Hallo allemaal, Even wat ervaringen gevraagd.... : Hoe oud was jullie kind toen jullie een 'oppasmeisje' (beetje raar woord, maar weet ff geen ander woord, maar ik bedoel bv een nichtje, een buurmeisje, etc) voor het eerst lieten oppassen? Wat was daarbij jullie argumentatie om het op die leeftijd te doen? En, wat vinden jullie de minimale leeftijd die de oppas moet hebben? (Ik begrijp dat dit ook te maken heeft met het karakter van het meisje )... Er hebben bij ons een aantal gegadigden zich aangemeld om op onze dochter te passen (ook verschillende leeftijden), maar ik vind onze dochter nog wat jong (1 1/2 jaar). Mijn man heeft zoiets van 'waarom niet' ? (als we bv in het dorp naar een verjaardag moeten) .... Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar jullie visie/ mening/ ervaring!
Ik zelf heb liever familie/goede bekenden dan onbekenden. En ook wel ervaring met jonge kinderen gewenst. Ligt echt aan de persoon, en niet aan de leeftijd. Een zusje (17 jaar) van een vriendin, die ook wel eens op een ander nichtje van 1 past kan best, maar mijn broer (27) zonder ervaring echt niet, ondanks dat mijn zoontje hem erg leuk vindt. Is diegene zorgzaam, geduldig, weet hij/zij hoe een luie te verschonen, te troosten, hoe het zit met eten/drinken en voelt hij/zij zich er zelf comfortabel bij dan zou ik het wel een keer proberen.
Het ligt absoluut aan de oppas. Ik zou mijn nichtje (nu 16) ook twee jaar geleden al hebben laten oppassen, die heeft zo veel verantwoordelijkheidsgevoel naar die kleintjes toe! Over een aantal maanden zal ze hier ook zo nu en dan gaan oppassen Nu wordt er nog niet veel opgepast, maar dan zijn het onze ouders of een van mijn schoonzussen, verder nog niet.
Hier was oppasnichtje 13 jaar En ze ziet zoontje regelmatig In begin zorgden we ervoor dat zoontje sliep als we gingen Nu is ze 14 jaar en stopt hem zelf in bed
Je vind je kind te jong begrijp ik. Hoezo dat dan? Denk dat je naar de oppas moet kijken en wat die aankan en niet zozeer naar de leeftijd van je kind.
Onze oppas was 17 toen ze voor het eerst kwam oppassen. Onze dochter was toen een maand of vijf. Maar ze was daarvoor al regelmatig wezen helpen. Ze is een bekende van ons en heel lief, geduldig en verantwoordelijk.
Onze eerste dochter was 2 maanden toen de oppas voor het eerst een avondje langskwam. Hadden tijdens de zwangerschap al kennis gemaakt en ze is na de geboorte een keertje langs geweest om kennis te maken. Tweede dochter was 3 weken denk ik, toen de oppas 2 uurtjes kwam. Ik heb via internet de oppas gevonden. Ze was toen 22 jaar, had een tussenjaar van haar studie, EHBO diploma en goede referenties. Ik zou nooit een meisje onder de 18 op m'n kinderen laten passen, daar hebben ze in mijn ogen het verantwoordelijkheids gevoel nog niet voor.
Thanx voor de reacties!! Persoonlijk lijkt het mij wel makkelijk dat ons meisje goed kan praten, zodat ze tegen de oppas kan zeggen wat er is (als er wat is). Maar dat is misschien lichtelijk overbezorgd Een dochter van hele goede kennissen die nu 14 jaar is, is heel zorgzaam, betrokken, lief. In haar heb ik echt wel vertrouwen. Misschien gewoon maar eens doen... Bij ons zoekt mama soms problemen die dochterlief niet ervaart
Mijn zusje van 15 heeft gisteren nog de hele dag opgepast ik zat 10 min verderop dus ik zou er zo zijn als er iets is. Niet nodig geweest t ging prima. Eerste x oppas hier was MN andere zusje van 19 toen onze dochter 3 mnd was. Tot nu toe alles binnen familie kunnen oplossen dus dat is erg makkelijk
De oudste was 2,5 maand. Ik hoor vaak dat het snel is, maar ik had een feestje van hele goede vrienden en wilde daar graag heen. Die oppas is nu 4 jaar later nog steeds de vaste oppas hier (naast het kdv) en de kinderen vinden haar superfijn en vragen regelmatig wanneer ze weer komt. Het was voor mij zo van: tja over 2 weken moet ik weer4 dagen per week werken en mijn dochter naar het kdv brengen, waarom nu dan geen lief meisje dat op haar past? Scheelt dat het feestje op 30 min fietsen van huis was, dus ik zou zo weer thuis zijn, mocht het niet goed gaan. De jongste was 3 weken, maar dat was dus ook bovengenoemd meisje (of ja vrouw kan ik wel zeggen ze is begin 20 nu) en ze kent de kinderen dus heel goed. Ik ging met mijn vriend iets drinken, zodat ze aan de baby kon wennen en zodat ik op tijd terug kon zijn. Maar doe vooral waar je je goed bij voelt! En kies iemand waar je je vertrouwd bij voelt. Wij hadden een meisje via MP en we hebben eerst 2 keer kennis gemaakt voordat we haar op lieten passen. Doe niets wanneer je je er niet goed bij voelt, dan zit je er toch niet op je gemak.