Hoi dames, Mijn vriend heeft gisteravond de uitslag van zijn zaadonderzoek in zijn patiëntendossier gekregen. We zijn gelijk even gaan googelen aan de hand van de uitslag, en eigenlijk lijkt alles goed te zijn. Normaal volume, 100 miljoen zaadcellen per ml, normale zuurgraad, 67% motiliteit (klasse A+B), en VCM iets van 152. Maar bij agglutinatie staat als uitslag ++. Volgens mij betekent dit dat er een samenklontering van zaadcellen is gevonden. Dit hoort niet zo te zijn bij gezond sperma. Mijn vriend krijgt zijn huisarts nog niet te pakken. Ik vroeg me af of jullie hier ervaring mee hebben? Ik maak me nu ontzettend veel zorgen omdat agglutinatie kan wijzen op de aanmaak van antistoffen tegen het eigen sperma, wat een bevruchting dan weer bemoeilijkt. Iemand die hier meer over weet? Liefs
Ligt eraan hoeveel er is gevonden. Er wordt 1 agglutinaat van minder dan 10 zaadcellen gevonden – In het sperma is er 1 agglutinaat van 10-50 zaadcellen gevonden – Er zijn meerdere agglutinaten en ze bevatten meer dan 50 cellen per agglutinaat. In het sperma vindt men maar weinig vrije zaadcellen. – Alle agglutinaten zijn onderling verbonden, er is geen vrij sperma. Vooralsnog, gezien de rest van de resultaten ziet het ok uit naar mijn idee.