Het zal wel niet toch?

Discussie in 'De lounge' gestart door Troelala21, 1 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Heb het aan beide kanten mee gemaakt.
    Ben veel te licht geweest en te zwaar.

Kreeg ook constant de vraag of ik anorexia had toen ik veel te licht was en had ook constant het gevoel dat er op me gelet werd of ik wel at en niet meteen naar de wc ging na het eten.

Toen ik na de bevalling te zwaar bleef kreeg ik ook opmerkingen wanneer ik eens wat ging doen aan de extra kilo's...dat ik toch al bevallen was etc etc.

Maar ja...hun wisten/weten niet dat ik last heb van een niet goed functionerende schildklier :)

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hehehe ik weet nog goed... De blikken van mensen als je een broodje haalt op het station (toen woog ik ergens 100+ geen idee hoeveel... Had een flinke weegschaal"fobie" toen.)
    Wat die mensen niet wisten was dat ik pas bijna 2 uur later thuis zou zijn en dan hooguit nog een bak sla at.

En nog steeds.... (weeg nu rond de 80 met een lengte van 1.78 dus prima gewicht) "voel" ik die blikken als ik ergens op straat of een station wat te eten haal.
    Lijkt me sterk dat ze er zijn... Maar gevoelsmatig ben ik nog steeds geen slanke den :)

Voelde me toen overigens ook prima.. Maar nu nog een stuk beter :)
    Mag me dan wel geen slanke den voelen... Kan wel weer relaxt kleren kopen enzo.

3. Dani11

Dani11 Niet meer actief

Nou dank je :)
    Ja klopt het gaat idd om de klachten, en ik snap dat je door overgewicht sneller wat kan krijgen en dat het verre van gezond is. Ik ben ook dik, maar ik besef het wel hoor, alleen het is er niet 123 vanaf en heeft vaak een oorzaak. Ik heb 2 vriendinnen die vroeger door medicijn gebruik dik werden, er wordt altijd zo naar dikke (re) mensen gekeken alsof wij zo vies zijn ofzo, tenminste ik voel dat wel, ik wordt echt vaak nagekeken.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar dan, zusje van ts heeft ernstig overgewicht en dus wel klachten. Moeten weer nu allemaal dingen gaan verzinnen waarvan het zou kunnen zijn en dat gewicht helemaal buiten beschouwing laten om niemand te kwetsen?

5. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dit dus. En ook ik wil niet veroordelen want ik was vlak na mijn zwangerschappen ook een tijd te zwaar. Het punt is dat je wel degelijk een wandelende tijdbom bent als je zoveel extreem overgewicht hebt. En dan kan je je kop wel in het zand steken en zeggen dat je nergens last van hebt, maar dan houd je jezelf voor gek natuurlijk. :);) Je organen gaan langzaam maar zeker naar de klote van binnen en je hart moet zoveel harder werken dan dat van een mens met normaal gewicht. Op een gegeven moment trekt je lijf dat niet meer en dan beginnen de klachten en kwaaltjes die van kwaad naar erger gaan. Dus niks drama of overdrijven...het is gewoon niks meer en niks minder dan de keiharde en confronterende waarheid! :( Ik sta dan ook echt versteld dat TS het vreemd vindt dat haar zusje bepaalde klachten heeft, hoe naïef ben je dan? En mbt de huisarts, wij horen natuurlijk alleen maar via via dat hij haar niet serieus zou nemen. Wij weten niet wat hij werkelijk heeft gezegd. Als de ha bvb zegt dat ze eerst moet beginnen met afvallen omdat de oorzaak is van haar klachten en TS d'r zusje neemt dat niet serieus dan vertaald zij dat misschien naar "niet serieus genomen worden". De huisarts, of welke arts ook, kan haar alleen maar helpen als zij zichzelf helpt en gewicht verliest. Dat is niet wat een arts voor haar kan doen! ;)

6. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Precies, hoezo Struisvogel?! ;);)

7. Ukkie2

Ukkie2 Niet meer actief

ja maar dat wil niet zeggen dat je daar altijd last van blijft houden.
    Ik heb echt niet minder klachten dan jij gehad hoor, Ik weet hartstikke goed waar ik het over heb!!

Hoezo, verder nog iets? Ik mag toch best reageren?

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nee, niet iedereen blijft er gelukkig last van houden. Dat stond er verkeerd.
    Ik bedoelde het in vergelijk met zwangerschapsdiabetes, waar je vaak geen blijvende gevolgen aan over houdt. Mijn lijf heeft door de ZSV echt een optater gehad en dat is nog steeds merkbaar.

9. Ukkie2

Ukkie2 Niet meer actief

Ow ok! nou dat had ik dan weer verkeerd begrepen!
    Hoop dat je er toch nog een keer overheen komt!
    ;)

10. zogelukkig

Het is toch van de zotte dat een aantal mensen zich meteen beledigd voelt als iemand zegt dat dit meisje veel te zwaar is en dat dat allerhande klachten met zich mee kan brengen.
    Dat is niet keihard, dat is wel de keiharde waarheid. Wees blij dat een aantal 'ervaringsdeskundigen' daarop wijst, doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Maar goed; ze gaat vrijdag naar de huisarts, ik ben benieuwd wat die gaat ondernemen. Ik hoop: uitgebreid bloedonderzoek, een verwijzing naar de dietist/fysiofitness en ev. een zwangerschapstest.

Morbide obesitas

De term morbide obesitas wordt gebruikt omdat het overgewicht gepaard gaat met risico’s op een of meerdere gezondheidsproblemen of ernstige ziekten. Mobide obesitas of ernstig overgewicht kan veel lichamelijke klachten veroorzaken of zelfs uw levensverwachting verkorten.

De mate van uw overgewicht kunt u berekenen met de Body Mass Index (BMI). We spreken over morbide obesitas bij een BMI van boven de 40.

Verhoogt risico gezondheidsproblemen bij morbide obesitas:

• Suikerziekte;
    • Hart- en vaatziekten;
    • Hoge bloeddruk;
    • Slaapapneu (ademstilstanden tijdens de slaap);
    • Galstenen;
    • Longziektes;
    • Onvruchtbaarheid.

11. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Hier ook en was nou ook niet zwaar.
    Had zware ZSV met 27 wk zwangerschap.
    Geen overgewicht. Wel een stollingsstoornis.
    Maar eerlijk is eerlijk, te zwaar zijn is gewoon ongezond.

12. zogelukkig

Mijn gyn zei ook dat ZSV iedereen kan overkomen, maar mijn internist bij wie ik nu loop zegt dat hoge bloeddruk eerder voorkomt bij te zware mensen.

Het eerste wat heel goed ging na de bevalling was die bloeddruk. Ik was 30 kilo kwijt in 10 dagen en mocht meteen de Aldomet afbouwen.

13. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    zwanger???
    die klachten lijken me te komen door haar overgewicht.........

14. Belle1981

Belle1981 Bekend lid

5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap ook echt niet dat mensen zich meteen aangesproken voelen...
    Eeerlijk? ik ben nog et zwaar op het moment (ook 4 kilo zoals iemand schreef, BMI van 26) en wil er nog 13 kilo vanaf hebben, ben er nu 15 kwijt.
    Weetje, ik zei ook altijd: het maakt me niet uit, ik voel me goed, ze moeten dikkere mensen maar eens accepteren, en ik eet toch gezond? nouja, mijn eetpatroon eens serieus onder de loep genomen, zo ongeveer ALLES omgegooid, minder kollhydraten, meer vet (ja, klinkt raar, maar werkt wel, en dan bedoel ik geen MCDonalds he, maar bijv. gezonde vetten om te bakken, avocado's, volle kwark...) en ik val dus wle af. Het kan dus wel, maar je moet welwillend zijn om werkelijk alles om te gooien, te gaan sporten, gezond te eten en een andere uitklep zoeken voor emotie eten (is bij mij sporten geworden). Ik zag hetw erkelijk niet meer goed komen met me, totdat ik het 3,5 maand geleden zo vreselijk beu was, en ik mezelf straks wel 100 kilo zagw egen, ging de knop om, zo wil ik en zo kan ik niet verder leven. En ik voel me lichamelijk nu al zoveel beter, en dat met 15 kilo!

Ik schrik soms wle heel erg als ik in een pretpark loop van de vrouwen die ernstig overgewicht hebben (laats in de Linnaeushof weer, zit ook een waterpark bij en serieus, het aantal mensen met ernstig overgewicht en vooral kinderen met dikke buiken, erger dan de mijne, en ik heb 2 kinderen gebaard, vond ik schrikbarend...echt waar wat erg) Ik zag ook echt mensen smoezen als zo'n meisje of jongen langslipe, nouja, langsschoffelde meer, want normaal lopen is er bij sommigen al niet meer bij, ja, ik schrik daar van.
    Die kinderen kunnen later nooit een normaal gewicht meer hanteren omdat hun vetcellen al zo groot zijn, dat lichaam gaat altijd problemen hebben met aankomen/afvallen en blijvend afvallen, en sorry, dat ik het zeg, maar dat is toch vreselijk?

Ik zla hier vast ook mensen mee over de zeik helpen, maar weet je, ik ben ook te zwaar en iig. geweest, en het is gewoon een heel groot probleem, bij volwassenen, bij kinderen, de kans op ziektes, ik schat de kans dat de klachten van de zus van TS ook echt komen door overgewicht, kom op....ze is zoveel te zwaar! en 50 kilo wegen kan prima gezond zijn hoor, heb jaren zoveel gewogen en ik at gewoon...

Ik dnek oprecht dat overgewicht de ziekte van deze eeuw wordt en het gaat alleen maar erger worden. Ik vind dat erg, ja. Heel erg.

15. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Het is idd heel triest Belle. :( Iedere vader/moeder wil toch graag z'n kinderen zien opgroeien en liefst ook nog de eventuele kleinkinderen. Obesitas hoeft niet altijd een vroeg doodsvonnis te betekenen maar de kans is wel zó veel groter, om van alle ongemakken nog maar niet te spreken en de kosten voor de gezondheidszorg. :(

16. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Je zusjes lichaam staat onder zware lichamelijke stress. Misschien heeft ze wellicht ook een schildklierafwijking of suiker oid, maar dikke kans dat het veroorzaakt wordt door haar obesitas.

Ik vind vaak wel dat mensen met obesitas goed zijn in het vinden van excuses om zo dik te zijn. Het spijt me maar dat is echt niet normaal... Nee niet iedereen hoeft een maatje 36/38 te hebben maar zo zwaar dan zit je volgens mij al in de 50 maten... Ook al is de onderliggende oorzaak een ziekte, dan nog moet je je voedingspatroon aanpassen.

Gisteren was ik in Slagharen en werd er gewoon verdrietig van toen ik zag hoeveel ontzettend dikke kinderen daar rondliepen en ook kinderen die ook duidelijk te dik zijn. Echt zielig vind ik dat...

17. Belle1981

Belle1981 Bekend lid

5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, dat durfde ik niet te zeggen he, maar die kosten voor de gezondheidszorg zullen idd. alleen maar oplopen. En het wordt al zo duur. Ze moeten slecht eten eigenlijk duurder maken, en het gezonde en vet. bio eten goedkoper, maarja, das een utopie denk ik ;)
    Ik denk dat een heleboel mensen die medisch geholpen worden door de zorg, er een heleboel wel in staat zijn zelf af te vallen (en nog maals: ik doe het ook zelf en dacht: dat kan ik nooooit!! ik kan het dus wel...) Het gaat enkel oplopen en dat gaan we echt wel met z'n allen voelen in de gezondheidszorg en de premies...'t is een welvaartsziekte naast en icm. diabetes type 2 :(
    Er is zoveel voor handen en je moet stevig in je schoenen staan het te vermijden.

Nog eens de pretparken aanhalen, wat is daar bijv. voor gezond eten te krijgen? niets! wij nemen alles zelf mee en gelukkig is er in de Efteling wel de mogelijkheid een pannekoek te eten. En dat vind ik dan soms wle okee, maar ik ben ook nog eens overgevoelig voor granen dus neem meestal mijn eigen eten mee.
    Op iedere hoek staat een tent met snoep, snoep en nog eens snoep, en dan zie je al veel te dikke kinderen met een suikerspin rondlopen en uit hun rugtas steekt dan nog een puntzak snoep. Nou zeg ik je! Je kunt kiezen uit patat, hamburger, menu's met friet en hamburgers, kroketten, frikadellen, kaassouffle's. Nou, jee! daar hou ik al niet eens meer van, dus neem mijn eigen salade maar mee. En ik wil het mijn kinderen ook niet voorzetten, op een heel incidentele keer na, en de behoefte voelen zij gelukkig ook totaal niet.
    Ze zouden bij de Indoorspeeltuinen ook weleens mogen kijken naar hun aanbod. Heb het laatst hier gevraagd, de respons: mensne willen niets gezonds eten dat bestellen ze niet. Stel, dat is waar, dat is dan toch triest?
    Alleen de troep draait omzet, nou, jee! wij nemen ons eigen eten maar mee naar pretparken als er niets te krijgen is. Jammer, want had er best wat geld naartoe willen brengen hoor...;)

18. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Ook ik heb (licht) overgewicht. En weet dondersgoed waar dat bij mij door veroorzaakt wordt.
    Ben nu weer drastisch bezig met grip op mijn eetgewoontes te krijgen. Voel me nl gewoon niet gelukkig en lekker bij dit gewicht.
    Ik weet van mezelf, dat als ik minder weeg, gewoon beter in mijn vel zit. Hoe meer ik eet en weeg, hoe vermoeieder ik me ook ga voelen. Dan heb ik nergens meer zin in. Wil alleen maar op de bank hangen. Tja en dat is ook niet de manier.

Kinderen met overgewicht vind ik zo vreselijk om te zien. In de zin van, dat ik weet dat die kinderen gewoon problemen hebben/krijgen. Op fysiek en emotioneel gebied.
    Als ik met mijn dochter naar de zwemles ga, zie ik ook veel kinderen met extreem overgewicht.
    Zeker zullen er kinderen zijn die dit hebben wegens iets medisch. Maar het overgrote deel puur door verkeerd (aangeleerd) voedingspatroon. Dit moet je als ouder zijnde toch niet willen voor je kind! (let wel, heb het alleen over kinderen waar t puur door het eten komt).
    Ik heb het geluk dat mijn kinderen enorm actief zijn van zichzelf en het liefste de hele dag buiten rennen, fietsen en voetballen.

19. zogelukkig

Vettax idd.

Nee, sigaretten worden almaar duurder, maar een zak chips is nog steeds retegoedkoop! Als ik zie wat kinderen op een woensdagmiddag hier de buurtsuper uitsleuren dan schrik ik wel ja!

In beweegprogramma's wordt al veel geïnvesteerd.

Ik sta ook hoofdschuddend te kijken als ik een jongetje van 8 met een grotere muffintop dan de mijne met een rood hoofd zie hijgen en wel een megazak chips open trekt. Tsja; denk ik dan: dat komt er nu van! (En ga dan niet zeggen dat hij niet zo goed kan lopen omdat hij zwakke enkels heeft).

20. Dani11

Dani11 Niet meer actief

Nou hier een dik iemand, terwijl ik overdag heel gezond eet, crackers, salades, fruit, 2 liter water drink. Savonds gaat het bij mij altijd fout en ga ik snaaien en dat heeft enorm aangezet. Dat moet ik zien te veranderen....ik weet dat het gevaarlijk en meer is, maar die knop omzetten is iets psychisch en zo verdomd moeilijk :( Maar wat betreft de pretparken, daar ga je niet wekelijks heen en ik vind wat snoep of frietjes echt bij een pretpark horen of bij een kermis. Nou vind ik wel dat ze gezonde dingen aan mogen bieden voor de mensen die dus echt geen vet/snoep willen, want dat is er niet nee, Daar ben ik het mee eens, maar als wij eens naar een pretpark gaan mag mijn kind echt wel poffertjes/snoepjes of patatjes, daar ga ik op een dagje uit echt niet moeilijk over doen, kinderen moet ook kind kunnen zijn he, de volgende dag dan maar weer gezond!

Deel Deze Pagina