Dus jij gelooft ook dat er wel eens bevooroordeeld meespeelt in reacties op elkaar Ghita Thakoerdin? Dat mensen niet goed lezen wat iemand schrijft omdat ze vantevoren al denken dat het toch wel weer.....zal zijn.
ja denk dt degenen die telkens op mij reageren dat ik vervolgens weer niet leuk op een ander reageer, dan weer denken ooh dat is zij weer.. terwijl als ze beter kijken kunnen ze zien dat ik ook gezellig meeklets bij andere topics.. zo af en toe komt er een topic voorbij waarvan mijn broek afzakt en dan geef ik mijn zienswijze daarop.. en dan begint het weer.. en telkens dezelfden... toeval? of mogen ze mijn manier van discusseren niet? ik ga niet eerst nadenken hoe ik iets zal verwoorden.. dan is het in mijn ogen al niet meer mijn mening..
het is ook weer zo hoe een ander het oppakt he.. ik kan bv wel iets zeggen wat een ander dan weer beledigend opvat terwijl weer een ander het als prettig ervaart..
Dat lijkt me heel vervelend! Heb je 't zelf ook wel eens trouwens? Dat je een bepaald oordeel hebt over een ander en daardoor geneigd bent niet eerst goed te lezen wat zij schrijft maar er dan gelijk tegenin gaan? Ik denk bijvoorbeeld dat het hebben van oordelen over anderen haast onvermijdelijk is. De een mag je gewoon meer dan de ander. Ook op een forum speelt dat volgens mij een rol. Als ik naar mezelf kijk, dan gaat het in ieder geval wel op. Ik vind de een op basis van wat zij schrijft sympathieker dan de andere. Herken je dit?
ten eerste wil ik zeggen dat geschreven woorden anders geinterpreteerd kunnen worden dan dat jezelf bedoeld. Het ligt ook helemaal aan die persoon zijn stemming HOE ze de woorden lezen. Dus met welke emotie. Dat is een nadeel van forums Er is een verschil over een mening geven waar iemand wat aan heeft of om diegene 'dwars' te zitten of totaal off topic te gaan Voorbeeld : Ik vraag : ik wil een auto kopen maar welke? Dan krijg ik reacties van mensen die mij raad geven over wat voor auto ik zou kunnen kopen. Als er dan iemand komt en die zegt : als je een auto koopt dan spoor je niet en kill je het milieu en vind het zo STOM van je dat je een auto gaat kopen! ( beetje overdreven maar je begrijpt me vast wel ) Dat is dan jouw mening maar daar vraagt de topicstartser niet om. Ze wil weten WAT voor auto en niet dat ze stom is OMDAT ze een auto koopt. Als ik had gevraagd : zou ik een auto kopen of niet? Kijk, dan is de reactie van diegen weer wel terecht. Het is haar mening en daar vraagt de tp ook om. Zelfde als je vraagt : wil een auto kopen maar welke en iemand reageerd met : ik heb een keuken gekocht! Ja, boeiend maar wat moet IK daarmee en wat heeft dat met mijn topic te maken? ZElfde met het spirituele topic. Topic startster vraagt Hoe ze de geesten duidelijk moet maken dat ze haar zoontje met rust moet laten. Ze vraagt NIET : wat denken jullie : bestaan geesten? Kijk en dan met het laatste kan je reageren met : denk niet dat ze bestaan en het is grote onzin! Snap en zie je het verschil?
Jij vindt kennelijk dat dit soort dingen fantasie zijn, dat is een persoonlijke mening. Er zijn anderen die er anders over denken. Zoals jij het brengt lijkt het alsof jouw mening een feit is. Hierdoor laat je geen ruimte meer over voor discussie. Verder zijn veel dingen die hier geschreven worden heel persoonlijk, dus is het m.i. logisch dat reacties daarop ook persoonlijk opgevat worden. Jij beschouwd het "dingen recht voor zijn raap zeggen" kennelijk als een deugd. Niet iedereen denkt daar zo over. Ik vind het prima om eerlijk te zijn, zeker als iemand om andermans mening vraagt, maar......fatsoenlijk blijven en een ander respecteren vind ik ook zeker belangrijk! Een goede, intelligente discussie betekent niet dat we elkaar proberen zo hard mogelijk onze mening toe te roepen. De kunst is juist om anderen van jouw mening proberen te overtuigen door het onderbouwen en beargumenteren van deze mening. Op die manier lever je een interessante bijdrage i.p.v. ergenis/frustratie/woede bij mede-forumleden waardoor er weer een slotje op moet
Ik heb zelf ook weleens een oordeel over iemands verhaal terwijl als ik verder lees ik er daarna anders over denk.. maar ook dan zeg ik dat.. ik ken de mensen van het forum hier niet persoonlijk.. ja een paar misschien.. dus kan niet over ze oordelen of ze wel of niet oke zijn.. wel klopt het dat je bij de 1 een beter gevoel hebt als bij de andere.. en vooral als er vrouwen zijn die altijd maar lopen te "drammen" dan heb ik echt zoiets van pfffff.. zij weer...
Daar ben ik het niet mee eens. De wijze waarop je iets verwoordt hoeft volgens mij geen afbreuk te doen aan de mening die je met je woorden wil verkondigen. Als ik bijvoorbeeld (heel stom voorbeeld ) vind dat de tomaten die de groenteboer verkoopt er niet lekker uit zien en ik wil dat naar voren brengen, dan maakt het volgens mij wel degelijk verschil of ik zeg: A) Groenteboer, je bent echt een groenteboer van niks, want die klotetomaten van je zijn zien er uit alsof ze uitgekotst zijn B) Groenteboer, ik vind dat de tomaten die je verkoopt er niet lekker uitzien. Hoe denk jij daarover?
Ik krijg bij A waarschijnlijk een beledigde (en dan misschien ook wel aanvallende reactie, omdat hij zich gekwetst voelt) reactie. Bij B hoort de groenteboer net zo goed mijn mening, misschien zelfs wel beter, want er zitten nu geen gekwetste gevoelens in de weg die hem beletten mijn boodschap op te pikken.
vervelend is een groot woord.. is eerder af en toe wat irritant.. en ik ben dan zo dat ik dan steeds terug reageer.. want anders wordt je door hun allen aangevallen en mag je niets meer zeggen ofzo? gelukkig komt dit niet vaak voor en altijd bij dezelfde personen dus dan denk ik.. ach... laat gaan.... sprak laats een meisje op mn msn die had hier ook een topic geplaatst en op een gegeven moment begonnen ze over heel persoonlijke dingen te drammen en met zn alles tegen haar in.. terwijl de topic vraag heel anders was.. met een hele groep vielen ze haar aan.. en dan denk ik ooh en dat kan wel dan? als je maar in de meerderheid bent achter je pc? dan mag het wel.. maar zodra er 1 of 2 personen zijn dan mag het niet want het gros denkt er anders over dus ben je gelijk aso of beledigend..! schijnheilig vindt ik het...
idd het is ook vaak hoe het over komt bij een ander. Je kan zeggen : jeetje wat een grote onzin zeg! Daar geloof ik dus geen moer van! Kom op zeg we leven niet in een fantasywereld maar in de realiteit hoor! het volgende komt een stuk anders over : jeetje dat lijkt me rottig zeg voor jou en je zoontje! Heb er geen ervaring mee en om eerlijk te zijn geloof ik er ook niet in. Maar hoop dat snel iemand reageerd die je wel kan helpen. Succes! Je geeft je mening maar wel met respect voor de topicstartster
Vaak wordt er inderdaad van de topicvraag afgeweken op de momenten dat het mis gaat. En het is een ding dat zeker is dat je achter je pc toch een stuk anoniemer bent en jezelf dus makkelijker gedrag zou kunnen veroorloven dat je IRL niet durft te vertonen, omdat je op je klompen aanvoelt dat je er dan hard op afgerekend wordt (en dan niet alleen met woorden zoals hier, maar eventueel zelfs fysiek). Dus ja, het is inderdaad een stuk makkelijker om anderen te kwetsen zonder je er schuldig over te voelen denk ik. Je ziet de gekwetstheid van de ander immers niet?! Alleen een schermpje met lettertjes.
maar ik hoef mensen toch niet te overtuigen.. ik geef een mening.. en hoe een ander dat opvat of interpreteerd kan ik niet helpen... wat me wel opvalt is dat het altijd dezelfde zijn die zo geirriteerd reageren en nieteens de TS zelf...
Dat kan natuurlijk ook heel kwetsend overkomen. Ik heb er een handje van om wat mijn man zegt nogal eens als onzin te bestempelen en dat vindt hij - geheel terecht - enorm kwetsend. Alsof ik zijn mening dan helemaal van tafel veeg, niet belangrijk vindt, belachelijk maak.
ja dat denk ik ook.. ik ben ook zo tegen mensen irl.. en nooit geen problemen met ze hoor.. dus denk echt dat het eraan ligt dat , A. ze oordelen over je omdat ze je in eerdere topics al niet mogen door je uitingen. B. ze het verkeerd opvatten hoe iemand iets bedoeld. C. gewoon zin hebben om even te drammen..
het topic over dat jongetje met de geesten, vond ik helemaal zo gek nog niet.. wel gaf ik mijn mening hierop en dat ik er niet in geloof.. en zoek andere logische redenen samen met anderen zodat de TS mssn er wat aan heeft.. dan hoeft ze zich niet zo'n zorgen te maken.. maaar dan komt er een meid die begint over demonen en uitdrijvingen en laatjes en kasten die klapperen.. ja sorry maar dat vindt ik dan echt onzin...
Ghita, ik ben het helemaal met je eens dat het er ook nog eens aan ligt hoe de ander iets oppakt. Voor communicatie zijn altijd 2 partijen nodig: een zender en een ontvanger En de ontvanger ontvangt de boodschap van de zender natuurlijk vanuit haar referentiekader op dat moment. Kan door emoties of vooroordelen bijvoorbeeld al gekleurd zijn. Maar hoe dan ook, ik vind dat je als zender altijd je best moet doen ervoor te zorgen dat je boodschap door de ontvanger ontvangen wordt op de wijze zoals je het bedoelt. En dus herformuleren bijvoorbeeld als je in de gaten krijgt dat het mis gaat, dat je boodschap verkeerd wordt opgevat.