Nekhernia

Discussie in 'De lounge' gestart door Baileyy, 4 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Wie heeft er ervaring met een nekhernia?
    Ik heb dit te horen gekregen als mri uitslag. Artrose en een nekhernia.
    Ik loop er al zo lang mee. Ik word soms gek van de pijn. Ik slik paracetamol en diclofenac of afwisselend soms nurofen. Huisarts wilde me niks anders geven maar stuurde me door naar de arts voor onderzoek.

Ik krijg binnenkort injecties in mijn nek wat ik doodeng vind.

Iemand nog tips wat ik kan doen om de pijn te verminderen? Het niet erger te maken? De dag door te komen?
    Ik ben aan het einde van de dag echt gesloopt van het omhoog houden van mijn nek.

2. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Sterkte! Weet er alles van geen pijnstiller helpt en echt moet zeggen nu 4 blokkades gehad en loop sinds 2 maanden zonder Tens.

Hier een hernia C6 niet te opereren, sliep niet meer van de pijn, uitval in arm, diepe slaap in arm en tintelingen in vingers, hele erge druk gevoel pijn in bovenarm niet te doen.

Eerste blokkade niks gevoeld alleen wat druk, 10,12 wkn daarna 2e blokkade voelde ineens iets meer. Na 8@10 wkn voelde ik na de 1e en ook de 2e blokkade verschil in pijn die minder was enz.

1.5 jaar met een tens gelopen die haalt niet de pijn weg maar man wat gaf dat een verlichting. Werk ook aangepast en zo konden wij 1.5jaar door.

Toen was de pijn weer terug en kreeg ik een nieuwe arts.
    Weer een blokkade en die deed echt heel erg zeer mn arm schokte en echt grrrr maaaaar een goed doel. Na 8@10 wkn twijfelde ik want voelde meer pijn nog dan na m'n 2e blokkade.
    Toch een 4e blokkade gehad en die viel echt serieus mega mee ga nu als het moet gerust weer.

En kan je nu zeggen loop sinds 2 maanden zonder Tens omdat die mij nu ook gewoon irriteert en zelfs dat rare gevoel in mn arm voel ik bijnaaa niet.

Arts zei wel dat het uitzonderlijk dat het 1.5jaar heeft geholpen maar ik ben er blij mee, heb met je te doen weet wat die pijn is en echt vreselijk.

3. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Heb je geen sterkere pijnstillers gekregen? Via de huisarts eerst diclofenac, toen prednison, daarna tramadol maar niks hielp.
    Nu via de neuroloog morfine en dat helpt wel iets meer.
    Binnenkort mri en dan een behandelplan.

4. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Als je het omhooghouden zo lastig en zwaar vind zou een nekkraag je dan niet kunnen helpen?

Baileyy en Maan1989 vinden dit leuk.
  5. Sansaatje

Sansaatje Niet meer actief

Ik heb tweemaal een lage rughernia gehad en pijnstillers als diclofenac en tramadol hielpen niet. Ik kreeg van de neuroloog amitriptyline en dat hielp mij ontzettend. Het is een antidepressivum dus misschien schrikt dat je wat af maar het werkt erg goed bij zenuwpijn. Voor de rest werkte bij mij een goede balans tussen bewegen en rust maar ik had nog geen kinderen toen ik hernia’s had dus dat ging toen makkelijk. Veel sterkte!

Marihi vindt dit leuk.
  6. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Jeetje wat heftig zeg! Ik slaap ook niet goed meer. Constant tintelingen in de armen snachts e overdag en wakker worden van de nekpijn. C6 de hernia ook bij mij. Overdag kan ik in de.middag nog amper mijn nek omhoog houden van de pijn.

Hebben de injecties bij jou dus uiteindelijk wel geholpen.
    Hier nog niks besproken over tens of pijnmedicatie verder. Wel d a t de huisarts nog voordat ik een mri kreeg zei dat diclofenac en nurofen in combi met paracetamol het best was.

7. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Tja hier wel kinderen dus rust nemen is er helaas niet goed bij. Alleen als de kinderen op bed liggen.
    Ik mocht van de huisarts geen andere pijnstillers. Daar moet je ver van blijven zei hij.
    Heb je ook pregabaline geprobeerd? De neuroloog zei dat dit vaak niet werkte namelijk.

8. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Vraag echtom amytriptiline! Duurt een aantal dagen voor het werkt, geeft wat bijwerkingen, maar die pijn van een nekhernia is echt vreselijk! Heb het nu 3x gehad, maar zo bang dat het weer komt...

Baileyy vindt dit leuk.
  9. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Nee dat wilde de huisarts niet. Ik heb de mri al gehad.
    En het behandelplan is dan de injecties in de nek denk ik.

Ik vind zwaardere pijnstillers ook wel eng, zeker als ik de huisarts zo hoor. Maarja ik heb wel een gezin en moet nog enigzins kunnen functioneren.

10. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ga ik doen. Veel bijwerkingen? Omdat mijn huisarts dit eerst echt niet wilde voorschrijven. Maar ik wil morgen toch gaan bellen. Hopelijk wil hij niet de pijnpoli met de injecties afwachten.

11. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Jah na fysio, een kraker, een foto en pijn wat heftiger werd en uitval doorgestuurd naar de neuroloog die zei gelijk hernia C6 en heb toen een mri gehad en week erop uitslag en gelijk behandelen.
    Ik vind het echt de moeite waard die blokkades met stroom. En dacht 3 van de 4 x hebben ze er ook medicatie bij gespoten.

Moet zeggen met die heftige pijn waar normale pijnstillers niet tegen hielpen heb ik een poos niks geslikt hoe erg ook want wilde wel voor mn kids kunnen zorgen en auto rijden vond ik ook een ding(jongste was toen nog geen 1)
    1x een weekend tramadol geprobeerd maar die troep hoef ik nooit meer na 2 pillen.

Ik zou in jouw geval vragen om een tens het is het proberen waard. Zelf moest ik in het begin eraan wennen, een hele dag trok ik niet dan dacht ik weg ermee maar voelde liever tintelingen van die tens dan de pijn van die hernia dus het wende wel. Heb een bluetens echt een mini apparaatje die je met je foon kan bedienen maar ook gewoon op het mini apparaatje zelf ff aanzetten en hoger of lager.

Stress veroorzaakt ook meer pijn heb ik ondervonden. Dus probeer ook te ontspannen al is dat moeilijk als je veel pijn hebt.

Baileyy vindt dit leuk.
  12. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Oja en heb het mijzelf ook ietsje makkelijker gemaakt in de tijd van die erge pijn, mn jongste schoenen die heel makkelijk aangingen en ook geen strakke broeken die je zwaar op moet hijsen dat kon ik ook allemaal niet, zelfs mn eigen broek vond ik verschrikkelijk.

En platter gaan liggen niet op 2 kussens maar op 1 gaf hij mij ook iets verlichting.

Baileyy vindt dit leuk.
  13. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Ik had vooral een droge mond. Was ietsje afgezwakt qua emoties (wat soms ook wel eens handig is, bij mij tenminste). Sliep er heerlijk door.

Ook bij mij is stress een grote trigger.
    En ik liep met een sjaal om en een handschoen aan om de pijn in eerste instantie iets te verlichten, want kou was echt akelig.

14. Sansaatje

Sansaatje Niet meer actief

Ik begon met diclofenac maar kreeg daar erge maagpijn van zelfs met omeprazol, toen Tramadol maar daar werd ik hartstikke moe en draaierig van, kon bijvoorbeeld niet zelfstandig de trap af. Toen van de neuroloog amitriptyline gekregen en wel wat bijwerkingen, droge mond en wat mat qua emoties maar dat zal wel komen omdat het een antidepressivum is. Na een week denk ik begon ik het te merken, en het was een verademing zeg. Geen pijn. En goed slapen, dat draagt ook bij aan herstel, voor de amitriptyline sliep ik niet vanwege de pijn. Het lijkt bijna een verkooppraatje maar ik was ten einde raad (ik had een dubbele hernia de eerste keer). Ik zou geen genoegen met nee nemen als ik jou was.

Baileyy en Marihi vinden dit leuk.
  15. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    282
    63
    Wat vreemd dat de huisarts niets anders wil proberen. De morfine is via de neuroloog. Wat zei je neuroloog er van dan?

16. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Hier een chronische pijnpatiënt, whiplash.
    Ik leef al 12,5 jaar met 24/7 nekpijn.
    Geen enkele pijnstiller helpt. Want ik krijg verkeerde signalen door in mijn hersens en dat is niet te fixen.

Tramadol, is verslavend en je neigt steeds meer van te nemen.
    Afkicken ervan is vreselijk. Je voelt je echt een junkie.

Wat bij mij hielp.
    Ga niet over je grenzen heen, want dat betekent dat je daarna niets waard meer bent. Vergaat de wereld als je nu niet doe? Nee, dan kan het later.

Vraag om hulp. Bij huishouden, kids enz.

Steek energie in wat je werkelijk belangrijk vind.

en vooral Laat het los! Niet alles hoeft perfect te zijn hè.

en als laatste, let op je houding. Ga recht voor de tv zitten. Niet onderuit hangen , met je hoofd opzij. (Bij de pijnrevalidatiecentrum had ik een uurtje per week les in de juiste houding vinden)

Baileyy vindt dit leuk.
  17. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Die heeft verwijzing gedaan naar de pijnpoli voor injecties.

18. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.883
    395
    83
    Hier heeft manlief van alles geslikt, prikken gehad alles.

Werkte allemaal niet

Toen erop gestaan dat er operatie kwam ook al was kans op herstel klein.

Hij heeft zijn leven terug en nergens meer last van!

Baileyy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina