Hallo Ilse, ik heb een vraag en hoopte dat je me zou kunnen helpen hiermee. Mijn dochtertje Nikky is nu bijna 6 weken. Ze is met een keizersnee geboren, 3 weken en 2 dagen te vroeg, omdat ik zwangerschapsvergifitiging had. De eerste 3 dagen mocht ik nog geen borstvoeding geven, omdat ik medicijnen kreeg via een infuus voor mijn bloeddruk. Daarna via tabletten, dus toen mocht ik starten. Wel heb ik de eerste drie dagen gekolfd, overdag elke 3 uur, alleen 's nachts tussen 22.00 en 7.00 uur niet. Nikky heeft de eerste dagen flesvoeding gehad en soms wat extra via sondevoeding. Het heeft al met al 2 weken geduurd voordat het aanleggen aan de borst een beetje ging, en ze hem goed pakte. Ze was vooral de tweede week ook vaak erg driftig, omdat ze dan gewoon echt honger had en er niet snel genoeg wat uitkwam. Als het aanleggen niet ging, dan gaf ik afgekolfde melk in een flesje en ging ik daarna nog kolven. De afgelopen 3 weken ging het voeden eigenlijk heel goed, ongeveer elke 3 uur de borst, en ze groeit enorm goed. Soms kwam ze een keertje na 2 uur, soms pas na 4 uur, maar over het algemeen zat er goed regelmaat in. 's Nachts krijgt ze 1 keer afgekolfde melk uit een flesje van mijn vriend, omdat ik dan even door kan slapen. Dit ivm mijn herstel na de zwangerschapsvergiftiging en keizersnee. De volgende voeding doe ik dan weer, en 's ochtends kolf ik ook altijd af. De afgelopen weken waren mijn borsten 's ochtends dan ook echt enorm gespannen, dat afkolven was echt heel erg nodig ook, en er kwam meer dan voldoende uit om de volgende nachtvoeding weer mee te doen. Maar nu merk ik dat Nikky steeds langer aan de borst drinkt, dat het haar steeds meer moeite kost, en dat ze ook steeds sneller komt. Eerst echt altijd na 3 uurtjes (dus bv. om 6 uur voeden, om 7 uur weer naar bed en dan om 9 uur weer voeden) en nu soms al na 1 1/2 tot 2 uur (bv. om 6 uur voeden, om 7 uur weer naar bed en dan om half 8 alweer honger...). We proberen dan van alles, of ze misschien krampjes heeft, vieze luier, etc. etc., maar honger is toch echt honger... Ook 's nachts, na de fles, was ze eerst altijd goed voldaan, en nu drinkt ze inmiddels soms wel 100 of 110 cc (ze woog vorige week 3430 gram, bij haar geboorte 2440 gram) en dan nog heeft ze niet genoeg... Ook merk ik dat het afkolven moeizamer gaat, er komt steeds minder uit, met moeite komt er genoeg uit voor de nachtvoeding. Afgelopen dagen heb ik geprobeerd om veel na te kolven, om misschien weer wat op gang te brengen, maar ook dat helpt niet echt naar mijn idee. Om nu een heel lang verhaal kort te maken... Heb ik nog wel genoeg voeding voor mijn meisje? Want ik twijfel daar erg aan...! Daarbij merk ik aan mezelf dat het me enorm opbreekt. Ik heb, zoals het de afgelopen week is gegaan, niet eens tijd om even te ontbijten 's ochtends en daarna snel te douchen. Ik wil zo graag lekker genieten van ons meisje, maar op deze manier krijg ik daar helemaal geen tijd voor... Ik denk eraan om over te gaan op de fles, omdat ik zelf ook nog herstellende ben, en ik het echt allemaal even niet aankan... Wat nu? Ik hoop dat je me tips en raad kunt geven! Alvast bedankt...
Hoi Ilse, ik was benieuwd of je al tijd had gehad om mijn vraag te lezen en deze misschien te beantwoorden...? Alvast bedankt! Groetjes, Danielle
Een beetje als mosterd na de maaltijd door de vakantie zijn er wat berichten tussendoor geschoten. Zo ook jou berichtje, Dat spijt me enorm. Hoe is het nu met je? Heb je nog vragen? Ilse
Hoi, het geeft niet, ik had inmiddels al tips gehad van het CB en van Ilja, en we zijn over gegaan op de fles. 's Avonds en 's ochtends BV, en de rest KV. Dat gaat goed, alleen mijn BV loopt wel erg terug nu, maar daar had ik rekening mee gehouden en evt. geef ik dan nog KV bij. Verder RRR strak toegepast en dat gaat ook goed! Hopelijk heb je een fijne vakantie gehad. Groetjes, Danielle
Hallo Danielle, De vakantie was heerlijk. Ik ben blij dat je een voor jou goede manier hebt gevonden. Geniet lekker van Nikky, dat is het belangrijkste. Groet, Ilse