Reflux/kma/of-gewoon-babyperikelen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Pianella, 21 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pianella

Pianella Lid

22 apr 2015
    44
    4
    8
    NULL
    NULL
    Lieve medemoeders, ik gooi mijn vragen toch maar eens hier neer, want wij komen er even niet meer uit.
    Zoon is 15 weken en kampt al vanaf dag 1 met hevige krampen. Leek na een week of 8 minder te worden, maar is inmiddels weer helemaal terug. Je hoort z'n darmpjes ook flink rommelen af en toe en er zit vaak veel lucht dwars.
    Daarnaast heeft hij ook al vanaf het begin last van reflux-achtige klachten. Hij spuugt niet veel, maar hikt wel heel vaak voeding op, slikt het weer in, krijgt vervolgens de hik. Dagelijks komt er een hele golf voeding precies 2u na de maaltijd (borstvoeding) terug. Dit ziet er niet meer uit als melk, maar als yoghurt. Hierdoor slaapt hij overdag nauwelijks. 's Nachts slaapt hij goed.
    Met deze klachten al vanaf de tweede week bij de huisarts, huisartsenpost, Lactatiekundige, osteopaat, consultatiebureau, etc geweest. Huisarts vindt dat ik het maar moet proberen met omeprazol. Maar eerlijk gezegd zie ik daar een beetje tegenop. Misschien is het geen reflux en mijn kind is geen uitprobeerpop, zo voel ik dat. Hij ziet het absoluut niet noodzakelijk mij door te sturen naar een KA. Want die zou hetzelfde doen, zegt hij. Zal best, maar misschien ziet die KA iets totaal anders dan reflux?

Op dit moment zijn de klachten zo hevig dat hij tijdens het voeden vaak al begint te brullen en dit duurt tot een tijd daarna. Je hoort z'n darmen rommelen. Compleet overstuur kan hij zijn. Op z'n rug ligt hij niet graag. Meestal ligt hij binnen enkele minuten in de overstrekte houding. Dit lijkt de laatste week weer veel erger te worden. Ook maakt hij vaak kreunende geluiden.
    Zijn ontlasting is redelijk ok volgens mij. Wisselt wel erg qua frequentie en de kleur kan ook van geel naar groen gaan. Maar alle deskundigen met wie ik dit hele verhaal overleg, zien hier niet iets raars in bij borstvoeding.

Ten slotte nog mijn overweging van KMA. Mijn eigen huisarts opperde dat ik maar een kma-vrij dieet moest gaan volgen, om te kijken hoe hij daarop reageert. Maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat moet aanpakken. Want het zit overal in. Volgens hem ook in eieren en zo? Hij zei er wel bij dat die kans bijna uitgesloten is bij borstvoeding (een andere huisarts die ik ergens een keer sprak sloot dit geheel uit bij BV) en op het cb zeiden ze dat hij dan duidelijk klachten als eczeem of bloed bij ontlasting zou moeten hebben. Dat heeft hij niet, wel vaak rode ogen en niest veel.

Het is misschien een beetje een warrig verhaal, maar waar ik naartoe wil is mijn vraag hoe is dit nou moet aanpakken?? Medicatie, koemelkvrij dieet, of niks doen en het maar uitzitten tot hij wat groter is en de problemen sowieso verdwijnen? Ik wil liever niet zomaar medicatie gebruiken. Als hij daadwerkelijk reflux heeft, fine, maar niet om ff te proberen. Ik lees hele nare verhalen over omeprazol en de bijwerkingen.
    Of zal ik eerst kijken hoe zo'n koemelkvrij dieet uitpakt en als dat niet werkt kunnen we altijd nog naar de medicatie grijpen. Of is het onmogelijk dat hij kma heeft? En waar kan ik terecht met hulp bij zo'n dieet? Een diëtist?
    En wat als ik niks doe? Houdt het op? Misschien heeft hij wel niks anders dan gewoon een lastig stel darmen?? Pfffff moeilijk!!

Kortom ik zoek wat meningen en info van misschien ervaren medemoeders! Alvast dank!

2. Pianella

Pianella Lid

22 apr 2015
    44
    4
    8
    NULL
    NULL
    Vergeet nog te vragen of misschien de tandjes al een rol kunnen spelen in het hele verhaal? Hij bijt erg graag op dingen. Ook als hij huilerig is. Kluift ook graag op z'n vingers en stopt ze soms zo ver naar binnen dat hij kokhalst ervan. Kan dit ook bij reflux voorkomen? Misschien pijn in de keel? Of is dit gewoon heel normaal gedrag?

Zucht, word zo gek van mijn gepieker over dit alles. Rocketscience die baby's!

3. Nihal

Nihal Actief lid

1 feb 2015
    118
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Pianella,

Vervelend! Ik begrijp je heel goed.

Heb je de leefregels van Reflux gelezen? Misschien handig om dat te doen en toe te passen, bijv; hoofdeinde van het bedje hoger zetten etc..
    Ik begrijp dat je bv geeft. Het is misschien een optie om jbpm toe te voegen in de voeding zodat dit wat dikker wordt (vergeet dan niet het speentje te veranderen). Ik heb daar erg veel baat bij gehad, alhoewel ik een huilbaby had. Jbpm verdikt de voeding en zorgt ervoor dat de voeding niet terecht komt in de slokdarm, en als je daarnaast de leefregels toepast dan zou dit een oplossing kunnen zijn?

Ik ben zelf ook niet van de medicatie dus heb veel op internet gelezen.

Ik denk niet dat het te maken heeft met de tandjes, ze beginnen vrij vroeg met kwijlen en bijten.

4. Nihal

Nihal Actief lid

1 feb 2015
    118
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ow en trouwens bij verborgen Reflux merk je niet gauw symptomen. Overstrekken tijdens en na de voeding, huilen tijdens en na de voeding en na een boertje. Mijn meisje gad nooit over naar ze herkauwde altijd voeding en daar kwam ik achter toen ze een x nieste. Maar tijdens het voeden was het altijd overstrekken en erg veek gehuil tijdens en na het voeden en laten van een boertje. Bijten op vingertjes en vuist in mondje hoort gewoon bij het ontwikkelen denk ik :)

5. IJsthee

IJsthee Bekend lid

23 feb 2014
    711
    0
    0
    Ik zou denken dat reflux of kma dan ook voor onrustige nachten zou zorgen.
    Kan het zo zijn dat hij overdag meer lucht binnenkrijgt omdat hij onrustig is en onrustig drinkt, en dat hij 's avonds rustiger drinkt en daardoor 's avonds minder krampjes heeft? Spruw bijvoorbeeld is niet altijd goed te zien maar kan wel voor onrust en onrustig drinken zorgen, waardoor er veel lucht in de darmpjes komt en dus veel krampjes. Het spugen kan natuurlijk een reactie zijn op de vele krampjes en het hikken.
    Omdat je ook schrijft dat hij al last heeft tijdens het voeden denk ik dat je moet nagaan hoe de krampjes ontstaan, en niet zozeer focussen op reflux, al kan dat natuurlijk ook spelen. Sterkte!

6. Pianella

Pianella Lid

22 apr 2015
    44
    4
    8
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!

Jhbpm hebben we al vrij vroeg geprobeerd inderdaad. De pure vorm. Lepeltje bij afhekolfde melk. Ik vond niet dat dat de zaak dusdanig verbeterde om ermee door te gaan. En door het kolven was ik op een gegeven moment met niks anders bezig dan voeden de hele dag. Dus ben ermee gestopt. Zo'n papje maken op een lepeltje was al helemaal geen succes, dus geen jhbpm meer gegeven.

Spruw hebben we ook 2x gehad en zijn daarvoor behandeld. Zou het weer zo ver zijn? Hij heeft een schone tong en dat was eerst niet zo. Al doet het voeden wel weer opeens pijn sinds een paar dagen. Hij hapt ook niet meer zo mooi als in het begin, maar slurpt alleen het puntje van m'n tepel naar binnen (auw!) en krijgt daar wel lucht bij soms.

Vanavond waren de voedingen erg moeizaam en ben er maar even mee gestopt om m'n tepels te sparen. Hij is erg huilerig met af en toe uitschieters van totaal overstuur. Zo zielig! Maar soms opeens ook weer een lach. Zo kennen we hem. Als hij zich goed voelt is het echt het meest relaxte mannetje van de wereld. Daarom maak ik me een beetje zorgen, want ik zie duidelijk dat hij ergens last van heeft.

Nogmaals dank voor het meedenken!

7. baby14

baby14 Actief lid

3 nov 2013
    172
    0
    0
    Klinkt mij toch wel als KMA in de oren. Onze zoon had ook alleen verschrikkelijke krampen en geen eczeem, astma of bloed bij de ontlasting. Zou contact opnemen met een diëtiste die kan je vertellen wat je wel en niet mag eten. Onze zoon krijgt Koemelkvrij brood, beleg en boter. Verder groente, fruit, aardappels en vlees en dan klaargemaakt met olijfolie. Het is wel te doen hoor maar in het begin wel even zoeken.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.419
    10.347
    113
    Alle babys hebben iets weg van reflux soms wat spugen.de pechgevallen spugen in golven alles uit if bij verborgen reflux overstrekken, vaak tong uitsteken, vaak de hik, niet plat willen/ kunnen liggen en heel heel veel huilen.

Je zou de leefregels na kunnen leven en bij sommige is dat voldoende. Uk had verborgen reflux en had zoveel pijn dat je de eventuele bijwerkingen voor lief neemt. Uk sliep ( korte momenten) of schreeuwde. De medicatie gaf hem rust en minder pijn dus de moeite waard.

Succes!!

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Jbpm is pas stap 2 bij (vermoeden van) reflux.

Stap 1 zijn de leefregels;
    - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed, of waar je kindje slaapt, bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc).
    - zorg voor niet te veel prikkels.
    - geef je kindje vaker kleine porties per dag.
    - zorg dat je kindje goed boert.
    - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop.
    - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat.
    - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje.
    - niet (onnodig) laten huilen. Huilen zorgt voor extra lucht in de maag waardoor je de reflux verergert en ook krampen kan veroorzaken. Laten huilen zorgt vaak voor meer huilen.
    - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten.
    - sommige kindjes slapen liever op hun buik.

Mijn advies is dus eerst minimaal 1 week deze leefregels op te volgen. Merk je geen of nauwelijks verbetering zou ik de medicatie gaan toepassen.
    Reflux betekend dat de maaginhoud in de slokdarm komt. Bij gewone reflux spuugt je kindje, bij verborgen reflux slikt je kindje de voeding terug.
    Door de omhoog komende voeding raakt de slokdarm geirriteerd, medicatie maakt het maagzuuf minder zuur of zorgt dat er minder maagzuur aangemaakt wordt.

Als je de medicatie probeert moet je dit minimaal 2 weken geven zonder andere wijzigingen. Medicatie moet even de tijd krijgen om in te kunnen werken.

Een andere opte is inderdaad kea (koemelkeiwitallergie). Zeker in het begin is het vrij intensief, maar absoluut niet onmogelijk!
    En koemelk in ei? Nee, natuurlijk niet! (Ik snap die opmerking echt niet, want dan heb je echt 0% kennis van voeding als je dat zegt). Ook het feit dat het niet bij bv voorkomt is absoluut onzin, ja het komt minder voor. Maaf elaas nog vaak genoeg.
    Je kan van bijna alle producten die je eet wel koemelkvrij krijgen op koemelk, kaas etc na.
    Ook het dieet moet je dan weer minimaal 2 weken de kans geven. Als je dat doet, gebruik de zoekfunctie in bijv subforum voeding eens. Een dietist kan je helpen, maar hier vele dames ook (oa ik).

Als je bij redlux niets doet zal je kindje steeds meer pijn krijgen tot mogelijk een ontstoken slokdarm. Leefregels en evt medicatie kan de pijn verhelen.
    Als je bij kea niets doet zal dit aanwezig blijven en mogelijk verergeren. Een dieet kan ervoor zorgen dat het verdwijnt.

Ik zou dus zeggen;
    Stap 1 leefregels.
    Indien nodig Stap 2 medicatie (icm de leefregels)
    En indien nodig Stap 3 koemelkvrij dieet.

Uiteraard zou je kunnen starten met stap 3, dan indien nodig 1 en dan indien nodig 2. Ik acht de kans op reflux alleen iets groter in, dan kea.

10. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hoi.
    Mocht je medicatie nemen voor je kindje neem dan Nexium ipv Omeprazol. Nexium is esomeprazol, het nieuwere broertje van omeprazol en veel geschikter voor baby's

11. Pianella

Pianella Lid

22 apr 2015
    44
    4
    8
    NULL
    NULL
    Bedankt!
    We probeerden ons zo veel mogelijk aan de leefregels te houden, zo goed en zo kwaad als dat gaat, alleen z'n bedje staat niet meer schuin en de avond- en nachtvoedingen gaan liggend. Hij valt dan aan de borst in slaap en slaapt vaak toch 6u door. Dit is echt ons slaapritueel geworden inmiddels. Alleen wordt de laatste dagen de rust een beetje verstoord door het huilen.

Ik ga morgen een diëtist bellen. In de groeigids staat wel iets over het weglaten van koemelk, eiwit en soya uit een hypoallergeen dieet. Misschien dat mijn huisarts daarop doelde. Dan probeer ik dat een paar weken en kunnen we dat in ieder geval uitsluiten!

Nogmaals dank voor het meedenken. Erg fijn!

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    In eerste instantie is het aan te raden alleen alle koemelk, en dus ook koemelkeiwitten, te elimineren.
    Let hierbij op dat je absoluut geen vervanging gaat zoeken in soja, geiten of schapen melk, of notenmelk als amandelmelk. Rijstmelk is wel een goede vervanger.

Deze stoffen geven vergrote kans op kruisallergie.

Sommige dietisten hebben meer ervaring, maar bovenstaande is echt aan te raden.

Deel Deze Pagina