Het zondebok-zoeken-fenomeen...oftewel wij-zij principe

Discussie in 'De lounge' gestart door Chipske, 16 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ach, je hebt in elk geval hele dialogen met jezelf ;)

2. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Hihihihihihi, Elmo
    Je hebt me door! :) :) :)

3. Lara11

Lara11 Niet meer actief

4. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Leuk topic! Ik denk dat je zeker gelijk hebt. Ik vind het soms ook moeilijk om buiten mijn eigen referentiekader te stappen en anders op een topic te reageren dan ik in eerste instantie zou hebben gedaan. Hier leer ik zelf ook weer van. Bovendien krijg je in bijna iedere discussie het wij-zij principe want mensen willen nou eenmaal ergens bijhoren, dat zit in onze genen. Er zijn maar weinig mensen die vaak echt zeggen/schrijven wat ze denken, en als dit gebeurt zie je dat er vaak meer mensen zich bij die persoon aansluiten.

Ook ik vind het jammer dat er veel topics (snel) gesloten worden maar ook hier kan ik me bij beide kanten iets voorstellen. De moderators hebben het al druk genoeg, steken een hoop vrije tijd in dit forum en willen het gewoon leuk houden voor iedereen. Bovendien hebben zij regels opgesteld waaraan men moet voldoen en die moeten dan ook nageleefd worden. Maar aan de andere kant ben ik het ook eens met de mensen die zeggen, ja maar een goede discussie op zijn tijd moet kunnen. Dat vind ik ook, al weet ik uit ervaring (ik 'loop' inmiddels al een tijdje mee) dat die topics uit te hand lopen en er mensen worden gekwetst. Dat wordt nu voorkomen.

Dat boek over hormonen dat je hebt gelezen, is dat van John Gray? Ik heb nl laatst het kleine boekje van hem gelezen over de verschillende hormonen en de manier waarop mannen en vrouwen daardoor anders met stress omgaan.

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Een goede discussie wordt volgens mij nooit gesloten. Wel als het gewoon de spuigaten uitloopt en het blijft bij beledigingen over en weer. Inderdaad worden sommige topics uit voorzorg gesloten...dat is ook niet voor niks.

Daarnaast hebben we ook nog een TS die zelf vaak een einde wil zien aan het gekibbel (gelukkig!).

6. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    een goede discussie zou zonder gekibbel moeten kunnen. maar onder invloed van hormonen is het bijna niet mogelijk helaas

7. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Ben het volmondig met je eens!

@ Elmo: vind jij het niet jammer dat sommige topics uit voorzorg moeten worden gesloten, vanwege het feit dat niet iedereen op een 'goede' manier discussie kan en/of wil voeren?

Het fascineert me eigenlijk ook wel hoe we ons als vrouwen onderling tot elkaar verhouden en daarbij het excuus van de hormonen toch vaak dankbaar aangrijpen.
    Oké, ergens geef ik die krengen ( :) ) ook de schuld van veel ellende, tegelijkertijd vind ik het ook weer makkelijk..

Wat vinden jullie hiervan?

@Manuela79, nee het was niet het boek van John Gray, maar heb zijn boek inderdaad ook gelezen en hij voert inderdaad hetzelfde aan.

8. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

ik kan me behoorlijk ergeren aan sommige mensen..
    er komt een nieuw topic bij over iets waar dan (zoals dat hoort op een forum) allerlei mensen hun mening erover delen met anderen..
    velen zijn het dan met de TS eens en als ik het er dan niet mee eens ben of dingen anders zie of vindt of wat dan ook dan krijg je gelijk een hele horde met boze vrouwen :s
    zo had een vroegere vriendin van me een topic geopent over iets en hoppa gelijk komen en vrouwen lopen te zeiken over dingen waar het nieteens over gaat.. of het staat ze niet aan dat een ander een andere mening heeft over iets.. ben daar wel zo zat van.. pffff...
    als je hier iets neerzet dan kan je reacties verwachten, daarvoor doe je het immers toch? ook kan je dan verwachten dat er leuke en minder leuke tussen zitten, of mensen die de ervaring positief met je delen of mensen die de ervaring "negatief" met je delen.. is dat nou zo erg dan?
    wil je niet de echtheid hebben? of alleen maar leuke praat terwijl mensen het niet menen? ik snap sommigen werkelijk niet.. :(
    *zucht*

9. Champy

Champy Fanatiek lid

26 sep 2007
    2.533
    0
    0
    N.V.T.
    yep ik begrijp wat je bedoelt en als er dan een discussie komt, is het ineens een slotje... :(

10. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    blijf je wel ademen?
    denk aan je hart meis....

zucht een keer en lees verder!
    dat doe ik zó vaak....

11. GhitaThakoerdin

ja idd..
    en dat terwijl een forum er is om te discusseren...

12. GhitaThakoerdin

ja hoor ik adem prima.. ;)
    mn hart is ook niks mee.. haha..

moet je dan maar vragen gaan vermijden omdat je anders boze gezichten krijgt?

13. Champy

Champy Fanatiek lid

26 sep 2007
    2.533
    0
    0
    N.V.T.
    ik ga soms dan ook gewoon expres door, al is het maar omdat ik niet de mijn mond ga houden als iemand het er niet mee eens is...

14. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    hihi nee dat bedoelde ik niet...
    ik bedoelde; als ze gaan aanvallen ofzo, dan zet ik nog een kee wat neer en zucht een keer en ga vrolijk verder

15. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

je opent idd een topic, en dan kan je zowel positieve als negatieve reacties verwachten.. en ik weet waarom de vrouwen hier zo ''boos'' zijn meestal als jij het er niet mee eens bent.. het is niet dat ze ''boos'' zijn omdat jij het er niet mee eens bent.. maar ik moet eerlijk zeggen dat jij altijd soort.. ja.. hoe zeg je dat.. de mensen ''aanvalt''.. je bent altijd nogal grof meteen haha :D moet er soms ook wel om lachen hoor..

het is iig niet l*llig bedoeld.. :D kd8 ik beantwoord je vraag even met mijn mening..

16. GhitaThakoerdin

vindt het echt storend..
    moeten de mensen die het met een topic niet eens zijn dan maar zwijgen, zodat je vervolgens een heel vertekend beeld van iets krijgt...
    of zullen het de hormonen zijn :p

17. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Inderdaad jammer dat een fijne discussie vaak zo moet eindigen Ghita
    Thakoerdin. Dat is altijd op z'n minst voor 1 persoon vervelend.

*schrijf je ook even iets in het topic hierover in de lounge?*

18. Champy

Champy Fanatiek lid

26 sep 2007
    2.533
    0
    0
    N.V.T.
    Maar moesje zo hoort het toch ook? Je moet je mening toch niet voor je houden, omdat er mischien een paar niet mee eens zijn?!

19. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Goede vragen.
    Ik zoek ook naar de juiste aanpak.
    Er zijn meerdere meningen nodig om een discussie interessant te maken. Volgens mij gaat het pas mis als er dan ruzie van komt omdat mensen van elkaar niet accepteren dat ze verschillen van mening.

Zou gewoon kwestie moeten zijn van:

We agree to disagree

20. GhitaThakoerdin

ik zeg de dingen zoals ik ze denk.. ben wel eerlijk tenminste.. hou niet van dat naar de mond praten gedoe.. of als iemand in mijn ogen iets raars zegt of iets wat ik persoonlijk zelf niet zo vindt dan zeg ik dat gewoon.. :)

Deel Deze Pagina