Het zwembad topic

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 13 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Ik lees hier over losse stofzuigers. Ik gebruik de pomp om te stofzuigen. Met een (volgelopen) slang die ik op de ‘in’ van het zwembad zet heb ik een prima stofzuiger.

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Kan maar daardoor sneller pomp smerig. In mijn geval zandfilter wat dan vaker een backwash moet doen en wat ook weer water kost.
    + met een losse stofzuiger heb je er ook borstels aan om mee over de wanden en bodem te gaan. Is ook af en toe nodig.

3. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.612
    113
    Vrouw
    Het chloor is niet teveel, maar juist steeds te weinig. Ik had alleen de mini quick, maar lastig elke keer de dosering die ij nodig had. Moest er meerdere keren per dag wel wat in doen. Maar misschien test ik te vaak ;)
    Heb nu inmiddels de 20gr tabletten ook, die heb ik gister in de dispenser gestopt. Maar vanmorgen was het chloor weer veel te laag, dus maar weer 3 mini quick in de drijver en pomp aangezet. Voor nu was het goed, maar kan er na het zwemmen denk weer 3 in doen.

Komende week wordt t minder warm, wat doen jullie dan met t bad? Zeil erover laten hele dagen en minder testen of elke dag wel?

4. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    Bij slecht weer gewoon zeil erover, pomp 2 x per dag paar uur laten draaien en drijver met chloor erin.
    Ons water blijft zo zonder problemen 2 weken goed als we op vakantie gaan ofzo.

Bloempjelief vindt dit leuk.
  5. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Hier ook zeil erover en de pomp een tijdje laten draaien. Doe dan de chloordrijver erin met 2 of 3 van die long tabletten! Ik vond die kleine ook niet werken. Deze geven minder af maar doe je wel langer mee!

6. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.612
    113
    Vrouw
    Oh zoveel? Ik heb er gister 1 in gedaan, maar dat moeten er dus meer zijn?

7. Mammavantwee

Bij mij was het chloor elke x veel te laag! En van de week met 2 ook. Dus toen tijdelijk even 3 erin gedaan en nu weer 2. Gister was die netjes ;)

8. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.612
    113
    Vrouw
    Maar bedoel je dan van die mini quick of de long mini? Want die laatste lossen toch helemaal niet zo snel op?

9. Mammavantwee

Long mini. Nee die lossen indd niet snel op. Bedoel ook eigenlijk dat ik er vandaag weer 1 heb uitgehaald omdat ik het gister best wel naar chloor vond ruiken.

Bloempjelief vindt dit leuk.
  10. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Zijn er mensen met een filterpomp, warmtepomp en zoutsysteem die een foto van hun set up willen plaatsen? Ik ben benieuwd hoe je dat een beetje netjes op elkaar aansluit en hoeveel ruimte het dan inneemt...

11. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hallo dames.... een vraag aan degenen met een zoutwatersysteem.
    Gebruiken jullie apart cyaanzuur?
    Ik heb er nergens eerder over gelezen pas nu we alles aan het voorbereiden zijn en ik het boekje lees zie ik er iets over staan.
    We hebben alles gelezen en gecheckt en willen morgen het bad gaan opzetten.

12. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Nee, wij niet. Maar wij gebruiken leidingwater, volgens is het alleen nodig bij het gebruik van grondwater of slecht leidingwater.

DeeLighT vindt dit leuk.
  13. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Dankjewel voor je antwoord. Hoe vaak checken jullie de ph enzo? En laten jullie de pomp + systeem volgens het boekje draaien of vaker?

14. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    In het begin volgens het boekje. Maar op een gegeven moment krijgt je er handigheid in. Ph/chloor begon ik met elke keer als er gezwommen kon worden checken. Ook daar krijg je meer gevoel voor.

DeeLighT vindt dit leuk.
  15. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Ph check ik alleen als het water net niet helemaal meer helder is, dus voordat het troebel begint te worden (om dat dus voor te zijn). Zal zo'n 2 a 3 keer per seizoen zijn? Heb in de 8 jaar dat wij een zwembad hebben pas 1 keer ph moeten toevoegen.
    Onze zandfilter pomp (6 m3) draait 4 uur per dag en de zoutpomp 3 uur, bad is 4x2x1,32. Indien er kinderen met veel zonnebrandcrème gezwommen hebben, dan na het zwemmen nog allebei een uurtje extra.
    Verder kan je ook onder het afdekzeil ruiken of er voldoende chloor in zit.

DeeLighT vindt dit leuk.
  16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hoef je alleen erbij te doen wanneer je waterwaardes steeds teveel wisselen. Wanneer je ph enz steeds goed is maar je chloor heel snel weg dan kan je cyaanzuur toevoegen. Oftewel: chloor stabilisator. Dan blijft je chloor stabieler.

Zonnestralen en DeeLighT vinden dit leuk.
  17. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Ik moet bijna wekelijks de ph omlaag doen. Waar zou dat door kunnen komen?

18. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Meestal is de alkaliteit dan niet goed. Heb je die al getest?

Zonnestralen vindt dit leuk.
  19. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Nee dat moet ik gaan uitzoeken. Dat zit niet in mijn tester. Bedankt voor de tip.

20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Bij was het pas drama. Continu de ph te laag. En wanneer de ph te laag is dan kan het chloor ook niet goed zn werk doen. Chloor gaat er dan sneller uit. Was hier iig wel zo. Ph een punt laten zakken + een flinke chloorschock van 10 ppm gedaan en volgende dag was de chloor er al uit en ph begon alweer te stijgen. Zoutwatersysteem liet al snel zien dat zout te laag was . Heel snel in 4 weken tijd. Ineens weer groen water. Frustrerend :mad:
    Ph kan om verschillende redenen omlaag gaan. Te laag totaal Alkaniet, vervuiling, zonnebrandcrème enz.

Ik heb als advies gekregen om Totaal alkaniet (TA waarde) te meten. Zodra die te laag is wordt je ph ook instabiel en dit heeft weer effect op het chloor. Wanneer TA te laag is dan kan je ph door bijv weersomstandigheden of andere chemicaliën instabiel worden en dit krijg je bijna niet meer goed.
    Bij mij was het alkaniet veel te laag. Die eerste op orde gebracht. Daarna de ph en toen het chloor. Blijft nu stabiel.

Zwembadman gaf aan dat totaal alkaniet, ph en chloor de belangrijkste zijn om te meten. Is ta waarde te laag dan kan je de andere steeds blijven toevoegen.

Zonnestralen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina