heupdysplasie of niet????

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door cook, 21 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cook

    cook Bekend lid

    17 jan 2012
    544
    1
    0
    NULL
    capelle
    ongeveer twee maanden nadat mijn prinsesje geboren was viel het ons op dat ze haar linker been wat minder gebruikte. op het cb aangegeven en daar zei de verpleegkundige van komt goed.. dat alles goed met haar was..
    dan krijg je die fase dat ze als je ze in staande stand houd ze automatisch hun benen strekken..jaa en dan zegt iedereen oh ze wil al staan...:p maar daar viel het me ook op dat ze op 1 voetje goed staat en die ander wat scheef. heb het gelaten..
    nu merkte ik de laatste paar weken hoe ze haar voeten ontdekte dat niet beide benen even flexibel waren.. en dat als je haar nu wil laten staan en ze dus bewust haar benen moet gebruiken dat ze ze intrekt of door haar knieen zakt..vroeg op de creche om dit ook voor me in de gaten te houden..
    nou dus afgelopen donderdag naar cb.. verpleegkundige kijkt haar na..draait haar op haar buik en zegt ooh wat grappig ze heeft een duppele huidplooi bij haar linkerbil.. trekt vast wel weer bij..

    ik weet nog vanuit de opleiding dat dat vaak een van de symptomen is van heupdysplasie dus dacht wacht ff mijn twijfels over haar been gebruik en nu dit er klopt iets niet..( had veel eerder naar mijn gevoel moeten luisteren.) dus ik toen ik thuis kwam haar uitgekleed en ben haar gaan nakijken..
    en jahoor knieen zijn ongelijk linkerbeen is korter iets meer dan cm.. schrok me kapot.. dat ik dat nooit eerder had gezien joh..:$

    dus toen papa kwam ik hem het laten zien . nou hij bleef haar onderzoeken..
    aangezien dit op donderdag was kon ik vandaag pas terecht bij de huisarts.. hij heeft haar nagekeken en constateerde inderdaad wat ik ook had geconstateerd. alleen hij gaf gelijk aan dat haar onderbenen even lang zijn en dat het dus haar boven been of de heup is. kreeg een verwijzing voor een echo en een uitleg over heupdyplasie en een spreidstang gipsbroekje en zo.. waardoor ik dus echt zo iets heb van ok de ha denkt dus echt dat ze heupdyplasie heeft anders kreeg ik niet die hele uitleg..
    in ieder geval moet ze nu dinsdag naar ziekenhuis voor een echo en dan hoor ik het wel.. hoop op goed nieuws natuurlijk maar er moet sowieso uitgezocht worden waarom haar been korter is en of ze last heeft ervan..

    zijn er hier nog meer moeders die hier bekend mee zijn..
    heb een beetje gegoogeld maar de meeste forums zijn zo oud he..en wil eigenlijk gewoon met andere erover chatten..;)
     
  2. wennepen

    wennepen Bekend lid

    30 dec 2008
    908
    0
    0
    Goed dat er nu een echo wordt gemaakt. Zorg dat ze bij twijfel een foto maken!

    Onze jongste zoon had het ook. Benen waren even lang, geen extra huidplooi of andere kenmerken waar je het aan kon ontdekken. Alleen de fysio vond hem stijf en D wilde niet in de draagzak. D kreeg een echo en de echoscopist twijfelde dus een foto en D had idd heupdysplasie. Gelukkig maar een lichte vorm.
    Hij kreeg gelijk een spreidbroek.
     
  3. cook

    cook Bekend lid

    17 jan 2012
    544
    1
    0
    NULL
    capelle
    joh..ja ga er zeker op letten dat ze haar goed onderzoeken dus als er twijfel is sta ik erop dat ze foto's maken... al helemaal hoe ik me schuldig voel omdat ik niet op mijn gevoel af ben gegaan aantal maanden terug maar luisterde naar het cb ...
     
  4. Storm

    Storm Niet meer actief

    Mijn dochter is met drie maanden voor een echo geweest en vorige week voor een foto omdat ze op het CB toch nog steeds twijfelden. Begon al te zweten omdat het bij ons in de familie zit. Dochter van mijn zus heeft een spreidbroekje gehad, evenals twee achternichtjes van mij. Ook heeft mijn zus iets niet helemaal goed in de heupen, maar ja, daar werd toen nog neit echt naar gekeken.
    Bij mijn dochter is het gelukkig allemaal goed.
    Hier zitten de plooitjes niet op gelijke hoogte en is ze ook heel stram/stijf in de heupen. We kunnen natuurlijk ook niet allemaal de lambada dansen.
     
  5. cook

    cook Bekend lid

    17 jan 2012
    544
    1
    0
    NULL
    capelle
    wat fijn dat bij je dochter goed zit.. ik hoop hier ook natuurlijk maar de huisarts denkt van niet.. maar ik blijf positief en wacht het ff af..
    enne ik kan ook geen lambada danse hoor... hahahaha
     
  6. Sterrefeetje

    Sterrefeetje Niet meer actief

    Hier precies hetzelfde. Uiteindelijk nog bij de orthopeed geweest en foto's lAten maken, alles goed, gewoon een stijf kind :)
     
  7. Marijke1985

    Marijke1985 Fanatiek lid

    11 jan 2006
    2.505
    1
    0
    serveerster
    Hier ook a-symetrische been plooitjes, en het ene beentje lijkt zelfs iets langer maar gelukkig geen heupdysplasie! Tja zei de kinderarts; niemand is perfect symetrisch...!!;)
     
  8. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Allereerst; wat vreselijk onzorgvuldig van het CB zeg! Hier zouden ze toch ervaring mee moeten hebben?
    Mijn dochter had met 8 weken ook een dubbele bilplooi en ongelijke beentjes. Haar rechter beentje gebruikte ze ook iets minder. Ze had zeg maar alle symptomen. De CB arts had me al ingelicht over heupdysplasie en behandeling. Ik heb ook moeten lullen als brugman voor een echo, want dacht: hoe eerder er eventueel gestart moet worden met een spreidbroekje oid, hoe beter!. Een echo is echter pas goed te beoordelen vanaf 12 weken dacht ik ( of was het 16?) Afijn, toen het zover was meteen ook laten maken en alles bleek goed!!
    Ze heeft uiteindelijk fysio gekregen om haar rechter kant meer te stimuleren. Haar rechterbeen was meer opgetrokken dan het andere/ de spieren en pezen waren stijver aan die kant waardoor het been korter leek. Ze draaide daardoor bijvoorbeeld ook heel laat ( 7 maanden). Nu is alles goed gekomen en merk je er helemaal niks meer van!
    Hopelijk valt het mee bij jullie.
     
  9. cook

    cook Bekend lid

    17 jan 2012
    544
    1
    0
    NULL
    capelle
    ja ik wacht het gewoon ff af.. het kan nog alle kanten op dus ga nog niet uit van ergste.
     
  10. Gwenolyn

    Gwenolyn VIP lid

    13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Onze dochter had ongelijke benen, niet symmetrisch en een extra bil plooi (+ dat ik zelf zware HD heb gehad), dus met 4 maanden echo gemaakt. Deze was goed, niks op te zien.
    Wel bleef ze wat strammer/stijver en hebben ze met 12 maanden nog voor de zekerheid een foto gemaakt van haar heupen. Ook deze was goed.
    Beenlengte verschil is overigens helemaal recht getrokken.

    Onze zoon heeft met 4 maanden standaard een echo gehad (ivm mijn HD en hij heeft tot week 34 in stuit gelegen). Deze was ook goed.
    Afgelopen dinsdag bij de kinderfysio geweest (heel vroeg gaan lopen, waardoor hij zich een beetje een aparte manier heeft aangeleerd) en zij vind dat hij wat stijver is in zijn heupen (maar ja zegt ze, we kunnen niet allemaal een soepele turner zijn). Over 8 weken weer terug, en waarschijnlijk dan ook toch even door voor een foto.
     
  11. piccolina

    piccolina VIP lid

    5 mrt 2012
    7.200
    5
    0
    Zielig...
    Ik raad iedere ouder met zijn baby bij 2 weken na geboorte naar heupenpoli Lumc gaan gratis en voor niks.
    Bij 3mnd zullen ze echo maken.

    Baker je baby ook niet in of alleen pacco of pucka waarbij heupen volledig vrij zijn.
    Draag je baby alleen in ergo zaak: draagdoek of rugzak.
    In geen enkele geval in bjornbaby!
     
  12. cook

    cook Bekend lid

    17 jan 2012
    544
    1
    0
    NULL
    capelle
    ik heb geen draagdoek of draagzak.. vind dat ondingen..
     
  13. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Wij moeten soweiso ene echo omdat het in de familie zit, vreemd dat een ander er dan zo op aandringen moet!?
     

Deel Deze Pagina