Ik heb nog nooit zelf hete bliksem gemaakt, maar heb het weleens gegeten. Nu wil ik het dus zelf een keer maken, maar hoe maak je dat eigenlijk? Weet iemand een lekker recept? En wat voor vlees doe je erbij?
Lekker met een speklapje en wat spekjes erbij bakken: 1,5 kilo aardappels 500 gram zure appels (goudreinet) 500 gram zoete appels 8 speklapjes peper en zout Schil de aardappels en snij in kleinere stukken. Schil de appels en snij in blokjes. Kook de aardappels in een laagje water in ongeveer 20 minuten gaar. Voeg na 10 minuten kooktijd de stukjes appel toe aan de aardappels en laat meekoken. Bak ondertussen de speklapjes. Giet de aardappels en appels af en stamp ze grof doorelkaar. Breng op smaak met peper en zout! Je kunt er ook wat gebakken ui bij serveren. Of de aardappels en appels koken in wat water met een bouillonblokje, een klontje boter door de hete bliksem roeren, of met stroop serveren.
Je hebt twee varianten (tenminste, ik ken er twee ) Mijn favoriet is een beetje een zure. Daarvoor neem je 1 deel aardappels, 1 deel zure appels (bv grannies) en 1 deel zoete appels. Alles in nde pan met een heel klein beetje water (de appels koken ontzettend veel water los, dus je moet het bijna droog opzetten) Als alles gaar is stampen als een gewone stamppot en kruiden naar smaak, ik doe er meestal alleen een beetje zout bij. De andere variant (van mijn schoonmoeder) vervang je de zure appels door peertjes. Ik vind zelf speklapjes ontzettend lekker erbij, of een beetje vettige varkensribbetjes. Vooral de zure variant smeekt om vet vlees
Dankjewel Milujem. Geweldig! Heb je ook een ander alternatief voor speklapjes? Ik neem aan dat er wel veel soorten vlees bij kunnen, bijvoorbeeld een saucijsje. Mijn man houd niet van speklapjes, maar wel van de spekjes erdoorheen.
Ik was net aan het bedenken wat ik ging eten, mammie! Ik altijd gewoon gekookte aardappels en na een minuut of tien twee appels erbij, en dan verwerken als puree.
Wij gebruiken vaak een stuk gezouten spek(ligt naast de spekjes in de koeling, vaak blok van 3*6*10cm). Die in stukken snijden, de ene helft uitbakken, en de andere helft meekoken. Dan krijgt je stamppot een lekker spek-zoute smaak.. En de rest eten we er zo naast..
Ik maak altijd een andere variant. Ik maak van 1,5 kg aardappels puree (of uit een pakje) Pot appelmoes erbij 750 gram gehakt die ik rul bak met peper en zout en theelepel sambal en een scheutje ketjap. doe eerst in een ovenschaal de aardappelpuree, daaroverheen het gehakt en als laatste de appelmoes en dan zo'n 25 min in de oven op 200 graden eet smakelijk
ik maak hem met aardappels, appels koken en dan stampen. rode paprika met een ui bakken en dan bij de stamp doen. Beetje mosterd erbij evt. en dan eten met rookworst.
Ik heb ook weer goudreinetten gehaald, dus ga het weer maken volgende week. Ik doe gelijke delen aardappels en appels: 1 kg aardappels 1 kg appels (ik doe goudreinetten en dan 2 jonagolds of elstar omdat het anders te zuur wordt) Pakje zuurkoolspek (125 gram ofzo, die blokjes) Ik kook aardappels apart. Dan bak ik spekjes op, doe daar de geschilde appels bij. (als je ze bij de aardappels in doet, wordt het sneller te dun heb ik gemerkt, dus appels met spekjes opbakken) En dan bij elkaar in (als je aardappels afgegoten hebt uiteraard) En dan serveren met keukenstroop. Heeeeeerlijk
Zou je dat ook gewoon in de snelkookpan klaar kunnen maken, zoals je bv boerenkool klaar maakt? Dus laagje water, aardappeltjes en direct de appels mee koken ( ongeveer 8 minuten ). Ik vind het erg lekker, maar op 1 of andere manier nooit gemaakt