Bilobata placenta

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door ennairam, 27 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ennairam

ennairam Actief lid

4 jan 2013
    117
    0
    0
    Voorburg
    Goedenavond,

bij m'n vorige bevalling ontdekten we dat ik een bilobata placenta had. Toen boeide het me niet omdat ik net een gezonde zoon op de wereld heb gezet, maar nu in weer in verwachting mag zijn vraag ik me toch af wat het nou precies is, zo'n placenta. Als ik Google, word ik niet echt veel wijzer. En is er kans op weer zo'n placenta en is er een gevaar met zo'n placenta voor de baby?

Groetjes,

Marianne

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Marianne,

een placenta bilobata is een placenta die uit 2 lobben bestaat. Tussen die lobben zitten meestal vaatverbindingen door de vliezen. Vaak is er eentje groot en eentje klein. Meestal liggen ze vlak bij elkaar, soms iets verder uit elkaar. Over het algemeen vormt zo'n placenta geen probleem en vaak kom je er ook pas achter als de placenta wordt geboren. Bij het SEO (20 weken echo) wordt er overigens wel gekeken of de placenta er normaal uit ziet. Het venijn zit 'm in de vaten die tussen de delen lopen. Als deze vaten scheuren, is dat zeer ernstig. Dit gebeurt zelden, maar dit is wel de reden dat we het een bijzondere placenta vinden en de placenta in potentie gevaarlijk kan zijn. Met name als die vaten voor de uitgang liggen. Dat laatste kan in de zwangerschap bij echo's opgemerkt worden.
    Een placenta bilobata wordt soms ook wel eens incompleet geboren. Voor vk's en gyn's is het dus altijd belangrijk bedacht te zijn bij de geboorte op placenta's die anders zijn dan anders. Daarom dat we de placenta ook zo goed nakijken na de bevalling.
    Dus een placenta bilobata is toeval, levert meestal geen probleem op, maar is wel een bijzondere placenta, die heel soms voor (ernstige) problemen kan zorgen. Hij wordt in de zwangerschap niet altijd opgemerkt, maar zie je dit wel, dan kun je er niets tegen doen uiteraard, maar wel goed in kaart brengen hoe de verbindende vaten lopen.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina