Zelf ben ik bezig met het ivf traject, maar deze vraag is voor mijn Amerikaanse vriendin. Haar man heeft verminderde zaadproductie en na jaren proberen hebben ze enige tijd geleden 1 ivf poging ondergaan zonder resultaat. Het feit wil dat ivf in USA niet vergoed wordt en zo`n $12.000 kost (bijna €9500). Ze zijn hard aan het sparen voor een volgende poging. Nu vroeg ik mij af of jullie weten of mensen vanuit het buitenland in aanmerking kunnen komen voor een ivf behandeling in Nederland (of elders in Europa). En zijn er mensen die ervaring hebben met een verminderde zaadproductie van de man? Ik ga ook nog even googlen, maar wat zijn dan de opties? Voor zover ik begrepen heb is bij hem de mogelijke oorzaak dat hij vroeger een flinke "trap in de ballen" heeft gehad.
Zelf ben ik als Nederlandse onder behandeling in België, en zover ik weet mogen patiënten uit alle landen zich daar aanmelden voor een behandeling. Je krijgt sowieso eerst een intake-gesprek, en daarna wordt gekeken of ze je kunnen helpen en wat dan het behandelplan zou worden. Ik snap wel dat ze misschien niet alleen voor een intake naar Europa zou vliegen, maar daar zou ik gewoon over mailen wat de mogelijkheden zijn. Bij onze ICSI in 2015 bleek mijn verzekering ook niet de behandeling in het buitenland te dekken en hebben we alles voor moeten schieten. Totaal waren de kosten daarvan rond de 6000,- (als ik het goed onthouden heb). Dus dat is sowieso minder dan je in Amerika zou betalen voor een behandeling. Maarja... vliegtickets en verblijf... ik vrees dat het dus ongeveer het zelfde zou gaan kosten voor haar.