Even gegoogeld: Het Offerfeest Bij het Offerfeest hoort het verhaal van Ibrahim. God vroeg aan Ibrahim om zijn enige zoon Ismaël te offeren. Zo zou hij God laten zien dat hij in Hem geloofde en Hem trouw was. Hoewel Ibrahim verschrikkelijk veel van zijn zoon hield, wilde hij de opdracht van God toch uitvoeren. Op het moment dat Ibrahim zijn zoon wilde doodsteken verscheen een engel. Hij vertelde dat in plaats van Ismaël een schaap geofferd moest worden. Op de tiende dag van de twaalfde moslimmaand wordt het schapenoffer van Ibrahim herdacht. Overal in de wereld slachten moslims op deze dag een offerdier. Een derde van het vlees is voor de armen, een derde voor familieleden en vrienden, en een derde voor jezelf. Het Offerfeest is het belangrijkste feest van de Islam. Het duurt drie dagen. In Marokko zijn dan scholen en bedrijven gesloten. De Marokkaanse naam voor het Offerfeest is 'Aïd al Kabir'. Ook in Nederland worden schapen geslacht. Dat gebeurt in het slachthuis en moet volgens de regels van de Islam op een speciale manier gebeuren.
ik dacht zondag..... mabrouk el3ied! mijn man is nog druk morgen die moet nog de barbeque schoonmaken..... mmmmmm en binnenkort hebben we ook het geboortefeest voor onze kleine
Waarom gebruiken jullie toch steeds cijfers in die woorden, ik bedoel...waarom staan er nou die 3-en in ? Of ben ik dan heel dom ?
de cijfer 3 staat voor de letter AIN en omdat het een diepe keelklank is moet je het niet uitspreken zoals het er staan dus ain maar uit vanuit je keel moet die klant komen.......ik hoop dat het een beetje duidelijk is uitgelegd zo heb je bijvoorbeeld ook de cijfer 7 die staat voor de diepe h klank
hihi ayyildizf was me al voor met het antwoord. het zijn klanken die niet te schrijven zijn eigenlijk.
Bedankt voor jullie uitleg, nu snap ik het. Ik kan het wel uitspreken hoor, maar dat je het op deze manier moest schrijven, wist ik ook niet. Liefs Ilja
in de turkse taal hebben we dat niet zo erg als in de arabische taal dus ik heb er vrij weinig mee te maken maar ja wij hebben dan weer andere letters die je op een speciale manier moet uitspreken, maar ben blij dat het duidelijk is trouwens Noura nog gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje!
ik hoor het vanavond wel, moet zeggen dat ik nog zo vol ben van de geboorte dat het best kan dat ik wat gemist heb. het word wel een heerlijk feest weekend in ieder geval, heerlijk
misschien toch de volgende keer het in het nederlands houden? welzo vriendelijk naar de andere toe. straks moeten we nog een curses doen om alles te ontcijferen