Help: chronische obstipatie?!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Annekijn, 21 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annekijn

Annekijn Actief lid

29 mrt 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Mijn meisje heeft al sinds een tweetal maanden moeite met haar stoelgang. Ze is tot nog toe volledig borstgevoed.
    Soms houdt ze de poep 'maar' 3 dagen op, soms veel langer.
    Ik denk dat het de laatste keer een tiental dagen geleden was. Zo extreem als nu was het nog nooit. Ze heeft er nu ook echt last van. Ze huilt van de krampjes en ik ben ten einde raad. Buikje masseren werkte voordien wel een beetje, maar lijkt nu niets uit te halen.
    Gisteren en vandaag gaf ik haar een glycerine-zetpil, en dat haalt er wel een beetje uit, maar niet zo veel (ik steek hem nochtans diep zoals het hoort). De truuk met de thermometer haalt niets uit, want het probleem is duidelijk niet haar sluitspier, maar eerder onrijpe darmen of zo.
    Ik geef haar al enkele dagen Protectis maar nog zonder resultaat.
    Wat kan ik nog doen?????:(
    Nu: ons plan was om vandaag te starten met haar eerste groentenpapje, maar nu vraag ik me af of dit wel een goed idee is, als ze zoveel last heeft van haar darmpjes?
    Alle tips welkom..:) vraag me af of dit wel normaal is dat ze het zo extreem heeft...:(

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Het mag 10 dagen duren dus dat is niet zo heel vreemd. Als ze er last van heeft is dat wel erg vervelend, ik zou idd even wachten met andere hapjes aanbieden alhoewel sommigen zweren dat het weer helpt... Je kan Lactulose proberen..?

3. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

4. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Roosvicee laxo kan helpen, maar ik weet niet of je dat wil geven (zit volgens mij een hoop suiker in).

5. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    zelf pruimen eten? of andere laxerend voedsel.

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Weet je zeker dat ze last heeft van het weinige poepen? Of zijn het andere klachten?

Mijn zoontje en dochter poepten op borstvoeding ook zo 1x in de 10 dagen. Heel normaal. Maar het mag geen pijn doen natuurlijk.

3 dagen niet poepen is in ieder geval niets bijzonders bij borstvoeding.

7. Annekijn

Annekijn Actief lid

29 mrt 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tips.., ik loop morgen om pruimen, én die roosvicee of lactulose. Vragen aan de apotheker wat hij best vindt.
    Ik weet wel zeker dat ze er last van heeft want ze huilt en kronkelt als een rupsje. Ook na de glycerine zetpilletjes huilde ze onbedaarlijk. Een warm kersenpitje op de buik kalmeerde haar.

Ik vraag me af of het iets uit m'n voedingspatroon is. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven een onverbeterlijke chocoholic te zijn. Ik ga de komende dagen mn chocoladeverbruik drastisch inperken, kijken wat dat doet... Of misschien is het de koeiemelk of zo..

In elk geval: ik heb toch haar eerste groentenhapje gegeven vandaag (wortel-aardappel) dus wie weet helpen de groentjes wel.

8. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo werkt dat niet;je gaat er hooguit zelf beter van poepen.

9. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hee,
    Hier ervaringsdeskundige (3,5 jaar). Functionele obstipatie is iets wat bij veel kinderen voorkomt; borst- of flesgevoed. Hoeveel cc drinkt je dochter? Geef je alle voedingen aan de borst? Hoe vaak en hoe lang? Het was natuurlijk bloedheet vorige week, je mag dan op jouw verzoek aanleggen als ze niet extra komt. Een slokje water mag op deze leeftijd ook, maar je melk past zich aan met warm weer en is de ideale dorstlesser.

Ben je al bij een huisarts geweest? Die kan lactulose of forlax voorschrijven.

Toen ik begon met bijvoeden (6 mnd) werden de krampen en de verstopping eerst nog erger. Toen twee weken weer volledig borst en daarna weer begonnen. Tussen 12 en 18 maanden had hij vreselijke last. Verschillende artsen gezien, verschillende onderzoeken gehad, verschillende soorten medicatie gehad. Uiteindelijk werd een oorzaak gevonden op de poeppoli van het AMC. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Om de 14 dagen een poepluier mag bij bv...dat heet geen obstipatie. En ja kinderen kunnen dan last hebben, kronkelen, windjes laten, onrustig zijn. Maar dat is niet meteen reden tot zorg. Probeer eerst als ze last heeft om aan te leggen, vaak zet het drinken aan de borst de darmen aan het werk. En laat vaak drinken - vocht is belangrijk.

11. Annekijn

Annekijn Actief lid

29 mrt 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien maak ik me te snel zorgen!
    We zijn nu sinds enkele dagen voorzichtig bezig aan de groentenhapjes en ik zie toch evolutie in haar poeppatroon, ttz er zit wel degelijk wat in de luier! De lactulose heb ik inmiddels, maar nog niet gebruikt.
    Komt wel goed :D

12. kers87

kers87 Bekend lid

4 sep 2012
    678
    0
    0
    Dat had die van mij ook. En hij had er zeker last van. Bij het cb zeiden ze dat ik gewoon vaste voeding moest gaan geven. Gaf al wat fruit maar verderging. Dus dat ben ik gaan doen. Gewoon meteen volle bak vaste voeding aanbieden. Was meteen over na een week! Hij had waarschijnlijk gewoon te weinig voeding om te verteren....dus dat is ook nog een optie ipv laxeermiddelen te geven...

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Fijn dat het beter gaat!

Deel Deze Pagina