Het zondebok-zoeken-fenomeen...oftewel wij-zij principe

Discussie in 'De lounge' gestart door Chipske, 16 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Als het dus niet de bedoeling is de ander te kwetsen en je merkt aan diens reactie dat ze wel gekwetst is, dan heb je de boodschap dus blijkbaar niet op de juiste manier overgebracht.
    En dan heeft het geen nut om op de ander af te gaan geven, want dan wordt het alleen maar erger natuurlijk.
    Nee, dan is het zoeken naar een andere manier om je verhaal duidelijk te maken, met respect voor de ander.

2. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

ik snap het wel ja nu ik het lees..
    maar moet je dan telkens hier uitkijken met hoe je iets zegt? mag je nooit eens uitgesproken zijn in je mening? vindt het erg kinderachtig.. er moet wel de 1 zijn verhaal worden geaccepteerd en voorzichtig gereageerd worden en als er dan iemand komt met een antwoord wat een ander niet zint dat breekt de hel los...

3. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    kunnen volgens mij inderdaad allemaal redenen zijn waarom iets uit de hand loopt ja.

Wat je voorbeeld betreft...volgens mij werd ook haar verhaal niet bepaald respectvol ontvangen. Erg jammer. Blijkbaar is het toch moeilijk voor de meesten om een andere mening te waarderen en niet per definitie af te keuren en/of belachelijk te maken.

4. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Kijk, dat is nu precies wat er vaak misgaat in communicatie.
    Mensen kunnen nog zo'n goede intenties hebben, wanneer die niet in de juiste 'verpakking' naar buiten worden gebracht, stranden ze bij voorbaat al.
    Is echt een kunst om er vanuit te gaan dat iedereen vanuit de beste intenties (voor anderen en zichzelf) schrijft wat ze schrijft.

5. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Dat is de vraag inderdaad...
    Ik denk zelf dat veel afhangt van welk resultaat je ergens mee wilt bereiken.
    Wanneer je wilt bijdragen op een positieve manier (om TS te steunen op jouw eigen manier - en dat kan heeeeel anders zijn dan wat zij onder steunen verstaat omdat ze de goede intentie die er onder ligt niet kan peilen) dan moet je denk ik altijd kijken of het resultaat ook in die richting gaat. Zo niet, bijsturen.....

Kijk als het doel is dat TS gesteund wordt, maar al wat er gebeurt is dat allerlei mensen boos op elkaar gaan reageren, dan lijkt het me wel verstandig om even goed na te denken hoe dat je jouw goed bedoelde boodschap verpakt ;)

6. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

het is een forum.. geen therapygroepje...!
    een forum is er om te discusseren.. wel eens of niet mee eens te zijn.. iets vervelend vinden of iets leuk, attent vinden.. om nou je hele verhaal hier te gaan vervormen omdat het bij een ander verkeerd kan vallen daar doe ik niet aan mee hoor..

7. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Interessante gedachtengang. Zeg je daarmee dat je het niet belangrijk vindt of jouw intenties overkomen op anderen, dat je er geen verantwoordelijkheid voor wilt nemen omdat t geen therapiegroepje is hier?

Er is nog iemand geweest hier die deze term aanhaalde. Ik vraag me af of zij hetzelfde bedoelde met de uitspraak: 'het moet geen therapiegroepje worden".

8. Lara11

Lara11 Niet meer actief

maar je bent wel heel kwaad geworden toen ik in een ander topic mijn mening gaf en je gaf me de wind van voren. Ik was ook uitgesproken in mijn mening en ik was absoluut niet van plan om iemand te beledigen. Ik ben de eerste die uit wil leggen wat ik bedoel, maar jouw reactie, daar schrok ik wel van.
    Ik zou zeggen: leg uit..
    (en dan hoef je echt niet inhoudelijk op dat topic in te gaan, want ik ben geen doordrammer)

9. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik heb van heel veel mensen al dingen gelezen die op het randje zijn.
    Al deel ik die mening dan bijvoorbeeld, dan nog kan ik me juist aan zo iemand ergeren.
    Het heeft dus niet eens met het verschil van mening te maken dan.

Ik begrijp alleen het doel van zulke topics niet zo.

10. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    wat voor topics bedoel jij Elmo?

11. Elmo

Elmo Niet meer actief

Dit soort topics.

Ik erger me hier aan, ik erger me daar aan...
    Vind het nogal negatief overkomen, gefrustreerd zeg maar.
    Juist omdat het ook altijd dezelfde zijn die zich in zo'n discussie mengen en best bot kunnen zijn.
    Later gaan die lopen klagen over een ander...

Hou je met jezelf bezig, denk na voordat je iets post en houd rekening met elkaars gevoel.
    Dan zijn we volgens mij een heel eind, positief en wel.

Je hoeft echt niet mee te lopen of iemands mening te delen om een gewone discussie te voeren.

12. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Kan ik me helemaal in vinden!

13. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Weet je wat het lastige is, Elmo? Juist de topics die ´ergeren´ die dagen je ook uit om te reageren... Ik trap er te vaak in, zou ik ook eens over kunnen nadenken. Wat vaker mijn schouders ophalen...

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nou lees ik dit al sinds heb begin mee. Vind het een interessante discussie. Het een discussie die m.i. bij alle forums wel eens aan bod komen (zit er bij meer dan een, en dit is niet de eerste discussie die zie hierover).

Mijn persoonlijke mening: alles valt en staat met simpele universele omgangsvormen.

Kijk, Ghita, ik ken je niet. Ik lees vaak posts van je en dan is mijn eerste reactie "aaaijaaaijaaai ... daar gaan we weer". Ik begrijp best wat je wilt zeggen, ik vind alleen dat de manier waarop ... nouja ... laat soms nogal te wensen over. Niet altijd hoor.

Werkelijk? Of zijn die mensen gewoon bang van je? Ik persoonlijk zou een groot probleem met je hebben, zouden wij elkaar persoonlijk kennen en je gaat op die manier met mijn gevoelens om ...

Ik typ ook vaak iets en dan lees ik het nog eens en dan denk ik .... mhwoah ... dat kan best ietsiepietsie anders verwoord worden. Het kan zo maar eens voorkomen dat ik 10 x mijn schrijfsel overtyp, en nog steeds mijn eigen mening verkondig.

Vaak, in de heat of the moment, wil je reageren op iets, maar het loont vaak om even adem te halen, misschien nog een keer, en dan iets te melden.

Discussies zijn prima, zolang er geen spreekwoordelijke bijlen aan te pas komen. Die dragen namelijk niet bij aan een discussie.

Actie - reactie. Daar komt het eigenlijk op neer. Jij speelt het vaak op de persoon, niet meer op de discussie.

maar ik denk dat Chipske dat hiervoor al heel mooi heeft verwoord.

En wat betreft een therapiegroep ... weet je, ik zit daar eens over na te denken, maar in wezen is het wel zo. Je komt hier om je hart te luchten, je mening te uiten, je problemen, men zoekt hier vaak (h)erkenning ... laat dat nu ook in een therapiegroep ook aan de orde komen! Praten met lotgenoten, die je kunnen helpen met je problemen en gewoon een luisterend oor bieden ... alleen is het digitaal en niet in een kring met mensen in een zaaltje ;)

Grtz,
    Suzanne

15. Elmo

Elmo Niet meer actief

16. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Niets meer aan toe te voegen. :D

17. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Pffff....ik maar zoeken en zoeken naar het topic ;)
    Is wel mooi dat ze samengevoegd zijn, past qua thema natuurlijk perfect.
    Alleen vraag ik me af of het voor iemand die het nu begint te lezen, wel allemaal logisch in elkaar past?
    Heb eerlijk gezegd weinig zin om het weer allemaal terug te gaan lezen om dat te checken ;)
    Enige jammere aan het hele verhaal vind ik dat het er in mijn topic allemaal wel netjes aan toe ging en dat dit in het topic van Ghita iets minder aan de orde was. Maar ja....dat is misschien nu juist t punt waar het om draait en dus goed dat het samengevoegd wordt.

Fijn dat er in ieder geval zoveel respons komt nu!

18. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ja, er gaan even twee draadjes door elkaar. Maargoed..dat lossen jullie wel op toch ;)

Netjes houden, lijkt me een goede insteek!

19. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Mooi verwoord Strijkkraal!

20. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0