Ben jij dikker geworden in je zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door -, 20 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Ben jij dikker geworden tijdens je zwangerschap?

Gemiddeld kom je tijdens je zwangerschap twaalf kilo aan. Bij de een kan het natuurlijk wat minder zijn, maar er zijn ook vrouwen die tijdens hun zwangerschap meer dan twintig kilo aankomen. De extra kilo’s zijn verdeeld over bijvoorbeeld je baby, vruchtwater, baarmoeder, borsten, bloed etc.

Moedervet

Zelfs als je normaal eet kunnen de kilo’s er aan vliegen: het laagje ‘moedervet’. Dit laagje heb je nodig om goed te kunnen functioneren. Na de bevalling kan je dit laagje goed gebruiken in de periode dat je borstvoeding gaat geven.
    Maar worden de kilo’s steeds meer tijdens je zwangerschap, dan kan het zijn dat je te veel of te vet eet. Daardoor heb je ook weer meer kans op een hoge bloeddruk en kun je sneller bekkenklachten krijgen.

Twee kilo per vier weken

Meestal ben je rond de twaalfde week van je zwangerschap zo’n twee kilo aangekomen. Tot de vierentwintigste week komt er vervolgens gemiddeld twee kilo per vier weken bij. Daarna wordt je tot een paar weken voor de bevalling ongeveer één kilo per drie weken zwaarder. Dit is overigens geen standaard, het verschilt per persoon. Als je bijvoorbeeld een kort bovenlijf hebt dan dij je meer uit in de breedte dan wanneer je een lang bovenlijf hebt.

Eten voor twee?

Dat je nu je zwanger bent moet eten voor twee is een fabeltje. Je mag wel iets meer eten dan je normaal doet, maar je hoeft niet aan dubbele porties te beginnen. En eet je meer tijdens je zwangerschap, zoals veel eten, snoepen of snacken, dan word je alleen maar dikker. Je een keer flink te buiten gaan is niet erg, maar heb je aanleg om snel zwaarder te worden, blijf dan alert op wat je eet. Het kost vaak veel energie en duurt lang voordat je na de bevalling die overtollige kilo’s er weer af kijkt.

Geen dieet

Een streng dieet volgen als je zwanger bent wordt sterk afgeraden. Er komen namelijk afvalstoffen vrij die in je bloed circuleren. Deze afvalstoffen raak je alleen kwijt via de placenta of via de borstvoeding. Je baby slaat die stoffen dus op. Uit onderzoek is gebleken dat baby’s die vroegtijdig zijn blootgesteld aan hoge concentraties gifstoffen, zich neurologisch minder goed ontwikkelen.
    Echt lijnen tijdens de zwangerschap is niet verstandig. Vaak is het ook niet nodig, want je verbruikt toch al meer energie als je borstvoeding geeft. Hierdoor val je af. Wacht even met lijnen tot een half jaar na de bevalling. De zwangerschap en bevalling hebben namelijk een flinke aanslag gepleegd op je weerstand. Kom dus eerst weer helemaal op kracht. Je kan natuurlijk wel altijd een gezond voedingspatroon volgen. Eet veel fruit en groente, snoep weinig en kies mager beleg.

Wanneer kom je bij:

0 tot 12 weken: 0 procent.
    13 tot 20 weken: 25 procent.
    21 tot 30 weken: 50 procent.
    30 tot 36 weken: 25 procent.
    36 t0t 40 weken: 0 procent.
    Gewichtstoename tijdens de zwangerschap:

Gewicht van de baby: 39 procent. 3315 gram.
    Extra bloed: 22 procent. 1870 gram.
    Baarmoeder: 11 procent. 935 gram.
    Vruchtwater: 11 procent. 935 gram.
    Placenta: 9 procent. 765 gram.
    Borsten: 8 procent. 680 gram.

Totaal: 100 procent. 8500 gram.

Toename vetweefsel: 3500 gram.

Totale gewichtstoename: 12 kg.

2. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    ik zelf ben bij m'n eerste zwangerschap maar 7 kilo aangekomen. M'n dochter was 12 dagen te laat maar woog toch een nette 3900 gram.
    Met mijn zoontje kwam ik 10 kilo aan en woog m'n zoontje bij geboorte toch 4300 gram :)

3. celientje

celientje Actief lid

9 nov 2005
    382
    0
    0
    nu nog thuisblijfmoeder
    almere
    Ik zie het wel hoeveel ik nog ga aankomen. Ik ben nu 6 kg aangekomen sinds ik gewogen ben bij de vk. Ik weet niet ongeveer hoeveel ik woog voordat ik zwanger raakte, dus het kunnen ook al wat meer kilo's zijn. Ik vind het op zich niet zo erg, ik snoep niet , dus als het goed is raak ik ook wel weer wat kwijt. En ik zag voordat ik zwanger raakte erg onder mijn goede gewicht, dus die paar kilootjes extra om te houden vind ik eigenlijk niet zo heel erg.
    Bij de vorige zwangerschappen was ik 18 kg en 15 kg aangekomen, dus ik heb nog wat te goed denk ik.

groetjes
    celiene

4. djara

djara Fanatiek lid

12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    :oops: ik ben 23 kilo aangekomen.... :oops: :cry:

ben nu bezig om het laatste ervan af te krijgen..... (10 to go!)

5. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Ik ben 15 kilo aangekomen waarvan al weer 10 kwijt, nu de laatste 5 nog! Gisteren een nieuwe broek gekocht en pas in ieder geval gewoon weer in maat 38 :D

6. diana1982

diana1982 Actief lid

25 okt 2005
    425
    0
    0
    nabij zwolle
    ik ben met de eerste 10 kilo aangekomen en bij de 2e 2.5 kilo omdat ik bijna niks binnenhield. en na de bevalling was ik 14 kilo lichter. maar ja de jaartjes verstrijken en ben wat kilo's aangekomen. 20 om precies te zijn en heb er 10 kilo vorig jaar eraf weten te sporten. nu ben ik nog steeds 1kilo lichter. maar ja dat is geen garantie voor de rest van de zwangerschap. let wel op met snoepen en heb overdag altijd een hongergevoel. en eet meer dan voor mn zwangerschap

7. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik was 5,5kilo bijgekomen tijdens m'n zwangerschap. Ondertussen zijn er al 10kilo af.

8. deborah

deborah Actief lid

2 dec 2005
    348
    0
    0
    ik ben tot nu toe 8/9 kilo aangekomen, maar eet minder dan voor mijn zwangerschap. ( veel minder zoetigheid :rolleyes: en lekkere dingen, nu veel fruit en groente )

9. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik ben tot nu toe 1,5 kilo aangekomen. Ik ben vrij klein dus hoop dat het bij die twaalf blijft die standaard is....
    groetjes Senseemillia

10. Batchie

Batchie Fanatiek lid

6 apr 2006
    1.002
    0
    0
    Juridisch Adviseur
    Rotterdam
    Hihi ik ben nog n iks aangekomen.. zit nog steeds op me 49kg..

11. Nathalie76

4 apr 2006
    51
    0
    0
    ik was bij de eerste 20 kilo aangekomen,bij de 2e 15 kilo,bij de 3e 12 kilo en bij de 4e 10 kilo.en ze wogen:de 1e 4050 gram,de 2e woog 3340 gram,de 3e woog 3420 gram en de 4e woog maar 3075 gram....je ziet mijn gewicht nam af ammr het gewicht van de kindjes ook.nu moet ik er wel bij zeggen dat de 1e 12 dagen te laat was,de 2e 10 dagen te vroeg,de 3e 14 dagen te vroeg en de laatste 10 dagen te vroeg..............................

12. juudje

juudje Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.854
    0
    0
    helmond
    ik ben nu ruim 16 weken en nog niets aangekomen!!! is dat normaal. Heb ook nog nauwelijks een buik. Ben bijna op de helft. Of zou nu alles in een keer komen??

Knuf Juud

13. Stientje

Stientje Fanatiek lid

2 dec 2005
    3.886
    0
    0
    kleuterjuf
    België
    Eerste zwangerschap 6 kg en tweede zwangerschap 9 kg.

14. Ivonne

Ivonne Actief lid

9 apr 2006
    441
    0
    0
    In mijn eerste zwangerschap was ik 21 kilo aangekomen. Was wel alles kwijtgeraakt erna. Is niks blijven hangen.
    Nu is het nog afwachten.

15. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe lang/klein iedereen is. Je kan natuurlijk 18 kg aankomen met 1.85 maar dat ziet er volgens mij toch anders uit dan dat je 18 kg aankomt met 1.60.
    Ikzelf ben 1.66. Niet zo groot dus. collega van mij is iets van 1.60 en die was dus gewoon 24 kg aangekomen!!! Die waggelde echt rond op het einde...

16. Ivonne

Ivonne Actief lid

9 apr 2006
    441
    0
    0
    Ik ben 1.70 en was dan 21 kilo aangekomen.
    En ja ik waggelde de laatste weekjes ook, was net een eend :rolleyes:

Deel Deze Pagina