Hallo allen, Misschien een rare vraag voor vele en ik weet ook niet of ik het wel hier moet plaatsten, maar ik wil mijn placenta vervoeren naar het buitenland. Ik ga er zelf ook heen dus vraag me af of ik dit in mijn bagage mag meenemen en hoe ik dit dan zou moeten verpakken. Online kom ik niet veel hierover tegen en als ik de douane bel kom ik ook niet veel verder helaas. Het is een vlucht van ongeveer 9 tot 10 uur en ik ga naar een warm land. Heeft iemand tips hoe ik dit zou kunnen verpakken, ik hoor het graag.
Ik ben bang dat ze dit uit je koffer halen en denken dat je een kilo biefstuk wilt invoeren. Voedsel moet je aangeven... Maargoed dat is speculeren natuurlijk...
Uhmmm.... in ijs? En misschien een verklaring van je verloskundige dat het de placenta is en niet een biefstukje?
Ik denk dat ze de placenta wil begraven in haar geboorteland? Sommige culturen geloven dat dit geluk brengt voor het kind en onheil en boze geesten bij de baby weg houdt. Maar geen idee of dit de reden is van TS
Ligt eraan... Officieel mag je geen verse waren meenemen zoals vlees en kaas. En toch proppen wij onze koffers altijd vol kaas, nog nooit problemen mee gehad Ik heb ook weleens frikandellen en kroketten meegenomen. Goed ingepakt in aluminiumfolie werkt dat best. De laadruimte van een vliegtuig is niet verwarmd, dus geen last van hitte. Maar wat betreft een placenta... Nee, geen flauw idee haha. Ik denk dat ik als douanier heel gek zou staan kijken. Is er geen manier om hem te drogen ofzo? Een gedroogd 'ding' valt minder op in je koffer.
Denk in ijs of zo. Geen idee maar lijkt me niet dat je zoiets mee mag nemen.. dus grote kans dat ze hem ter plekke uit je koffer halen en in de container gooien. Zou je dit willen riskeren?
Ik zou even met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij bellen en het vragen. Persoonlijk zou ik zeggen of koel of vacuüm vervoeren, voordat je placenta straks halverwege de vlucht gaat ontbinden.
Misschien bevroren? Zou het ook niet weten hoor, weet alleen dat mijn broer verderfelijke etenswaren wel bevroren mee mocht nemen. En dat was dan wel binnen Europa
Ik heb gebeld naar de douane, zij konden ze hier geen antwoord op geven en vroegen mij om een andere dag terug te bellen. Dit was voor het weekend, dus zal het morgen weer proberen. Placenta gaat inderdaad naar mijn geboorteland, is in ons cultuur “standaard” zeg maar. Sommige zien het al een deel teruggeven van wat je hebt gekregen (omdat placenta zo belangrijk is tijdens zwangerschap) en andere planten er een (vruchten)boom mee. Zat zelf ook te denken aan vacuümverpakking. Maar dan weer de vraag hoe ik hieraan kan komen. Zal dus op internet gaan zoeken voor meer info hierover. Me placenta heb ik na de geboorte in de koeling geplaatst Me verloskundige gaf aan dat het wel mocht volgens haar maar dat je een bepaald bedrag zou moeten betalen ervoor?? Wat ik er trouwens wel voor over zou hebben. Omdat ik dus geen risico wil lopen dat het weggegooid word zoek ik nu dus info en/of tips om dit te vervoeren.
Ik zou hem sowieso gevacumeerd vervoeren. Voor enkele tientjes kan je zelf zo’n apparaat kopen; https://www.bol.com/nl/p/bestron-dbs827-vacuummachine/9000000011157525/?Referrer=ADVNLGOO002028-G-47969105683-S-382273937518-9000000011157525&gclid=CjwKCAiAz-7UBRBAEiwAVrz-9dNZKvUl0VtA3fGZrCSfBLRPvQ1hOi9a1mPRV0pkPGH4VJl-zSaulxoCsCIQAvD_BwE Vervolgens zou ik een verklaring van je verloskundige meenemen. Mocht je de douane nog bellen vandaag en ze geven toestemming, zou ik dit zwart op wit laten zetten (vraag of ze het je willen emailen in een internationale taal) Succes
het gaat niet zozeer om uitvoeren als ook om invoeren in het land van bestemming. ik zou dus de douaneregels in aankomstland ook controleren. ruimbagage lijkt me beter dan handbagage. want koud in het ruim etc. je kunt ook fedex bellen. zij kunnen medische specimen vervoeren (bv bloed). je kunt dan op de papieren ook aangeven dat het iets organisch menselijks is. ik denk dat zij het mss kunnen accepteren. dan heb je ook de juiste documentatie etc.
ik vraag me nog af waarom je hem niet hier in NL begraaft? bv bij je huis waar je kindje ook opgroeit?
Aangezien het gebruikelijk is in de cultuur van het land waar je naartoe gaat, denk ik dat je meer succes hebt informatie van de douane daar te krijgen.
Anders een ziekenhuis benaderen? Die hebben ervaring met vervoeren van organen. Je kan hem, in onze cultuur, (blijkbaar) ook laten stomen en er capsules van laten maken http://www.gentlebeginnings.nl/placenta-capsuleren.html (ongelooflijk).