Hai allemaal, We hebben vandaag te horen gekregen dat mijn zoon een afwijking heeft aan zijn heupen, waarschijnlijk heupdysplasie. We zijn doorverwezen naar de orthopeed waar we over anderhalve week terecht kunnen. De uitslag van de echo was dat hij een grote afwijking heeft, maar de orthopeed moet het verder onderzoeken en een behandelplan opstellen. Tot die tijd weten we dus nog niet precies wat er loos is en hoe het aangepakt zal worden. Ik weet dat - als het heupdysplasie is - het prima te genezen is, maar toch ben ik sinds de 'diagnose' een beetje verdrietig. Mijn zoon is zo'n vrolijk mannetje en fysiek heel druk. Hij trappelt er de hele dag vrolijk op los en probeert zelfs al te kruipen. Ik heb het idee dat dat straks heel anders zal zijn als hij zo'n spreidbroek om zou moeten. Ik ben bang dat het hem in zijn bewegingen zal belemmeren en dat hij er last van zal hebben. Er wordt wel gezegd dat het geen pijn doet, maar het lijkt me op z'n minst heel lastig, zo'n beugel om je benen... Ik hoop dat er hier moeders zijn van wie het kind ook heupdysplasie heeft (of had) en me hun ervaringen willen delen, zodat ik alvast een beetje weet wat ons te wachten staat. Gr. Stefanie
Hier geen ervaring (wel een echo laten maken maar Lot heeft maar een hele kleine afwijking) maar wil je toch even sterkte wensen, kan me voorstellen dat je toch geschrokken bent. Wat ik gehoord heb is dat de meeste kindjes heel handig worden met zo'n spreidbroekje en erg eigenlijk niet echt hinder aan ondervinden, hoop voor jou dat dat ook voor je zoontje geld!
hoi stefanie, Is toch even schrikken als je het hoort. Het zal er aan liggen hoe groot de afwijking is, wat het behandelplan wordt. Ons meisje heeft toen ze 5 maanden was een spreidbroekje gehad. tot 8 maanden uiteindelijk. Ze had er zelf geen last van. alleen de eerste avond moest ze een paar keer huilen. Zij heeft er nooit mee gekropen, maar heel veel kinderen doen dat wel. Sommige leren er zelfs mee staan en lopen! Ook met de verzorging vond ik het erg meevallen, alleen het broekje moest ik extra afdoen en weer omdoen. ging makkelijk met klittenband en je krijgt er snel handigheid in. Er zijn hier nog wel oude topics te vinden. Op de volgende site vind je ook veel goede info: Welkom bij de Vereniging Aangeboren Heupafwijkingen iig suc6 ermee, als je nog vragen hebt mag je me altijd ene pb sturen.
Ik weet niet of ze het tegenwoordig nog doen, maar heel vroeger (33 jaar geleden, ik heb zelf een ha gehad) werd de baby eerst in beugel gelegd, over de schouders en de beentjes wijd. Mocht niet in bad. Toen die stand een beetje gecorrigeerd was, werd het een spreidbroek, volgens mijn moeder nooit last van gehad en mee leren lopen. Wel elk jaar terug voor controlefoto's tot aan het 12e jaar. Het is zeker wel schrikken, maar kindjes leren zich ook heel snel aanpassen. Misschien in het begin wat onwenning maar dat zal snel over zijn. Succes over anderhalve week!
als je via de zoekfunctie zoekt dan kom je veel topics tegen, een paar recente zelfs. hier ook 1 die een spreidbroekje heeft gehad 4 t/m 8ste maand. een dr visserbroekje. hier heeft ze ermee gekropen en ermee leren staan. dus totaal geen belemmering. ze heeft er nooit last van gehad. voor de ouders is het erger dan voor het kind. en de maanden zijn ook zo om vond ik, de laatste maand heeft ze hem alleen nog maar snachts om gehad.
Ons meisje is ook van februari, omdat het in de familie voorkomt heeft ze met 3 maanden een echo gehad. (overigens de KA op het CB vertrouwde het ook al niet en zelf vonden we ook al dat ze de beentjes nooit recht hield) Uit de echo bleek ook heupdysplasie, na een week bij de KA in het ziekenhuis geweest, doorverwijzing naar de orthopeed, bleek dat ze heupluxatie had! We gingen dus die dag naar het ziekenhuis met de verwachting dat we haar met een spreidbroekje mee naar huis konden nemen, dat liep dus even anders. Ze zit sinds die dag (in mei) voor 24 uur per dag in een pavlikbandage (ze mag hem dus echt niet af, kan ook niet in bad, erg vervelend met die hittegolf) En weet je wie de meeste last heeft? Wij! Ze is er zelf supervrolijk onder en ondanks haar beperking is ze laatst (tot nu toe eenmalig ) zelfs van haar rug naar buik gerold. Je kunt goed zien dat ze de fijne motoriek (dingen pakken met de handjes enzo) erg aan het ontwikkelen is, en zelfs de grove motoriek staat niet helemaal stil. Alleen toen ze hem net omhad (de eerste nacht) heeft ze ontzettend gebruld, om naar van te worden, maar verder niet. Oké die hittegolf was ook niet prettig, maar ja, dat was nu eenmaal niet anders.
Hoi, Mijn dochter heeft het ook en zit sinds vorige week in een gipsbroek. Toen ik het nieuws hoorde was ik ook heel verdrietig en nog wel een beetje. Maar ze went er nu een beetje aan en is weer langzaam zichzelf aan het worden. Laat het op je af komen is wat ik je mee kan geven en verdriet erom hebben mag, het is toch niet wat je in gedachten had met je kindje. Liefs
Net wat Romy zegt, over je heen laten komen is het beste wat je kunt doen! Het loopt vaak toch anders dan je verwacht. En die kleintjes hebben zo'n gigantisch aanpassingsvermogen, daar sta je versteld van ... Natuurlijk moet ik af en toe ook nog wel ff slikken. Laatst het babybadje maar opgeruimd, ze mag er nu nog niet in, en als ze uit de pavlik komt past ze er niet meer in. Toen we die morgen naar het ziekenhuis gingen dacht ik: vanmiddag ben ik vrij, dan doe ik haar dan wel even in badje ... die keer is er dus niet meer gekomen. Baal er stiekem nog steeds van dat ik het niet meer 's morgens gedaan heb, want de keer ervoor was ook 'gewoon', maar was dus wel de laatste keer Sorry, ik dwaal af Sterkte bij de orthopeed en laat je weten wat er uit is gekomen? Zal aan jullie denken en meeduimen!
Mijn zoon heeft ook een dr visser spreidbroek gehad en heeft er de eerste twee/drie dagen wat last van gehad, maar daarna eigenlijk niet meer. Het is helemaal goedgekomen en dat is wat waard, want als je de verhalen hoort over 'verwaarloosde' (onopgemerkte) heupdysplasie, dat is een stuk erger! Desalniettemin is het natuurlijk niet leuk en best even wennen, maar je 'moet' maar zo denken: beter nu even door de zure appel heen bijten, dan straks nog veel meer narigheid. Sterkte!
hoi, mijn dochter heeft ook een heupdysplasie. we zijn begonnen op een subluxatie rechts en zit in een pavlik bandage. die moest ze 23 uur om. nu afgelopen dinsdag weer voor controle en het is nu nog alleen dysplasie en bijna helemaal goed. ze mag hem overdag af en alleen nog met slapen om. ze ging in april erin en zoals het er nu uitziet mag het in september af! ik vond het ook heel erg toen ik het hoorde en ben ook verdrietig geweest maar die kleine meid redt zich prima. is de eerste week wel verdrietig en uit haar hum geweest maar ze wennen zo snel aan dingen. daar sta je echt van te kijken. qua motoriek ja dat blijft wel achter. sommige gaan er mee rollen en kruipen enz maar die van ons niet. ze rolt van links naar rechts maar helemaal doet ze niet. de fijne motoriek gaat dan wel heel goed en cognitief gaat het allemaal wat sneller. maar ja ze is net 7 maanden en hopelijk gaat het nu beter ontwikkelen nu die overdag af is! verschonen ging ook wel prima, je kan die luier heel makkelijk er onder doen het gaat alleen niet zo snel meer maar je wordt vanzelf handig!! alleen kleding vond ik lastig, gelukkig kan zij jurkjes aan maar dat wordt in jou geval lastig! nou meid, veel sterkte ik hoop dat het snel allemaal went! groetjes!!
Hier ook eentje, in het begin wennen maar inmiddels kruipt ze er de hele kamer mee door. Ze rolt, slaapt op haar buik, gaat helemaal goed(Y)
Mijn dochter heeft ook HD, het zit hier in de familie, dus een dag na de geboorte al een afspraak voor een echo. Daar bleek dus uit dat ze HD had, een milde vorm. Kreeg in januari de campspreider, moeder erg verdrietig en down hihi, maar dochterlief had nergens geen last van! Sliep er ook goed mee! Nu zijn we 6 maanden verder, nu alleen nog +s nachts de broek om. Succes volgende week!
hier ook een dochter die een luxatie aan links en dysplasie aan rechts had links had ze geen kop en geen kom aangemaakt ze heeft eerst dik 3 weken in een traktie gelegen ze was toen 5 maandjes oud ik ben dag en nacht bij haar geweest in ziekenhuis. toen mocht ze mee naar huis nadat ze dr helemaal ingegipst hadden.12 weken gips en daarna een spreidbroek tot aan haar 1e verjaardag 23 uur per dag daarna alleen de nachten. ze is nu 21 maandjes en ze loopt sinds 2 weken goed los aanstaande vrijdag naar de orthopeed toe wand ik vind dat ze erg naar binnen loopt ik ben benieuwd
We zijn inmiddels naar het ziekenhuis geweest met hem en het blijkt heel erg mee te vallen. Hij heeft wel een afwijking, maar niet dusdanig dat er direct ingegrepen moet worden. Voorlopig blijft hij onder controle en hoopt de arts dat het nog recht groeit. Bedankt allemaal voor jullie reacties!