Slechte ontbijten (2 jaar oud)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door LW85, 12 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Mijn zoontje is nu 2 jaar en 3 maanden oud (mei 2014).
    Tot voor kort dronk hij s ochtends bambix granenpap (zonder smaakje) uit een fles. Dit wil hij nu niet meer, hij wil liever een bekertje warme melk.

Nou is hij sowieso een trage eter die niet veel eet op een dag (behalve pannenkoeken). Maar het ontbijt wil niet vlotten. Ik laat hem kiezen tussen kaas of worst op brood, zijn eventuele tweede boterham mag hij met pasta maar vaak wil hij geen tweede.

De boterham gaat er in maar dit duurt oneven 40 minuten...;) Niet echt de tijd die we per boterham hebben ochtends aangezien we beiden werken en zoontje dus op tijd naar de opvang moet.
    Ik sta tegenwoordig dus wel al 40 minuten eerder op maar vaak wordt het nog krap met weggaan.

Wat eten jullie kindjes als ontbijt?

Gister wilde hij maar 2 stukjes brood (kwart boterham) en toen dacht ik geef hem ontbijtkoek maar daar was hij na 2 hapjess ook klaar mee. Op het kdv geven ze hem dan wel wat extra fruit maar ik vraag me af of hij niet honger heeft tussen het fruit en de lunch in.

Iemand tips?

2. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Hier ontbijten we afwisselend met: havermout met fruit, cracker met beleg, cornflakes, brood, yoghurt (eventueel met havermout en/of fruit), gekookt/gebakken ei. Vaak helpt variatie wel om onze kinderen aan het eten te krijgen.

Overigens moet onze jongste zoon 's ochtends echt eerst wat drinken, anders hoef ik ook niet met eten aan te komen.

3. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik maak vaak gezonde pannenkoekjes als ontbijt. Iets met banaan, havermout, ei en een soort melk. Als beleg dan fruit (aardbei, bessen)meestal. Hier valt dat erg in de smaak.

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl eet tegenwoordig ook niet zoveel: 2 cracottes met pindakaas/hagelslag, een plakje ontbijtkoek, een beker melk en een glaasje j'us. Meer heeft ze nu niet nodig blijkbaar.

5. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Hier idd ook een langzame ontbijter.
    Ze begint de ochtend met warme melk uit een rietjesbeker (boven) en daarna als ze beneden zijn met haar boterham (en idd haar beker melk is heilig voor haar, dus dat wil ik nog even zo laten). Nu hoeft ze nog niet naar KDV of peuterspeelzaal o.d., waardoor ze eigenlijk gewoon zelf kan bepalen in welk tempo ze eet, maar als ze straks in januari naar de peuterspeelzaal gaat dan ben ik benieuwd hoe dit gaat worden, want heb al ervaren dat onder druk gewoon haar mond dicht gaat en ze dus helemaal niet wil eten en om nu idd haar daar af te zetten zonder ontbijt gehad te hebben wil ik ook niet ;)
    Dus geen tips, wel herkenning.... Ik lees dus graag even mee ;)

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Volgens mijn kinderdiëtiste is ontbijten iets dat je echt moet aanleren. Dus rustig opbouwen. Hier mag dochter altijd zelf kiezen. Boterham, cracotte, yoghurt, fruit, cornflakes... Ze kiest heel gevarieerd en nooit twee dagen hetzelfde, dus laten we haar doen. Maar ook dan is ze pas beter beginnen eten eens ze naar school ging, omdat ze toen ontdekte dat ze het dan echt langer zonder extra eten moest doen. Zolang ze naar de onthaalmoeder ging, kreeg ze daar wat later wel een boterham.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier ook een zeer slechte eter in de ochtend. Hoewel hij om 7 uur al naast z'n bed staat te springen dronk hij vanmorgen weer maar een half bekertje melk, 2 hapjes boterham (met hagelslag) en zei daarna bij het koekje bij de koffie "mijn buik zit vol". Dus echt geen trek!

Ik geef hem vaak een volkoren cracker uit de hand. Dit noemen we boterham koek. Daar eet hij er op schooldagen vaan 1-1,5 van. Ze zijn van lu, rond in een groene doos er zit geen toegevoegd suiker in en daardoor vind ik het een redelijk verantwoord ontbijt.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Eet ze dit allemaal, of is het of of? Ik vind namelijk 2 crackers ontbijt koek melk én sap een zeer uitgebreid ontbijt!

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mwah melk en sap zou mijn ding niet zijn..
    Maar om dit nou een zeer uitgebreid ontbijt te noemen?

Mijn gup eet al jaar en dag (ook toen al) 2 boterhammen met een beker melk.

@ts: misschien eens varieren met brood/muesli/pap...
    eventueel een kaastostie (of je nou een warme of een koude boterham met kaas eet.. scheelt qua smaak een hoop maar je eeg nog steeds 2 boterhammen met kaas. (Of je deelt de tostie.. als 2 boterhammen te veel is)

Zelf ook lang moeite gehad met ontbijten en dan ging een toatie er vaak net even beter in.

10. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Dit vind ik wel heel veel suikers dan. Cracotte, hagelslag, ontbijtkoek en jus.

11. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Bedankt voor de tips! ik ga eens kijken of afwisselen met yoghurt met muesli oid helpt!

Bananenpannekoekjes deed ik eerder wel eens maar daar moest hij weinig van weten, misschien nu het langer geleden is weer eens proberen.
    Tosti werkt ook maar zelden, vaak bij de lunch wel maar als ontbijt niet. Ei houdt hij niet van, het liefst wil hij ontbijtkoek, chocopasta en jam, maarja dat ga ik hem ook niet elke ochtend geven met al die suikers.

Oh en die LU crackers ga ik ook maar eens bekijken, die kan die dan eventueel zelfs onderweg nog eten als het ontbijt niet soepel ging.

12. Saskia78

Maar cracottes zelf vullen niet... dus dat ze er dan pindakaas/hagelslag/sap en melk bij eet is niet zo gek.

Dir zou bij ons sowieso nooit als ontbijt gegeten worden :)

13. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik ontbijt ook het liefst zoet. Heb nu zo veel zoete ontbijtjes ontdekt die gezond zijn. Misschien even googelen?

Iets met pindakaas en plakjes banaan misschien?

14. Saskia78

Hmm en zelfgemaakte jam?
    (Met aangepaste hoeveelheden suiker)
    Of musli/pap met vers fruit erdoor?
    Ook zoet maar wel gezonder.

15. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    En de pap vd fles uit bord zelf laten eten?

16. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Hier hebben we een super moeilijke eter, gewoon altijd al geweest. Mijn dochter eet weinig en langzaam. Wat bij ons het grootste succesverhaal geeft bij het ontbijt? Brintapap (met volle melk, zonder suiker natuurlijk). Dit gaat er hier in no-time in :) gewoon met een lepel geven. Ontbijt duurt hier nu niet langer dan een kwartier :)

17. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Ts vraagt om onbijttips. Laten we elkaar dus niet veroordelen door te zeggen dat de één teveel suikers geeft en te ander te veel/ te weinig.
    Ieder zijn ding.

Mijn zoon is ook geen denderende ontbijter. Hij krijgt van ons een beker melk en volkoren cracotjes met een smeerseltje daarop (welke verschilt).

18. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik bedoel meer dat er veel suiker zit in cracotte, hagelslag, ontbijtkoek en jus. Als je dat bij elkaar telt, kom je hoog uit.

Een volkoren boterham met pindakaas, beker melk en een sinaasappel is dan veel voedzamer en beter.

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Nou, in een topic over slecht ontbijten vind ik wat ik quote wel uitgebreid hoor. 5 dingen. Met 2 boterhammen kan je toch niet over slecht eten spreken lijkt me.

20. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Waarom is dat veroordelen? Ik had vroeger graag gewild dat iemand me had gewezen op wat er in cracottes en ontbijtkoek zit. Dat heb ik mijn kind gegeven en blijkt gewoon een slechte keuze geweest te zijn.

Niet moeilijker maken dan het is.

Deel Deze Pagina