Het uitgebreide Kooktopic

Discussie in 'De lounge' gestart door Adje, 24 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.279
    25.751
    113
    Ik vroeg me al af waar je bleef :D

Heb jij of iemand anders een lekker recept voor gnocchi? Ik heb het per ongeluk aangeklikt op picnic en vergeten van de boodschappenlijst te halen. Beetje zonde om weg te gooien, dus ik zoek een lekker recept.
    Ik heb het ooit eens bereid met aubergine, tomaat en mozzarella. Was lekker, maar ik wil ook wel een ander recept proberen.

PenF vindt dit leuk.
  2. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Adje vindt dit leuk.
  3. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Heel veel recepten ja, wat voor iets zoek je?

4. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Pasta's zonder vis. :)

5. Aries

Aries Niet meer actief

Ook lekker met sjalot, knoflook, zongedroogde tomaat, spinazie, (een blik) cherrytomaten, pijnboompitten en pecorino.

Adje vindt dit leuk.
  6. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Favorieten hier in huis:

Snelle ragout

olijfolie
    1 wortel
    1 stengel bleekselderij
    1 ui
    2 teentjes knoflook
    500 gram gemengd gehakt
    4 el tomatenpuree
    100 ml volle rode wijn
    kruidnagelpoeder

Verhit olijfolie in een grote pan en bak de wortel, bleekselderij, ui en knoflook in ongeveer 5 min zacht.
    Voeg het gehakt toe en roer een paar minuten door.
    Voeg de tomatenpuree, rode wijn, zout en kruidnagelpoeder toe.
    Laat ongeveer 30 min pruttelen.

Omdat hier weinig groente in zit voeg ik of bij het mengsel paprika en champignons toe. Maar meestal maak ik een grote salade erbij.

2) Pasta met aubergine en tomaten

1 kleine sjalot (alleen gepeld, niet gesneden)
    2 tenen knoflook (alleen gepeld, en gekneusd)
    verse basilicum
    400g geblancheerde en ontvelde tomaten
    Zout
    peper
    1 tl suiker
    Olie om in te frituren
    1 grote aubergine in blokjes
    100 gram feta

Verhit de sjalot, knoflook en een takje verse basilicum in de olijfolie.
    Voeg de tomaten toe en laat ongeveer 20 minuten zachtjes pruttelen, breng op smaak met zout, peper en wanneer de tomaten wat zuur zijn de suiker.
    Verhit de olie tot 175C en bak de aubergineblokjes goudbruin. Schep ze uit de olie en laat uitlekken op keukenpapier.

Haal de sjalot en de knoflook uit de saus. Voeg de aubergineblokjes toe en roer voorzichtig door.

Serveer de gekookte pasta met de saus, verkruimel feta erover en wat verse blaadjes basilicum.

3) Pasta broccolisaus
    https://www.lekkerensimpel.com/heerlijke-pasta-met-broccolisaus/

4) Canneloni met ricotta en spinazie
    https://www.foodandfriends.nl/recepten/cannelloni-met-spinazie-en-ricotta.html

5)https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1186069/penne-met-artisjok-ricotta-en-spek

Wij zijn dol op pasta. Dit zijn even de snelste die ik bij de hand heb ;)

7. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Heeft iemand misschien wat lekkere wokrecepten, liefst met kip?
    Heb zo’n ding staan maar na een paar mislukte pogingen staat die maar te staan in de kast.
    Wie O wie?!?

8. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    Niet erg mager. Wel lekker.

Spaghetti klaar maken volgens verpakking. Ongeveer voor 5 man.

300 gram spek reepjes 8 min zachtjes bakken zonder toevoeging. Spek reepjes zonder vet eruit scheppen en aan de kant leggen.

Gesnipperd uitje aanfruiten in het vet vd spek. +- 800 gram deelblokjes spinazie erbij (geen a la crème) zodra de spinazie goed is 150 gram creme fraiche en de gebakken spekjes erbij en klaar.

9. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    We hebben een zilveren lepel kookboek voor kinderen, echt super leuk en duidelijk!

Kookboeken hebben we behoorlijk veel, alle soorten en maten. Zelf kijk ik meestal wel naar het recept maar doe qua hoeveelheden bijna alles op gevoel en proeven.

10. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik kook erg graag maar heb niet altijd genoeg tijd. Een keer per maand ga ik naar een kookclub, helaas heb ik hier vanaf het komende schooljaar geen tijd meer voor omdat ik met een opleiding start naast mijn werk. Als je echt van koken houdt en tijd hebt (Oke en het geld er voor over hebt, het is niet super goedkoop maar in mijn ogen het geld echt wel waard) is zo iets wel een aanrader.

We kopen 2 keer per jaar ongeveer 25 kilo van een biologische stier, familie heeft een hobby boerderij...
    Daarom heb ik nu weer een volle vriezer rundvlees liggen en ging op zoek naar een zomers stoof gerecht:
    In het kort ongeveer dit (op pintrest ‘zomerse stoofpot’ zoeken krijg je het hele recept)
    Runderlappen
    Ui
    Knoflook
    Marokkaanse kruiden naar smaak
    Stoven in appelsap
    Courgette en dadels de laatste 45 minuten toevoegen

Samen met parelcouscous mer verse citroensap en munt

11. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  12. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

INGREDIËNTEN (4 personen)

• 200 gram rijst
    • 300 gram kipfilet
    • 1 prei
    • 1 courgette
    • 1 rode paprika
    • 1 ui
    • 1 teentje knoflook
    • 200 gram sugar snaps
    • 2 etl. wokolie
    • 1.5 thl. zout
    • 4 etl. chilisaus
    • 1 etl. ketjap
    • 1 etl. sojasaus
    • 1 thl. sambal
    • 1 thl. gemberpoeder
    • 1 etl. honing

Bereidingswijze:

Snijd de prei en de courgette in schijfjes en zet deze even apart. Snijd de rode paprika in vier stukken en verwijder de zaadjes. Snijd de paprika vervolgens in grove blokjes.

Pel de ui en snijd deze in grove stukken. Pel dan ook het teentje knoflook en snijd deze in kleine stukjes en zet dit even apart met de groenten.

Verwarm de wok op hoog vuur. Giet ongeveer 3 eetlepels wokolie in de wok en voeg hier dan de gesneden ui en de knoflook stukjes bij. Roer dit dan door en laat de ui en knoflook mooi goudbruin bakken op hoog vuur. Voeg dan ook de kipfilet stukjes toe en bak dit mooi goudbruin mee.

Gooi de groentes dan in de wok en schep alle groentes goed door. Voeg hier dan ook de sugar snaps aan toe en wok het geheel op hoog vuur. Strooi het zout erbij en schep dit goed door en laat het geheel bakken op hoog vuur. Tussendoor blijf je de groenten en de kip omscheppen.

Giet de chilisaus, ketjap manis en de sojasaus in de wok en roer dit voorzichtig door de groenten. Je zet het vuur hoog, zodat de saus gaat koken en de saus uiteindelijk indikt.

Voeg hier dan de gemberpoeder, de sambal en de honing aan toe en wok het geheel op hoog vuur en schep alles goed door.

Kook de rijst volgens de bereidingswijze op de verpakking en doe hier wat zout bij. Wanneer de rijst gaar is giet je de rijst af en zet je het even apart.

Je kunt er nu voor kiezen om de rijst samen te mengen met de groenten en de kip in de wok, of je dient de rijst apart op en de groenten/kip apart.

Strooi er nog wat sesamzaadjes overheen, dit is zo lekker!

nizzie86 vindt dit leuk.
  13. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Denken jullie dat je een broodje hamburger met een Japans tintje kan maken? Met sojasaus en sesamzaadjes bijvoorbeeld? Heb hamburgers en zeewier die morgen op moet.. iemand tips?

14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.279
    25.751
    113
    Ja denk dat dat wel kan! Ik maak altijd hamburgers a la Julius Jaspers en daar gaat oestersaus doorheen. Kan vast ook met een scheutje sojasaus. En misschien wat verse gember oid.
    En daarbij dan wasabimayo en de zeewier, lijkt me heerlijk :D

Deel Deze Pagina