Het zondebok-zoeken-fenomeen...oftewel wij-zij principe

Discussie in 'De lounge' gestart door Chipske, 16 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

FF tussendoor...

@Chipske, mag ik even zeggen dat ik vindt dat jij altijd erg goed jou verhaal kan verwoorden en onderbouwen.
    Het is duidelijk en overzichtelijk, je kwetst niemand en toont respect!

Ik probeer echt niet in je bibs te kruipen (netjes verwoord hé). ;)
    Maar hier kunnen sommigen nog wat van leren en dat geldt ook voor mij...

Moest ik ff kwijt. :)

2. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Ik vindt het een interessant topic.
    Alleen is het vaak erg lastig om sommige dingen goed over te laten komen.
    Je moet hierbij ook denken aan verschil van mensen. Ik heb een man die echt nooit vloekt of iets dergelijks. Ik ben het type wat wel direct vloekt of mijn mening direct klaarheb. Sommige mensen waarderen niet altijd jou eerlijkheid, maar verlangen wel naar de waarheid. Ik vindt het vaak scheinheilig dat mensen niet eerlijk zijn, of om de hete brij heendraaien.
    Als ik een topic open en ik vraag een mening wil ik ook een eerlijke menig. Ik kan daarbij ook verwachten dat mensen dan een beetje anders reageren dan dat ik wil. Maar dat neem ik er maar bij. (want ik vroeg er toch om?) haha. Toch vindt ik het een leerzaam topic, en ga zeker meelezen. (en ervan leren)

3. Xmas06

Xmas06 Niet meer actief

Absoluut mee eens.. :)

4. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Heropend.

5. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Dank je wel Elvira! :thumup:

Geloof jij/geloven jullie dat je alleen dán eerlijk bent/de waarheid verkondigt wanneer je geen censuur toepast? Wanneer je bij wijze van spreken ook alle krachttermen die je voelde opkomen maar gewoon neerschrijft?

Ik kan me best voorstellen dat er situaties zijn waarin mensen vragen naar een eerlijke mening, maar deze toch niet kunnen verdragen als puntje bij paaltje komt. Omdat ze er stiekem nog niet aan toe zijn anders naar de situatie te kijken, omdat dit ook consequenties heeft bijvoorbeeld; andere keuzes voor de toekomst, veranderingen in relaties die ze niet aandurven, een grotere verantwoordelijkheid met zich meebrengen etc.

Hoe denken jullie hierover?

6. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik denk dat je altijd je eigen mening moet geven maar wel normaal geformuleerd, ik hou van eerlijke mensen maar als dat met schelden en vloeken gepaard moet gaan dan haak ik af en verlies ik mijn respect voor zo iemand, dus eerlijk zijn, heel graag! maar wel met respect ;)

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Hey - topic weer geopend! Gelukkig. :thumup:

Ik hou altijd aan hoe ik het in real life tegen iemand in z'n gezicht zou zeggen. Natuurlijk heb je op een forum de heerlijke luxe om iets te lezen, te herschrijven, nog eens te lezen etc. Maar ik vind toch dat je op een geschreven forum niet anders met elkaar moet omgaan. Natuurlijk schiet er bij mij ook in het echte leven wel eens iets uit mijn mond waar ik later spijt van heb, idem dito op een forum, maar ach ... dat hebben we allemaal wel eens denk ik.

Ik heb wel eens het idee dat sommige mensen op een geschreven forum de vrijheid denken te hebben om maar gewoon te "zeggen" wat ze denken, zonder ook maar na te denken hoe het overkomt bij de ontvangende kant. In het kader van "niemand ziet me, niemand kent me" onbehouwen tekeer gaan.

Ik denk overigens niet dat het zozeer met consequenties te maken heeft. de meeste mensen die op een forum iets neerzetten zoeken wel een klankboord, anders zouden ze er niet voor uitkomen en weten ze stiekem wel dat er iets moet veranderen. Natuurlijk heb een hele reeks mensen die hun mening/situatie als waarheid zien en eigenlijk alleen maar een bevestiging zoeken. En juist die mensen worden kwaad zodra ze die bevestiging niet krijgen. Dat is het hele eieren-eten volgens mij.

8. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Voelt voor mij net zo, mymiracle! Volgens mij voegen schelden en vloeken ook helemaal niets toe aan iemands eerlijkheid. Ze dragen daarentegen wel op een negatieve manier bij aan de gevoelens die mensen overhouden aan een gesprek of discussie.

Strijkkraal, ik denk dat je daar een 'goede standaard' te pakken hebt: iets op het forum schrijven zoals je het IRL zou zeggen face-to-face. Dat is eigenlijk ook wel wat ik doe. Desalniettemin check ik toch meestal nog wel even of de wijze waarop ik iets geschreven heb wel de wijze is waarop ik mijn boodschap wil brengen. En inderdaad, soms gaat dat wel eens mis helaas. Ook dan vind ik dat je -net als IRL - wel (middels PB's) moeite kunt doen om de schade zoveel mogelijk te herstellen.

Het zou inderdaad best eens kunnen dat de mensen die zich op fora onbehouwen gedrag jegens anderen permitteren, dit IRL ook meer zullen doen dan mensen die geneigd zijn zich meer te verplaatsen in de ander en in hoe het moet zijn voor de ander om te horen wat je over hun 'uitbraakt' ;)

In die zin zouden reacties van mensen die daartegen ageren een goede leerschool kunnen vormen op het gebied van hoe-verhoud-ik-me-tot-andere-mensen-met-respect, net als IRL. Jammer genoeg zijn wij mensen geneigd veel leerscholen nodig te hebben voor we een (levens)lesje snappen.

9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Mij ontgaat toch niet altijd de "ironie" van postings, waarin de poster boos wordt als hij/zij de reacties krijgt die de poster doorgaans ook doet jegens anderen. Mijn moeder zei vroeger altijd (en moeders hebben altijd gelijk :) :) ) "Wat gij niet wilt wat u geschiedt, doet gij ook een ander niet".

Ik vind het jammer, want het weerhoudt sommige mensen om ook op fora hun mening te uiten, terwijl die misschien goed kan bijdragen aan de hele discussie. En dat terwijl een internet forum uitermate geschikt is voor mensen die irl niet direct naar de voorgrond zouden treden.

10. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Strijkkraal, die uitdrukking van jouw moeder is een hele goede!
    Jammer genoeg vervallen mensen (ja, ik ook ;) ) nogal vaak in pot-verwijt-de-ketel-trammelant. Blind en doof voor het feit dat ze dit doen.

Tja, om er dan ook maar een 'leuke uitdrukking' in te gooien:

Het is altijd makkelijker de splinter in andermans oog te zien dan de balk in het eigen :)

Inderdaad erg jammer dat dit veel mensen afschrikt op zinvolle wijze bij te dragen aan een discussie. Tegelijkertijd vraag ik me oprecht af of het voor mensen die IRL geneigd zijn zich terug te trekken in grotere groepen, hun gedachten en gevoelens voor zich te houden, dit op fora ook doen (dus bijvoorbeeld vooral lezen) of juist ander gedrag laten zien?

Is misschien wel een polletje in de lounge waard bedenk ik me nu ;)

11. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Ik vraag me al langere tijd af (en het is nu weer even erg actueel ;) ) in hoeverre communicatief gedrag van mensen IRL (in real life) afwijkt van danwel overeenkomt met hun communicatief gedrag op fora.

Vandaar deze poll.
    Het is natuurlijk fijn als je jouw keuze, met name wanneer er sprake is van een verschil (bv. je treedt op fora meer op de voorgrond dan IRL, of je bent feller in discussies of juist voorzichtiger etc.) ook zou willen toelichten!

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

12. Elmo

Elmo Niet meer actief

...daaaaaaaaarrrrr gaaaaaaan we weeeeeeerrrr :-D

*ting ting ting*

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ting ting ting? :)

Wat is dat nou weer?

Beetje geïrriteerd elmo? Verkeerde been....

Ik ben IRL net zo als op het forum. Ik ben altijd en overal altijd mezelf.
    Dat vind ik het leukste om te zijn, mezelf, ;)

14. Elmo

Elmo Niet meer actief

Nee hoor, *ting ting ting* in de zin van: bokswedstrijd.

Ik vind deze topics echt geen meerwaarde hebben, mag toch?
    Juist niet met verkeerde been..tis prachtig weer!

Mijn humeur kan los staan van wat ik van een topic vind. Dit is weer een draadje op een bestaand topic, overbodig dus (in mijn ogen).

15. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik heb 2 berichten samengevoegd en de poll is verdwenen...sorry!

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Dank je, had ik net wat getypt, :rolleyes:

Nou ja, het kwam er op neer dat ik je wel wat denigrerend vind doen Elmo. Wat voor jou geen waarde heeft kan voor een ander wel zo zijn.

17. Elmo

Elmo Niet meer actief

Jammer dat je dat vindt en nogmaals excuus voor het verdwijnen van de poll.

18. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik ben (volgens) mij op een forum hetzelfde als irl. Al zal ik op fora eerder denken ach laat ook maar als ik een bepaalde discussie lees terwijl ik irl gewoon zeg wat ik denk/vind.

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Prima elmo :)

20. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Sja, nou ja.....niks aan te doen.
    Dan maar geen poll.
    Maar vind het eerlijk gezegd wel jammer dat het zo moet gaan :rolleyes:

Kijk, dat niet iedereen mijn interesses met me deelt vind ik heel normaal :)
    Natuurlijk vind ik het wel fijn als ik van gedachten kan wisselen met mensen die dezelfde interesses hebben, maar kan andere meningen absoluut wel respecteren.

Het is overigens ook een optie om topics die je overbodig vindt/geen meerwaarde vindt hebben, net als IRL, gewoon links te laten liggen ipv er meteen off-topic op te reageren ;)

Deel Deze Pagina