Nou ik denk dat mensen het als klankbord kunnen gebruiken, maar het misschien soms iets teveel als therapie zien. Of in elk geval ergens dieper op in willen gaan dan nodig. Ik verplaats me altijd in een ander, maar ik ben erg stellig in mijn eigen mening. Ik onderzoek graag een mening van een ander. Ik kan dan ook niet eerder meegaan in een anders mening dan dat ik er zelf ook van overtuigd ben dat het zo ook kan zijn. In andere woorden, eerst zien, dan geloven,
Interessant topic en ik heb hier ook zeker een mening over. Niet voor nu, ik heb geen tijd meer, maar ik kom er zeker op terug!
Hé leuk Vlinderbloem dat je een kijkje bent komen nemen We zien je later terug dan... Bosi333, ik herken wel wat je schrijft over het onderzoeken van iemands mening en zelf overtuigd willen worden om iets op een andere manier te kunnen bekijken (wat ik dan weer als verruimen van je eigen standpunt zie) en tot die tijd je eigen mening verwoorden en herformuleren en uitleggen Wat dat betreft is het bij mij ook wel 'eerst zien, dan geloven', waar ik verder ook erg voor het 'eerst geloven, dan zien' ben Ik denk dat mensen internet, en dit soort fora, inderdaad als een klankbord gebruiken. Wat ik nog steeds niet helemaal begrijp is hoe je het dan bedoelt dat ze het misschien teveel als therapie zien of dieper willen gaan dan nodig. Is dat dan niet ieders persoonlijke keuze wat hij/zij eruit wilt halen? Ik denk dat je voor een ander niet kunt beoordelen of het nodig is of niet, hoe 'diep' iemand ergens op in gaat. Maar stiekem denk ik dat ik gewoon weer eens niet helemaal begrijp wat je nu precies bedoelt Wil je me alsjeblieft effe helpen het te begrijpen?
Lastig uit te leggen denk ik. Sommige mensen vragen ergens "advies" over, maar dat advies kan niet altijd "zomaar" even worden gegeven. Daar is meer informatie voor nodig en soms zelfs wel jaren therapie. Ik bedoel dus eigenlijk dat een probleem soms voor een forum te heftig is of te diep geworteld om daar zomaar even advies over te vragen. Dan kun je beter professionele hulp inschakelen, Chipske, ik vind je wel erg filosofisch hoor, Je zou familie van mij kunnen zijn.
Wat ik steeds zie gebeuren is dat mensen ergens een antwoord of mening over vragen, maar zelf maar een deel van het achterliggende verhaal vertellen. Als je dan je mening of advies geeft, komt dit dan onbedoeld kwetsend over, omdat je iets zegt wat gevoelig ligt (maar wat je dus niet kan weten obv de informatie die gegeven is). Daar kan je dan toch niets aan doen? Ik heb niet echt het gevoel dat er mensen bewust aan het 'hakken' zijn op anderen.
Misschien ben ik dan wel te goed van vertrouwen en denk ik dat mensen niet bewust hakken... Soms worden dingen wat lomp geformuleerd, maar of dat bewust hakken is? Iedereen is denk ik zowiezo een beetje extra gevoelig door hormonen e.d.
Absoluut waar, hormonen kunnen van alles met je doen. Toen ik 12 weken zwanger was voelde ik me net weer een puper.
Toch, als ik meerdere keren dezelfde persoon tegenkom op het forum, die steeds in mijn ogen een opmerking plaats waar ik het totaal niet mee eens ben, dan heb ik wel al een soort vooroordeel als ik zie dat zij/hij weer een topic heeft geopend of een reactie heeft geplaatst.... Eerlijk he?! 8) hahaha
Oh dat weet ik wel, maar als het steeds terugkomt dan begint het bij mij toch te irriteren.... Ik heb ook wel eens gehad, dat ik het totaal niet eens was met iemand, maar ik het knap vond hoe ze der standpunt verdedigde met argumenten. Ik hou van duidelijkheid en niet van dat: "maar ik denk.... en ik ben....en ik voel...." Nee feiten! En natuurlijk als je in discussie zit en je hebt iets meegemaakt in die richting , telt dat ook mee, maar niet 26 keer...Kom dan met iets anders!
Ja dat kan. Maar op een gegeven moment kunnen ook argumenten en feiten op zijn en kun je toch niet steeds met iets nieuws komen. Ik heb een keer een stelling moeten verdedigen in een debat : Appels zijn beter dan Peren. Nou probeer daar maar eens steeds weer nieuwe argumenten voor te vinden.
Sorry, zat nogal lang aan de telefoon en ben vervolgens nog andere topics gaan bekijken. Moet eens even gaan bijlezen hier sinds mijn laatste berichtje
Ben het met Bosi333 eens dat niet iedere vraag even geschikt is om een antwoord te kunnen krijgen. Soms zijn zaken inderdaad dusdanig gecompliceerd dat het bijna verloren-energie is voor de topicstarter om er überhaupt een balletje over op te gooien. Het is inderdaad wel eens lastig voor mensen om zich een juist beeld te kunnen vormen van de situatie van topicstarter omdat deze onvolledige info geeft en dat kan dan zowel topicstarter als respondent soms erg frustrerend. Dat ben ik helemaal met je eens, Angelie. Maar ik denk dat het ook verdomd moeilijk is om een volledig beeld te schetsen. Dat is altijd moeilijk, ook IRL. Als topicstarter praat/schrijf je toch vanuit je eigen referentiekader (en filter je een heleboel zaken, bedoeld en onbedoeld, weg). Hetgeen je communiceert, hoe volledig ook naar jouw beleving, is dus sowieso al niet volledig omdat het bepaalde aspecten van de realiteit mist. Sommige dingen vind je als TS ook vanzelfsprekend en je staat er dan effe niet bij stil dat de ander dat niet weet van jou omdat die jou niet kent (ook al voelt het zo vertrouwd op het forum en ga je er dus maar van uit dat een half woord voldoende is). Andere dingen heb je gewoon geen aandacht aan besteed en dus daar heb je ook geen info over/van. Dan kan het wel even wennen zijn dat de respondent ineens een vraag stelt hierover (dus een hele andere kant belicht in jouw verhaal). Dat kan dan soms onbedoeld kwetsend overkomen, als de TS vergeet dat niet iedereen hetzelfde referentiekader heeft als zij heeft. Heel vervelend, maar ik vrees dat hier weinig aan te doen is eerlijk gezegd. Je kunt volgens mij niet voorkomen dat je iemand kwetst met hetgeen je zegt, omdat je nooit ALLES van die persoon weet/kent/(in)voelt. Maw je kunt het volgens mij nooit, goede bedoelingen of niet, altijd juist doen voor iedereen Je kunt er wel naar streven natuurlijk, maar dat is een ander verhaal O Wat het bewust hakken betreft....ja, ook ik heb wel eens het gevoel dat het WEL bewust gebeurt helaas en dat raakt me eigenlijk altijd wel. Ik vind het zo jammer en zonde dat mensen elkaar blijkbaar moedwillig willen kwetsen (ook ik maak me hier schuldig aan helaas ) Cellie, dingen zijn niet altijd zoals ze lijken