Het zondebok-zoeken-fenomeen...oftewel wij-zij principe

Discussie in 'De lounge' gestart door Chipske, 16 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    En excuses aanvaard hoor Elmo :D

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Waar ik dan meteen benieuwd naar ben, om op het topic in te gaan, of Elmo irl ook meteen meldt als zij een onderwerp overbodig vindt, als een ander daar wel in geinterresseerd is.

3. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Goed en helder uitgelegd mamzie, lijkt me een duidelijk voorbeeld..áls je het al niet begreep moet dat na dit voorbeeld wél.

Het gebeurd inderdaad vaak dat mensen op een forum nogal erg snel klaar staan met hun mening..Dat is wel begrijpelijk want je ziet een onderwerp wat je aanspreekt (om welke reden dan ook) en blijkbaar vind je daar iets van, of voel je er iets bij...

In real life (dus buiten een forum) kun je dan al instememnd knikken of hummen, of bijvoorbeeld al glimlachen of je juist afwenden..met die kleine signaaltjes maak je al duidelijk welke kant je zelf op wilt.
    Die gebaartjes ontbreken hier..en op een of andere manier denken sommige mensen op een forum dat daarmee álle nuances mogen ontbreken en je zomaar zonder fatsoen (oehf het gevreesde woord) alles mag zeggen..

Ik vind dat laatste dus persoonlijk niet.
    rekening houden met het voorbeeld van mamzie hierboven + daarbij nog es rekening houdende met bepaalde gedragsnormen en bepaalde communicatietechnieken ( waaronder fatsoen, iemand aanvallen, van de bovenste kast reageren, nuances aangeven etc etc) moet je een balans zien te vinden..nét zoals in t dagelijkse leven.

Als je iets wilt bereiken met je reactie zul je er over na moeten denken, want je eigen bewoording zorgt voor een groto deel voor een passende reactie..

Dus Ghita, als je er moeite mee hebt dat mensen jou als persoon direct aanvallen op je woorden, kun je dat accepteren en dus óók op dezelfde voet doorgaan..óf er moeite mee hebben, dat kenbaar maken en kijken naar wat je er zélf aan kan doen om dat te veranderen..

4. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Nog een kleine aanvulling (of twee)

a) Niks moét natuurlijk..stond er nogal belerend! sorry daarvoor

en B) is dus kort samengevat een groot deel van de reacties die je krijgt iets waar je zélf een grote verantwoordleijkheid in hebt. Als je niet wilt dat mensen je aanvallen, moet je dat dus prioberen te voorkomen in je manier van verwoorden, boeit het je niks dat mensen dat doen..dan moet je je daar dus vooral niet mee bezighouden.
    Maar goed..je hebt t natuurlijk niet altijd zelf in de hand

5. Champy

Champy Fanatiek lid

26 sep 2007
    2.533
    0
    0
    N.V.T.
    Dat vraag ik me ook wel eens af... Het is alleen soms zo makkelijk om het te tikken denk ik dan maar, want als ze voor je staan is het vaak heeel anders! ;)

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Nou, hier nog ook maar een keer dan:

Ik vond dit extra topic (het waren er dus twee geworden) overbodig omdat er dus al een topic was.

Elmo

7. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Helemaal mee eens Niva!
    Het blijft lastig om zonder mimiek over te brengen hoe je iets precies bedoelt. Maar dat ontslaat mensen volgens mij nog niet van de verantwoordelijkheid er voor te zorgen dat er zo min mogelijk ruimte voor misinterpretatie over blijft. En nee, dan bedoel ik niet dat mensen dus maar geoorloofd boude uitspraken kunnen doen ;)

8. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    :(:

Ik kan dit berichtje van jou totaal niet plaatsen Elmo, snap niet waarom je jezelf nog eens herhaalt?!
    Is het een reactie op de vraag van jingels en kleintje86?
    Ik ben overigens net als zij benieuwd naar hoe jij IRL omgaat met dit soort dingen. Net zoals ik me dat van iedereen hier af vraag en daarom dus ook dit topic ben begonnen.

En overbodig? Ja, daarover kunnen we inderdaad van mening verschillen.
    De insteek voor mijn poll was toch net effe anders (en zou waarschijnlijk ook veel meer info opleveren, omdat dit net wat makkelijker reageert voor mensen) dan dit topic. Om nog maar te zwijgen van al die topics waar er 13 van in een dozijn gaan, maar die blijkbaar wel NODIG zijn... ;)

Maar goed, ik gaf al aan dat ik het wel vervelend, maar oké vond.

Ik vind het trouwens opmerkelijk om te zien dat dit topic door veel mensen gelezen wordt terwijl er weinig gereageerd wordt. Vooral een meeleestopic dus. Ook dat vind ik interessant.
    Maar ja, ik ben dan ook uitermate geïnteresseerd in de mens an sich, in wat hem beweegt ;)

9. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

goh bestaat dit topic nog steeds :)

10. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    :)
    Ja, Ghita. Toen jij om een slotje vroeg werd dit geplaatst.
    Vervolgens heb ik de mods laten weten het niet eerlijk te vinden dat jouw topic zomaar ineens in het mijne werd gevoegd en daarna ook nog eens op jouw verzoek gesloten, terwijl ik daar niet om gevraagd had en aldus mijn eigen topic op zou moeten geven.
    En toen waren ze zo lief om het voor mij te heropenen 8)
    En nu gaat het dus weer verder alsof het enkel mijn topic is/was.

Kan me voorstellen dat je er even van opkeek. :)

11. GhitaThakoerdin

oh op die manier.. was idd ook niet eerlijk nee..
    maar was een beetje zat van dat heen en weer geruzie.. echt zinloos...

12. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Snap ik meid.
    Maar nu is het dus opgelost allemaal.
    Jij tevreden, want discussie van jou gesloten.
    Ik tevreden, want mijn topicje is er nog.

:D

13. GhitaThakoerdin

jah idd..
    nou have fun he.. :p

14. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Gooi er nog even een leuke gedachte in Chipske

16. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    :)
    Ik zal eens even mijn hersentjes laten kraken bosi333 ;)

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik ben benieuwd, :D

18. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Oké, heb er weer eentje :)
    Ik denk dat het ook van invloed kan zijn op wat voor topics je als forummer primair reageert.
    Het maakt denk ik verschil of je geneigd bent vooral te reageren als zijnde een medestander met het verhaal van de TS of dat je juist geneigd bent voor wat tegenwicht te zorgen.

Wanneer we allemaal hetzelfde zouden doen, dus ofwel alleen meer medestander zijn ofwel alleen maar tegenwicht verzorgen, dan zou er geen bal aan zijn hier denk ik. Ik vermoed dat het forum dan haar functie zou verliezen.

Ik vraag me wel af of het met name de topics zijn waarin tegenwicht gegeven wordt die uit de hand lopen of dat dit er helemaal los van staat.
    Of het bijvoorbeeld puur te maken heeft met hoe vaardig TS en anderen die schrijven in het topic zijn in het relativeren, vanuit verschillende standpunten ergens naar kijken, respect kunnen opbrengen voor andere meningen dan die van henzelf.

Hoe denken jullie hierover?

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik denk dat ik inderdaad merk dat ik in een topic reageer waar toch enige discussie is.

Niet omdat ik het leuk vind om iemand af te branden, maar omdat ik het leuk vind om te discussiëren of gedachten te delen over een onderwerp of thema.

Ik denk dat dit een topic interessant maakt.

Toevallig dacht ik er gister nog aan. Dit forum sluit een topic die te ver gaat, maar ik denk dat dit forum ook mede zo populair is omdat er zoveel en heftig gediscussieerd wordt.

Dus een onruststoker is zowel positief als negatief voor een forum, vind ik.

20. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Ik ben het met je eens, juist de discussie maakt het voor mij interessant.
    En ik vind het altijd erg interessant om te lezen hoe anderen dingen ervaren en benaderen, daar word ik zelf alleen maar wijzer van 8)

Het zijn in mijn ogen dan ook vaak de onruststokers of in ieder geval de andersdenkenden die voor interessante discussie zorgen.
    Helaas loopt het dan ook vaak uit de hand. Naar mijn idee nog niet eens zo zeer door de andersdenkende, maar doordat anderen er niet mee om kunnen gaan dat er iemand anders denkt en dan alle middelen uit de kast halen om deze persoon een 'koppie kleiner te maken'.
    Het lijkt wel een afspiegeling van de maatschappij ;)

We gaan er in Nederland vaak prat op zo ruimdenkend en tolerant te zijn, maar als ik zo lees op fora en mijn oren te luisteren leg IRL dan denk ik dat het wel mee valt met die tolerantie.

Ik vraag me af of topics die uit de hand lopen niet weer recht te breien zijn als er niet restrictief, vanuit angst op nog meer kwetsuren bij de deelnemers, gehandeld zou worden door een topic gelijk dicht te gooien.
    Ik heb zelf geen ervaring met fora waarop geen slotjes worden geplaatst.
    Iemand hier die deze ervaring wel heeft?

Deel Deze Pagina