Misschien heb ik wel teveel vertrouwen in het zelfregulerend vermogen van de volwassen mens? Of ben ik een te grote idealist om realiteit aan de dag te leggen wat dit betreft?
Niet tolerant zijn komt voort uit onwetendheid denk ik. Als iemand iets niet weet of kent is het al snel " niet normaal" en dus niet acceptabel.
Dat denk ik ook, Bosi. Maar juist het met anderen van gedachten wisselen over dingen die onbekend zijn zou dan toch voor tolerantie (moeten) kunnen zorgen? Ben jij er voor om in het geval van escaleren van intolerante reacties een topic dicht te gooien of niet?
Ik ben voor dichtgooien Omdat bij escalatie al vaak het punt van fatsoenlijke discussie al voorbij is. Een normale discussie ( waar dus gewoon verschillende meningen kunnen zijn) zal in mijn ogen altijd fatsoenlijk blijven als mensen buiten hun eigen referentiekader kunnen kijken of accepteren dat er andere meningen zijn . Dus niet denken in goed of kwaad.
Ja, het is dan inderdaad allesbehalve fatsoenlijk. En toch vraag ik me af wat er zou gebeuren als je het open laat. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het vreselijk om te lezen hoe mensen elkaar dan over en weer kwetsen (puur vanuit angst en intolerantie) en wil ook altijd dat dit zo snel mogelijk stopt, maar door dicht te gooien is er volgens mij ook minder ruimte over om wel nog tot een andere omgangsvorm met elkaar te komen. Je ziet toch best vaak dat het dezelfde personen zijn die elkaar in de haren vliegen.
Wat ik het jammere vind is dat je vaak ook ziet dat als er ergens misschien wat sarcastisch gereageerd wordt een topic vaak ook al op slot gaat omdat men vind dat er aanvallend gereageerd wordt, terwijl sarcasme in mijn ogen niet altijd aanvallend bedoeld hoeft te zijn..
Topics worden niet zomaar op slot gegooid hoor. Daar gaan toch vaak een aantal waarschuwingen aan vooraf. Vaak zijn fatsoensnormen dan al gepasseerd. De ergste scheldwoorden en bedreigingen komen dan al voor, en zijn meestal al verwijderd. Ik ben dan voor sluiten, omdat mensen zich hier vooral veilig moeten voelen.
@ Prinses: Oké, dan sluit je zo'n topic, maar het vooral veilig voelen is nooit helemaal te realiseren helaas.. Vaak gaat de 'aanval' dan verder via pb of op andere manieren en is de oorzaak hier te vinden op het forum.. Dus het helemaal veilig voelen is nooit een garantie denk ik. En dan dus ook niet het sluiten van een topic naar mijn idee? Want in een topic gaat het in het openbaar en via pb of de andere manieren in het geniep
Dan bestaat er altijd de mogelijkheid om contact op te nemen met het beheer. Dan zal er gekeken wordn of er ingegrepen moet worden. Chipske, in zelfregulering heb ik niet zo veel geloof. Je hebt te maken met zoveel verschillende mensen, dat het geven van grenzen belangrijk is. Verder zijn al die mensen akkoord gegaan met de forumregels, en dat wordt wel eens vergeten.
Ik weet wel dat er op de site www.valtaf.nl op het forum een vechthoekje is ingericht, waar deelnemers elkaar ongezouten de 'waarheid' vertellen. Ik heb er wel eens gelezen (ja, nieuwsgierig, he? ) en het gaat er inderdaad niet altijd even prettig aan toe. Als je naar dat gedeelte toesurft, krijg je ook eerst een waarheid te lezen of je je wel echt in het hol van de leeuw wilt begeven. Toch werkt het op de een of andere manier wel, op de rest van het forum gaat het er wel redelijk gemoedelijk aan toe.
Ik vind dat het er op dit forum ook gemoedelijk aan toe gaat. Soms zijn er van die periodes dat het even mis gaat, maar de prttige periodes overheersen nog altijd. En dat op een forum met allemaal rondlopende hormoonbommen. Best knap toch?
Ja gezien de hormonen valt het best wel mee. Maar we zullen het nooit met iedereen eens kunnen zijn. Dat is een probleem van de hele wereld en dus de mensheid.
Ik ben het met je eens prinses dat het er gezien de hormoontjes (euh...hormonsters ) nog vrij gemoedelijk aan toe gaat hier. Jammer, maar misschien niet verwonderlijk, dat excessen vaak gelijk zo 'uit de klauwen lopen'. Ik denk dat inderdaad nogal eens vergeten wordt dat er forumregels zijn. Het is goed dat die er zijn en dat er ook naar verwezen wordt. Helemaal voorkomen dat mensen zich onveilig (gaan) voelen kun je volgens mij inderdaad, zoals mobielfreak aangeeft, niet. Jammer genoeg. En het is ook zo dat je er als moderator minder vat op hebt als mensen zaken per pb uit gaan vechten ipv en plein publique. Hoewel ik me afvraag of er vaak met modder gegooid wordt per pb. Zit ook wel eens een voyeuristisch kantje aan, denk ik, dat mensen graag willen dat anderen zien wat zij zich durven te veroorloven. Net als IRL. Lia, op zich een interessant fenomeen zo'n vechthoekje. Alleen vraag ik me af in hoeverre dat (hier) haalbaar zou zijn. Kijk, als je gewoon zin hebt om eens even flink dwars te gaan liggen, ruzie te stoken, dan is het natuurlijk ideaal. Maar 'ruzie' ontstaat toch veelal spontaan in een topic, omdat mensen het niet met elkaar eens zijn en ook niet willen of kunnen worden. Bosi333, lijkt me maar een saaie boel als iedereen het eens zou zijn met elkaar. Wel rustiger
Dat is ook zo. Het was overigens niet als suggestie bedoeld om hier ook zo'n arena in te richten Ik denk dat als je het er over eens kunt zijn, dat je het oneens bent, je al een heel end bent.
over het onderwerp op zich wil ik even niks zeggen of toevoegen... wel over het onderwerp wat hieruit voortkwam om steeds topics dicht te gooien. ikzelf vind dit namelijk BIJZONDER irritant. deels van uit huis waarin ik nooit een eigen mening mocht hebben en die meteen de kop ingedrukt werd zowel fysiek als met woorden. maar deels ook omdat je soms zo het recht wordt ontnomen nog in contakt te kunnen komen met iemand die je nog wat had willen vertellen of vragen. dan heb je dus nog de issues van als er niet met respect omgegaan wordt met elkaar en dat daarom een topic dicht moet. maar ik vind zelfs dát de kop in het zand methode. zo van als we het sluiten is het probleem weg. maar zo werkt het denk ik niet. volgens mij krijg je toch wrijving in andere topics of via andere wegen. men wil immers toch zijn gelijk krijgen of mening ventileren. dat geldt denk ik dubbel als men verschil van mening heeft.en is het uiteindelijk realistisch om overal maar voor weg te lopen in real life ook? ik denk het niet. ik vind het dus om meerdere redenen nogal frustrerend dat er steeds topics dichtgegooid worden. sterker nog het is zelfs wel een issue voor mij geweest om te stoppen op het forum hoewel ik het verder een goed forum vind. maar ik baal er gewoon van dat als je niet "op tijd" bent met reageren je dat recht dan alweer ontnomen is even later. ik hoop dat ik het een beetje duidelijk formuleer zo wat ik eigenlijk wil zeggen.
Maar laten we vooral niet vergeten dat wij een zwangerschapsforum zijn. Als nieuwe leden zich aanmelden en hier komen voor informatie en ervaringen uit te wisselen zitten zij niet te wachten op een discussie die de grens allang overschreden is. Een topic wordt gesloten na overleg met moderators en beheer en meestal hebben wij dan van forumleden ook al tig meldingen gehad. Kwebbel