Het uitspreken van de letter 'r'

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door EdN, 17 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Hier geen gooische R, maar een echt Haags meisje. Kikker is kikkăh :)

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier ook moeite met de R, Lisa is nu 4,5. Middenin een woord gaat het wel goed (ik heet Vera en dat gaat dus prima). Maar rood wordt dus inderdaad lood. Laatst met een klasgenootje van haar gesproken en bij hem was het nog een tikkeltje erger. Eva heeft het nooit gehad, maar die heeft wel heel lang een soort van geslist. Dat is vanzelf overgegaan en ik denk bij Lisa ook wel. We oefenen wel met grommen en een rollende r te zeggen, ze doet ook echt haar best maar het lukt gewoon nog niet.

3. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn meisje maakt er ook een L of een j van en nu inmiddels de bekakte R.

Is soms erg grappig om te horen.

4. lootje80

lootje80 Niet meer actief

De /r/ hoeft pas verworven te zijn bij 6 jaar. Dus geen nood! ;)

Verder, mocht je je toch zorgen maken....., dan kan je gaan gorgelen met je zoon. Je kan de /r/ uitspreken als tongpunt en als huig klank. De huigklank is vrij makkelijk aan te leren door te gorgelen....

5. meid

meid Fanatiek lid

14 okt 2010
    1.259
    0
    0
    hier een 3jarige die geen r zegt, nouja...niet in woorden, maar als hij met de auto's speelt is het brrrrrrmmmm...

zal vast wel goed komen, waar ik me meer zorgen over maak is dat hij wat hapert, stottert, vooral als hij is heel enthousiast, snel wil vertellen komt het er niet lekker uit.

6. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Mijn dochter heeft logopedie gehad en via haar hoorde ik ook dat de 'r' één van de laatste letters is. Zij gaf aan eind 5 jaar, dus inderdaad rond de 6.

7. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Mijn dochter (27 mnd) zei vanavond tegen de kat: " kom maar hier poes, dan mag je blokjes eten". De r wordt dus een l ;)

Ze kan de f ook nog niet uitspreken, en maakt er soms een g van. Zo wenst ze regelmatig mensen een 'gijle avond' ipv fijne avond *schaam*

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.947
    113
    Vrouw
    Haha eindelijk herkenning, jongste dochter had dit ook :)
    Wij komen uit omgeving Amsterdam:(
    Lekkuah
    Kikkuah
    Etc
    Te grappig...
    Nu is ze 4,5 en het is bijna weg :)
    Ze heeft nu een mooie rollende rrrrrrr

9. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Onze oudste is een late prater. (met 2,5 jaar pas) Hij spreekt op zich vrij duidelijk, alleen als hij heel moe is of helemaal over zijn toeren is dan wordt ie onverstaanbaar.

Soms zegt ie iets en dan klinkt het net alsof hij uit Limburg komt (met de zachte G) terwijl wij gewoon uit de accentloze noordhollandse randstad komen. :D

Laatst waren we met schoonfamilie een weekendje weg, mijn oudste is de oudste van 4 kleinkinderen, daarna komt de oudste van mijn zwager en schoonzus. Tussen deze 2 boeffies zit 2 maanden leeftijdsverschil.
    Ze waren samen aan het kleuren, mijn boef met stiften, neefje met potloden. Zoon gaat even kijken bij neefje en zei dat hij mooi aan het kleuren was met "potwooden" Neefje bleef hem verbeteren dat het potLoden moest zijn, maar zoonlief luktte het even niet :D

Ow en we moeten onze zoon niet te vaak een Pino laten zien.
    Pino klinkt hier al snel als een "piemol" :):D

10. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

11. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier heeft ie ook stotterfases maar daarna kan ie ineens weer langere zinnen of nieuwe woorden, volgens mij niks om je zorgen over te maken...

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hihi, grappig.... onze oudste kon de r al met 2 jaar, en had juist een hoop moeite met andere letters/klanken. De 'ng' als tussenklank doet ze vaak nog steeds niet, (jommen, hommer, ipv jongen en honger).
    En die doet onze jongste nu dus al weer wel.
    Zo grappig, die verschillen :)

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.914
    3.935
    113
    Mijn dochter maakt er ook vanalles van;
    Zo hebben we de kleuren 'lood' en 'loze'
    Eten is soms 'lekkegggg'
    Zegt ze soms 'nee hooh'
    Heeft oma een 'bjil'
    En de 'fambozen' zijn 'ijp'

Tussen 1,5 en 2 jaar verving ze nog veel letters, terwijl ze de letters in andere woordjes wel kon zeggen, nu kan ze behalve de r verder alle letters wel, alleen sommige combinaties zijn nog lastig, zo heet haar knuffie meestal 'nuffie'.

14. misa

misa Niet meer actief

Hier ook nooooooit een r van de jongste van ruim 2. Ook altijd een l.... ;)

De oudste van 3,5 kan het ook niet goed. Hij heeft r een beetje achter in de keel zeg maar. Hij rolt er dus niet echt uit. :) Mijn man van 30 kan het ook nog niet zo goed :D ;)

Deel Deze Pagina