Het zondebok-zoeken-fenomeen...oftewel wij-zij principe

Discussie in 'De lounge' gestart door Chipske, 16 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Inderdaad, onderschat de hormonsters niet hoor :)

Kleintje86: bevooroordeeldheid kan zeker een rol gaan spelen. Maakt iedereen zich wel eens schuldig aan denk ik.
    Als je alleen al bedenkt dat je eigen gemoedstoestand op het moment je beleving van de wereld kleurt is het niet zo gek dat je na tig x een zelfde ervaring te hebben gehad, gemakshalve uitgaat van een zelfde ervaring en dan dus niet meer reëel kijkt naar wat iemand nou werkelijk schrijft.
    En daar gaat het volgens mij inderdaad ook vaak de mist in.
    Dat mensen dus eigenlijk reageren op hun eigen hersenspinsels :)

2. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Geweldig beroep Bosi333 :thumup:

3. Cellie

Cellie Fanatiek lid

23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    Niet altijd, maar meestal wel :p

4. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    wat mij regelmatig op valt is dat als een TS vraagt: wat vind jij, a of b, en dat als een ander dan zijn mening geeft, de TS beledigd is want ze had liever een ander antwoord gehad. Dan krijg je daarbovenop weer een hoop gekakel (lees: hormonen) en dan als ik de discussie NET leuk begin te vinden komt er een slotje op... dus ik reageer tegenwoordig ook maar (bijna) niet meer

5. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Dat is inderdaad ook een herkenbaar fenomeen Loopy!
    Waarschijnlijk zoekt de TS dan alleen bevestiging voor haar eigen referentiekader en vergeet ze dat effe te melden of zo ;)

Jammer inderdaad dat discussies dan stoppen. Maar ja, als je als TS enkel als doel hebt bevestiging te krijgen, dan zit je inderdaad niet op een discussie te wachten die je mogelijk tot een verruimd inzicht brengt.
    Dus het is wel te begrijpen.
    Helaas minder leuk voor al degenen die juist met het doel meerdere referentiekaders aan te bieden op de TS hebben gereageerd dat een discussie dan afgebroken wordt, omdat het voor TS teveel wordt :(

Kom je dit vaak tegen Loopy?

6. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    nou ja ik klets nu mee sinds mei 2007 ofzo... en ik hou wel van een leuke discussie. de laatste maanden komt het niet zo veel meer voor dat er een leuke discussie is met een beetje inhoud.

komt natuurlijk ook omdat je van de forumregels niet meer mag discussieren over geloof, politiek en liever ook niet over sex. en dat zijn nou net de dingen die het simpele leven wat meer kleur geven (wat eet jij vanavond en noem een jongensnaam met een a.b.c. heb ik nou wel gezien)

7. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Die geven inderdaad wat 'sjeu' aan het geheel ja.
    Ik vind het ook wel eens jammer dat er dingen in de kiem gesmoord worden. Tegelijkertijd snap ik het ook wel in dit kippenhok ;)

8. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    ik ben blij dat ik niet de enige ben!
    want ik heb best wel eens heimwee naar hoe het was op het forum, toen lag ik regelmatig in een scheur om leuke topics...

9. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Die topics ken je inderdaad op den duur wel.
    En toch.....kan het ineens weer heel leuk zijn om er in te duiken is mijn ervaring :D

Denk je dat het zou schelen als mensen in de topics die nu vaak gesloten worden, zich anders op zouden stellen om de discussie gaande te houden en dat het dan ook iets oplevert? Heb je daar ideeën over?
    Moeten mensen zich dan bijvoorbeeld meer verplaatsen in de TS of iets anders?

10. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Heeft er volgens mij ook wel mee te maken dat enkele dames die - althans naar mijn mening - ook wel van een discussie hielden en goede argumenten aandroegen om TS de ogen te openen, nu niet meer actief zijn hier.
    Maar misschien denk ik maar dat het daar aan ligt en is het dat gewoon niet. Toen waren de regels er immers ook al?

EDIT: dit was natuurlijk een reactie op Loopy haar heimwee naar het 'oude' forum

11. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    tja, dat is voor zwangeren niet echt makkelijk, je zwangerschap is een echte ik-periode (en dat moet ook kunnen)

12. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Ja, zit wel wat in.
    Denk je dan dat het per definitie lastiger zou zijn om op een forum zoals dit discussies netjes te houden en/of vanuit een bredere optiek naar zaken te kijken die mensen in hun topics aankaarten?

13. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Het wij-zij denken kan natuurlijk ook een lekkere katalysator bieden voor alle vrouwen die effe lekker stoom willen afblazen (hormonsters de ruimte geven) vanuit het idee 'niemand ziet me hier zitten en kan me achter mijn pc-tje vandaan trekken of op mijn bek slaan'.

En toch blijf ik me afvragen of het niet anders zou kunnen?

14. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Ik heb laatst het zoveelste boek gelezen over de werking van verschillende hormonen op het mannen en vrouwen brein.
    Het hormoon oxytocine bijvoorbeeld (juist: weeënopwekker en borstvoedingshormoon, samentrekken baarmoeder na bevalling) wordt onder andere aangemaakt door samen met andere vrouwen lekker van gedachten (en gevoelens) met elkaar te wisselen.

Het samen ten strijde trekken tegen een onzichtbare vijand (de zondebok: of dit nu TS is of iemand in het verhaal van TS) en dan samen veel bevestiging en steun genereren geeft een oxytocine-boost.
    En laat dat nu net een heerlijk ontspannen, gelukkig gevoel veroorzaken bij de vrouw en stress indammen.

Geen wonder dat een forum als dit zo verslavend werkt :D

15. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Maar weet je....ik zou het nou zo heerlijk vinden (en ja, sommigen vinden dat geitenwollensokkerig of rozig of iets dergelijks) als ook TS dan een prettig gevoel zou hebben. Dat zeg maar iedereen de vruchten ervan plukt. Hoe dan ook.

Blijft nog steeds de vraag of je dit doet door je ego in te zetten of door juist je ego aan de kant te zetten en zoveel mogelijk kanten aan een verhaal voor zowel jezelf als de andere vrouwen te belichten.
    Wat denken jullie?

16. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Als dit klopt, dan is het misschien veel gevraagd om OOK nog de TS een prettig gevoel te geven, zoals jij schetst. Zondebokfenomeen gaat bijna niet samen met ´en iedereen was happy en tevree´... Daarom heet het volgens mij ook zondebokfenomeen. Volgens mij heeft zondebokfenomeen per definitie met agressie te maken.

Amber

17. Lara11

Lara11 Niet meer actief

(en dan bedoel ik onderhuidse agressie)

18. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Overigens dacht ik dat een zondebok pas ´ontstond´ als er (onderhuidse) agressie wordt doorgegeven, maar door 1 persoon alleen maar wordt ontvangen ipv doorgegeven. Die persoon is dan de zondebok. Dat hoeft dus niet per se de TS te zijn

19. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Dat hoeft zeker niet de TS te zijn.
    In mijn eerste berichtje heb ik het ook over de personen in het verhaal van TS. In dat geval is het dus wel zo dat er EN een zondebok is (bv. de vervelende ex of schoonmoeder of..) waar iedereen zich op kan uitleven EN de TS wordt gesteund door bevestigende, steunende respons.

20. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Dit stukje dus....

Deel Deze Pagina