Hallo, Wij zijn naar de negen maandenbeurs geweest. Daar hebben we informatie gehad over ander soort luier, dus geen wegwerpluier maar een die je kan wassen. Dat schijnt beter te zijn voor het milieu en je beurs zeg maar. Ik ben benieuwd of er moeders zijn die ervaring hebben met de luiers van Kaatje Katoen. Wil graag de voor en nadelen horen. Ik hoop dat jullie je ervaring met mij willen delen. Bedankt alvast
Ik gebruik ze zelf niet, maar ik begreep dat het alleen beter voor het milieu is als je ze voor meerdere kinderen gebruikt. . Dit omdat het produceren en het wassen minstens net zo milieu belastend is als 'gewone' luiers.
Op youtube heb je veel filmpjes over cloth diapers over ervaringen van mama's en welke luiers zij het fijnst vinden. Wel in het Engels. Hier op het forum zijn ook een aantal topics erover te vinden. Lijkt mij ook echt ideaal.
Ik heb me goed laten informeren want het leek mij destijds ook ideaal. Ik zag ervan af omdat het inlegvelletje mij niet voldoende leek. Bij een gewone luier zijn toch regelmatig ook de zijkanten vervuild. Dan moet je dus enorm gaan poetsen op de broekjes. Die worden snel lelijk, het is tijdrovend, een vies klusje en ga zo maar door. Nee ik heb er uiteindelijk niet voor gekozen. Ik gebruikte luiers van het kruidvat, die waren prima.
Je zou eventueel eens even op dragen-en-voeden kunnen kijken. Dat forum heeft nogal wat (gebruikers)ervaring met katoenen luiers. Zelf ga ik ook wasbare luiers gebruiken, maar in eerste instantie omdat ik zelf enorme huidproblemen heb en dus als kind ook niet tegen pampers enzo kon en doordat ik ook zelf wasmiddel maak, worden mijn luiers gewoon super huid-vriendelijk! haha Daarnaast is het idd beter voor het milieu en je port-met-nix. En het voordeel loopt natuurlijk op, als je de luiers voor meer dan 1 kindje kunt gebruiken of als je ze bijv. van iemand kunt overnemen.
Ik heb ze van een ander merk gebruikt, kushies, en ben er op zich wel over te spreken, vooral als ze zo klein zijn. Uiteindelijk ben ik nu wel 100% over op papier, maar dat is meer omdat ik zelf veel weg ben en de oppas papier prettiger vindt. Ik zal niet zeggen dat een kindje nooit doorlekt, maar mijn zoontje heeft een tijdje met papier juist doorgelekt (kruidvatluiers) en met de kushies niet, heel apart. dus hier nog een heel groot pakket over te nemen, waarvan ook nog een aantal nieuwe die nooit gedragen zijn, alleen gewassen.
Moet wel zeggen dat mijn dochters allebei uitslap van luiers kregen behalve de echte pampers. dat kan dus ok nog verschillen. En inderdaad, zeker met die dunne borstvoedingspoep is het niks.
Ik lees mee. Wij zijn ook serieus aan het overwegen de kleine vanaf een maandje of 6 in de wasbare luiers te doen.
hier ook wasbare luiers gebruikt, ik wilde het vanaf dag 1 doen, maar de luiers waren bijna net zo groot hahaha, helaas kreeg ze daarna spreidbroekje, dus pas met 8 mnd konden we ze eindelijk gaan gebruiken. ik heb toen one size fit al gekocht (popolinni??) maar dat zal ik dus nooit weer doen als ik het geld had om opnieuw te beginnen (complete set van ruim 500 euro gekocht) ik zou echt per maat kijken. inleg vellen heb ik eigenlijk nooit gebruikt, als ze gepoept had scudde ik het zo leeg in de wc, luiers in een emmer (gesloten) met water erin, en 1 keer per 3 dagen ging alles in de was, altijd weer gewoon schoon gekregen. maar nu hebben wij geluk gehad nooit spuitluiers of dergelijk te hebben gehad, eerder alleen te harde poep. snacht deden wij wel een wegwerp om met 2 was ze helemaal zindelijk overdag
Mijn dochter draagt nu een jaar wasbare luiers (overdag Easyfits en 's nachts Bamboozle Stretch), en dat gaat prima. Geen lekkages (met Pampers en Kruidvat juist wel, telkens poep tot in d'r nek enzo), 's nachts houden ze het ook zo 14 uur vol. Ideaal, ik zou niet meer anders willen. En vies? Nee, echt niet. Ik gebruik inlegvellen, die gaan in een prullenbakje in geval van poepluiers, en de luiers (inclusief inlegvel bij plasluiers) gaan gewoon in een luieremmer en na 3 dagen in de wasmachine. Ik heb nog nooit luiers hoeven schoon te schrobben ofzo, en na het wassen zijn ze prima schoon.
@andrea, waarom heb jij specifiek die luiers gekozen voor dag en nacht? Hoe lang duurt het om ze te drogen? en mag het echt niet met vloeibaar wasmiddel? @guus zelfde vraag, waarom poppolini? er zijn er zoveel, en weet soms echt niet wat handig is om te kiezen. Heerlijk zeg dat je dochter met 2 al helemaal zindelijk is (een van de redenen waarom ik dit wil proberen)
Ik had goede ervaringen gelezen over die luiers, dus ik heb zodoende de gok gewaagd. Achteraf had ik beter kunnen testen, denk ik, dus van verschillende merken een luier. Maar gelukkig blijken Easyfits en Bamboozles zeer geschikt voor mijn dochter! Ik lees soms verhalen van kindjes die er toch langs lekken, dus kennelijk is het heel erg verschillend. Ik merk wel dat je de luiers anders aan doet dan wegwerp; wat meer op de heupen, dus lager. Als iemand anders mijn dochter verschoond, doen ze het vaak te hoog en daardoor krijg je sneller lekkages bij de benen. Maar als ik ze aan doe (laag en ook goed aansluitend overal), lekt ze nooit. 's Nachts kán ze volgens mij niet eens lekken omdat het een tweedelig systeem is; het overbroekje (ook van TotsBots) sluit zeeer goed aan, dus er kan gewoon niks ontsnappen. Voor overdag is tweedelig dus ook zeer veilig! Maar wel 'lastiger' dan een all-in-one (maar ja, zó lastig is tweedelig écht niet, dus achteraf had ik tweedelig voor overdag ook wel prima gevonden!).
Oh en de EasyFits drogen in 4-6 uur, Bamboozles hebben zeker 12 uur nodig. Ik was met 1 eetlepel Potion op 40 graden en doe eerst een koude voorwas zonder wasmiddel, heb geen ervaring met ander wasmiddel. Dingen als met azijn wassen, of met afwasmiddel of een vaatwastablet doe ik niet, hoor je ook wel eens. Ik hang de luiers bij mooi weer lekker in de zon: perfecte vlekverwijderaar!
die waren one size, dus op maat te maken voor de kleinste tot 15 kilo geloof ik, hoef je dus niet elke keer nieuwe te kopen, mooi paket, met genoeg luiers, dikke inleg erbij voor snachts of als ze groter zijn, en nog een paar rollen inlegvellen erbij, voor een leuke prijs. en puur katoen, geen bamboe, deze drogen sneller dan bamboe. maar ik heb een iel meisje, en daar vond ik ze uit eindelijk toch niet goed bij zitten, het was een hele dikke prop luier en dan pas kind hahaha. ik ben nog steeds tevreden over katoen, zou het als we ooit een nummer 2 krijgen, ook gewoon weer doen, maar dan luiers die meer bij de maat passen, net als weg werp luiers, maar dan van katoen. - Popolini OneSize luiers
Bedankt voor jullie reacties. Zijn er ook vrouwen die ervaring hebben met deze luiers in combinatie met borstvoeding? Lekken ze snel door bijvoorbeeld, moet je de kleine vaker of juist minder vaak verschonen?
Met volledige borstvoeding had ze met Pampers en Kruidvat-luiers altijd lekkages, maar met Easyfits en Bamboozle Stretchies helemaal niet meer; die sluiten door het elastiek een stúk beter aan. Ik ging echt van 3x per dag haar kleding vervangen (+ uitspoelen) naar geen enkele lekkage. Dus gek genoeg hadden we toen we over gingen op wasbaar ineens minder was Ik verschoonde verder even vaak als met wegwerp, iedere 3 uur ongeveer. Nu (met extra inlegger) verschoon ik om de 4 uur en 's nachts draagt ze de Bamboozle 12 uur.
Ik wilde ook graag wasbaar luieren, maar heb het proefpakket na een week teruggestuurd. Meisje was 4 weken oud, de luiers maakten haar kontje twee keer zo groot en de easyfits lekten na 3 uur standaard door - tel daarbij op nog poepvlekken die er niet uit gaan (ja je kan het bleken in de zon, lukte zelfs in augustus matig en je moet de schone was dan dus nog nalopen) en de ruimte die het inneemt in commode of tas, en het feit dat ze niet goed in de diaperchamp gngen, en ik was er wel klaar mee. Ligt ook voor een groot deel aan mij hoor, ik haal liever eens per week de diaperchamp leeg dan twee keer per week een plaswas te draaien.