Voedsel allergie

Discussie in 'De lounge' gestart door SDonya, 3 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Vandaag heb ik de uitslag gehad van mijn voedselallergie test. Ik heb een paar lichte allergieën die in veel basis gerechten zit. Heel veel gerechten wat ik normaal at kan nu niet omdat er in bijna alles wel iets zit waar mijn lichaam op reageert. Ik wil deze dingen zo goed als niet meer eten om te kijken of mijn klachten over gaan.

Wie kan er met mij meedenken voor ochtend middag en avond maaltijden? Ik ben echt totaal inspiratieloos!

Er mag niet inzitten:
    Tarwe
    Kippenei
    Koemelk
    Soja
    Pinda
    Kabeljauw

2. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Maar hoe is dit getest? Qua bloed huid of provocatietest?

3. SDonya

SDonya Niet meer actief

Bloed via het ziekenhuis

4. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Voordat je alles drastisch gaat veranderen zullen er denk ik nog meerdere onderzoeken plaats vinden.
    Dat het in je bloed gevonden is wilt niet altijd zeggen dat je er ook echt allergisch voor bent
    Heb je nog een vervolg afspraak staan bij een allergoloog?

5. SDonya

SDonya Niet meer actief

Nee want de klacht is niet ernstig genoeg en tevens niet 100% zeker of het daar vandaan komt. Vandaar dat ik door middel van het uitsluiten van deze voedingsmiddelen wil zien of mijn klacht over gaat. Ik heb al veel andere dingen geprobeerd behalve het veranderen van voeding. Vandaar dat de huisarts mij een bloedonderzoek heeft laten doen en dit is er dus uit gekomen. De huisarts sprak van lichte allergie maar wellicht is het een intolerantie. In iedergeval hebben deze dingen een reactie gegeven dus ik vind het het proberen waard.

6. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw
    Wat zijn de reacties? Bedoel ik heb een pinda en noten allergie en kan dit echt niet verdragen. Als de bijwerkingen niet ernstig zijn kun je alles gewoon blijven eten lijkt me?

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.143
    113
    Nee zo simpel is het niet, want ook al is het geen ernstige reactie, je kunt je er wel beroerd door voelen.

Ik heb zelf kruisallergie/orale allergie voor heel veel dingen. Mijn mond en heel zwellen dan helemaal op en ogen gaan jeuken en tranen. Het wordt nooit zo ernstig dat ik er echt ziek van wordt, maar vervelend is het wel.

Tevens ben ik lactoseintolerant. Ga er niet dood aan, maar kan er wel flink veel last van hebben.

@ts: het lijkt me heel veel om in 1 keer uit te sluiten. Zou dat niet op eigen houtje gaan doen, waarom schakel je niet een diëtiste in? Er blijft op deze manier wel erg weinig over ben ik bang.

SDonya vindt dit leuk.
  8. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw

Oh maar jouw klachten vind ik wel degelijk erg.. bedoelde meer of het eten van iets het opweegt tegen de klachten..

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.143
    113
    Oh zo. Ja dat weet je pas echt als je het probeert denk ik, het lijkt me alleen tamelijk heftig om alles zo in 1 keer weg te laten. Er blijft nog maar weinig over .

SDonya vindt dit leuk.
  10. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Jeetje! Dat is een lastige combinatie!
    Goede tip van de diëtist..

Heb je ook een overzicht gekregen van hoeveel afwijkend deze dingen waren in t bloed?

Je ziet bijvoorbeeld vaak dat iemand bijvoorbeeld heel erg hoog ligt in de bloedwaarden voor 1 of 2 dingen. De andere dingen die ook verhoogd zijn liggen dan net over de grens.
    Als je vervolgens die 1-2 zaken waar de uitslag het hoogst van is, kan weglaten. Zie je vaak dat als je opnieuw bloed prikt de rest ook in de normaalwaarde komt.
    In praktijk kun je dus zeggen dat je immuunsysteem een beetje overreageert op de andere dingen. Als het tot rust komt, kun je die soms weer prima verdragen.
    2 dingen uitsluiten uit je voeding is makkelijker dan 6

SDonya en suus1983 vinden dit leuk.
  11. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.660
    27.306
    113
    Vrouw
    #11 GroeneBomen, 3 sep 2019
    Laatst bewerkt: 3 sep 2019
    Eliminate-herintroductie invoeren.

Eerst alleen kippenei eruit halen, verder niets veranderen en dagboek bijhouden. Kippen weer herintroduceren en kijken of je verschil merkt. En zo stap voor stap.

Of alles eruit gooien in 1 keer en om de twee week een nieuw voedselsoort introduceren.

Maar je kan beter een medisch diëtist erbij halen. Ziekenhuis heeft medisch diëtisten in dienst, die kan je ook helpen met eliminatie-herintroductie.

Is het lactose waar je niet tegen kan of echt het eiwit?

Glutenvrij brood heb je en genoeg soorten beleg dat wel kan. Je hebt plantaardige yoghurt niet op basis van soja (kokos en amandel bv) en gooi er fruit in met bv lijnzaad.
    Vlees kun je eten, groente en rijst is geen punt. Nasi maak je zo :) Patat kun je eten en maaltijdsalade is ook prima te doen. Soep idem. Lekker gevulde maaltijdsoep. Pasta heb je tegenwoordig ook op basis van groente

SDonya vindt dit leuk.
  12. SDonya

SDonya Niet meer actief

Nee dat heb ik niet gehad! Ik ga morgen even bellen om dat na te vragen. Bedankt voor de tip!

13. SDonya

SDonya Niet meer actief

Goede tip van de diëtiste! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht :)

14. SDonya

SDonya Niet meer actief

Hele goede tip, dankjewel. Hier heb ik echt wat aan! Er staat enkel in het formulier ‘kippenei’. Meer niet... Gluten en tarwe vrij schijnen 2 verschillende dingen te zijn... Voor gluten ben ik niet allergisch. Daar ben ik een paar maanden geleden al op getest.. :)

Soep! Daar had ik nog niet aan gedacht, top! Vlees wil ik zo min mogelijk eten. Ik ga eens op zoek naar groente pasta. Behalve courgetti, heb ik dat verder nog niet gezien. Heel erg bedankt voor het meedenken!!

15. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.660
    27.306
    113
    Vrouw
    Aardappelen kun je ook zoveel mee doen dus het valt op zich wel mee :)
    Aardappel vullen bv. Lekkere aardappelschotel maken.

Het went snel moet ik zeggen, we hebben de luxe van zoveel producten dichtbij dat er veel te combineren is :)

16. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Je hebt fusili van 100% kikkererwten en dacht ook doperwten en linzen! Van de appie

Deel Deze Pagina