd zo lekker dat ik later die boekjes op mp heb gevonden en er inmiddels zelf ook regelmatig uit heb gekookt. Ze zijn nu nog steeds soms op marktplaats te vinden: http://link.marktplaats.nl/m1296304050?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
De hoeveelheid alcohol die overblijft na bereiding is zo ontzettend klein dat je dat gerust kan geven. In dit recept gaat 1 glas wijn= 150 ml. Wijn heeft een alcoholpercentage van rond de 12%. 12% van 150 ml = 18 ml alcohol in het hele gerecht. Daarvan verdampt ongeveer 80% tijdens de bereiding, hou je 3,6 ml alcohol over in het hele gerecht. Het gerecht is bedoeld voor 4-6 personen, als we uitgaan van 6 personen, komt dat neer op 0,6 ml alcohol per persoon. Ik ga ervan uit dat een peuter of kleuter niet net zoveel eet als een volwassene, dus maak daar een halve portie van. Kom je op 0,3 ml alcohol per kinderportie. De alcohol zit ook nog eens eigenlijk alleen in de saus, dus als je daar weinig van geeft, is de hoeveelheid alcohol in de portie van je kind echt verwaarloosbaar klein. In chamodent of andere vsm-middeltjes zit meer alcohol!
Ah ik zie nu dat die rijstkokers al rond de €20 verkrijgbaar zijn. Dat valt me echt mee ! Ik ga eens goed speuren, kan je er eentje aanraden?
Ja heb ik Groentes naar smaak. Ik had wortel, paprika, komkommer, rauwe rode kool, verse munt, verse koriander, sla en glasnoodles. Als extraatje deed ik er 'kip schnitzel' van Vivera maar je kan er ook cocktail garnalen etc in doen. Alle groentes in dunne reepjes snijden, en de kip schnitzel in de oven goud bruin bakken. Alles klaar zetten in bakjes en een bak met lauw klaarzetten. Daar laat je de rijstvellen even in weken en daarna leg je hem op je bord en ga je hem beleggen. Niet te vol want dan scheurt je rijstvel tijdens het dichttrollen. Ook niet te lang laten weken want dan scheurt hij ook snel. Ze plakken van zichzelf al aan elkaar dus het is echt een kwestie van strak dichtrollen en klaar Ik had er chilisaus en een vissausje met geraspte citroengras, verse citroen of limoensap en 1 knoflook teentje bij gedaan. Rode peper reepjes in de vissaus is ook lekker erdoor heen dan word die wat pittiger.
@SDonya Thanks! Wil dat af en toe als tussendoortje maken voor de kinderen! (en mijzelf haha) dinsdag maar eens proberen!
Ik ben op zoek naar een recept wat ik ooit heb geproefd bij een workshop Indiaas koken. Ik hoop zo dat iemand weet wat ik bedoel want met mijn summiere omschrijving kom ik met Google niet ver; Het is een toetje met noten. De bereiding ervan duurt ontzettend lang want de (gecondenseerde?)melk moet heel langzaam inkoken. Volgens mij ging er ook kardemom in. Ik heb zelden zo’n lekker toetje op en zou het zo graag nog eens eten.
Staat het hier misschien tussen: https://www.culy.nl/inspiratie/8-x-de-lekkerste-en-meest-bijzondere-indiase-toetjes/ Op basis van je beschrijving zou ik denken dat nr. 4 (gajar ka halwa) een kanshebber is. Alleen benoem jij de wortel niet, de rest zit er wel in.
Kan het zijn dat er ook wortel in zat? Als ik aan het Googlen ga kom ik uit op Halwa, een soort carrotcakepuddingachtig iets.
Leuk een kook topic. Ik houd erg van gezond vers eten. Maar ik heb er helaas weinig tijd meer voor. Dus wij (ik en partner) eten vaak ongezond. Hebben jullie gezonde het liefst vegetarische snelle recepten voor mij?
Ik had laatst heerlijke noodle soep gemaakt! Recept: 1. Biefstuk (ong 300 gr) marineren in 2el sojasaus, 2el olie en een teentje geperste knoflook. Dit na het marineren (min half uurtje) kort rondom bruin bakken en even laten rusten en dan in dunne plakken snijden. 2. Rundvleesbouillon (ong 1,5ltr) opzetten. Kan met blokjes of zelfgemaakt. Ik had met blokjes gedaan, want had niet zoveel tijd. In het bouillon citroengras, ong 4el sojasaus, 2el ketjap, half rood pepertje (zonder zaadjes ivm zoon), wat gember, geperst teentje knoflook en 1el vissaus laten trekken. Even blijven proeven en wanneer je de bouillon lekker vind, naar de volgende stap. 3. Citroengras, pepertje en gember uit de bouillon vissen en weer zachtjes aan de kook brengen. Paksoi, gemengde gesneden paddenstoelen en mienestjes toevoegen en ong 5 min laten koken. Wanneer mienestjes gaat zijn, tauge toevoegen en dan vuur uit. 4. Soep in kommen gieten en de gesneden biefstuk er op leggen. 5. Garneer met fijngesneden lente ui, schijfje limoen en evt wat fijngesneden rode peper voor de liefhebber.