help! te weinig borstvoeding?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Djem, 22 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Djem

Djem Lid

20 sep 2007
    21
    0
    0
    Hallo meiden,

Ik heb een een spoedvraagje.
    Mijn zoontje lijkt niet echt meer voldaan na het drinken aan de borst.
    Eerst dronk hij altijd 1 borst per keer. Nu dus 2 en hij drinkt ze helemaal leeg. En daar heeft hij erg weinig tijd voor nodig! Daarna lijkt het alsof hij niet genoeg heeft gehad.
    Zonet heb ik na mijn 2 borsten ook nog 50 cc in de fles gegeven en dat was binnen no time op! Ik hield hem toen wel rustig met de speen, maar volgens mij wou hij nog wel meer. Nu duurt het ook erg lang voordat hij in slaap valt. Hij huilt al bijna een half uur.
    Zou mijn voeding echt minder worden? Bijv. omdat ik net weer begonnen ben met werken? Of is het iets anders? Vandaag overdag ging het wel redelijk goed. Vanavond was het 'ergst'.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,
    Djem.

2. Djem

Djem Lid

20 sep 2007
    21
    0
    0
    ps: hij is 12 weken oud. Weet niet of dat nog van toepassing is, maar ik meld het toch maar even.

3. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    hey, het kan zijn dat je BV terug loopt omdat je weer werkt.
    Je moet vooral veel drinken.
    Het kan ook zijn dat je samenstelling verandert, je zoontje is 12 weken en het verandert om de zoveel weken en dan hebben ze behoefte aan meer BV, dit komt na een aantal dagen weer goed.
    Wel constant aanleggen als hij er om vraagt.
    Yildiz had hetzelfde om de zoveel tijd leek het wel of ze alleen maar aan de borst wilde.
    Succes!

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Drie maanden sprong!
    Je moet meteen aanleggen als hij erom vraagt,na een paar dagen is je productie weer precies afgesteld op de vraag van je zoontje, en is hij weer voldaan. Succes!

5. Djem

Djem Lid

20 sep 2007
    21
    0
    0
    Ik heb daar dus zelf ook aan gedacht, maar hij wil niet vaker drinken ofzo. De afgelopen dagen wel, en toen was hij ook sneller tevreden. Nu drinkt hij weer minder vaak, maar wel echt mijn borsten leeg. En zelf heb ik ook veel meer het idee dat ze leeg zijn.
    Kan de bv ook teruglopen als je te weinig drinkt? Want daar moet ik dan wel goed op gaan letten.
    Morgen zal ik hem zo vaak mogelijk aanleggen. Ik zou het namelijk erg jammer vinden als ik al moet stoppen met bv geven.

Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes.

6. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Ja de BV kan zeker wel terug lopen als je niet genoeg drinkt, maar ook bijv. als je toch teveel doet.
    Veel drinken meid, mijn BV was ook op een gegeven moment terug gelopen ik heb toen echt heel veel water en thee gedronken en toen werd het wel beter.
    Gewoon steeds na de BV een flesje water drinken.

7. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    probeer als je maerkt dat hij dorst heeft en toch je borsten leeg zijn hem toch aangelegd te houden of ff na een halfuurtje weer aan te leggen... je lichaam zorgt er door dat er weer meeer bv aangemaakt wordt (als je dat flesje geeft dan niet nl) je zal merken dat de productie dan gauw omhoog gaat
    het kan idd komen door behoefte aan meer voeding door zijn sprongetje/groei, maar ook door werken of te weinig drinken dat het terug loopt...
    ff veel aanleggen en het komt weer in orde..!

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Djem: als je gewoon op verzoek blijft voeden dan loopt je bv echt niet zo snel terug dat je moet stoppen. Soms lijkt je kindje onverzadigbaar en niet tevreden te krijgen. Als je dan wel steeds aanlegt zul je zien dat het vanzelf weer goed komt.

Ook hoeft het niet perse zo te zijn dat je kindje honger heeft. Je kindje kan ook "mamahonger" hebben omdat hij je gemist heeft terwijl jij werken was. Hij wil dan gewoon even bij je zijn, ook prima.

PS. je borsten worden nooit echt leeg, er is altijd nog wel een beetje melk in je borsten er wordt n.m. steeds nieuwe melk aangemaakt.

9. Djem

Djem Lid

20 sep 2007
    21
    0
    0
    Vandaag tot nu toe 3 keer gevoed. Het ging wel goed, maar toch weer snel onrustig. Nu heb ik wel gemerkt dat hij liever rechts drinkt als links. Zou hij gewoon een voorkeur hebben? Maar hij moet toch ook links drinken om die productie op gang te houden?

Hij heeft na de laatste voeding flink veel voeding terug gegeven. Dus dan neem ik aan dat hij genoeg binnen heeft gekregen toch? Hij leek ook wel tevreden te zijn na elke voeding. En nu slaapt hij ook al een tijdje en is het alweer bijna 4 uur geleden dat ik heb gevoed.

Heb ook nog gekolfd. Er kwam in totaal maar 50 cc uit. Het was 2 uur nadat ik gevoed had. Dit is toch erg weinig? Als ik aan het werk ben komt er ook niet erg veel uit, maar toch wel ruim 100 cc in totaal.

Mijn zoontje is de laatste weken ook niet zo heel veel gegroeid. 470 gram in 3 weken tijd. Of is dat wel genoeg? Hiervoor groeide hij wel harder.

Het is mijn tweede kindje, maar toch ben ik weer behoorlijk onzeker.

Maar tot nu toe stellen jullie reacties mij wel gerust. Bedankt daarvoor! Ik ga in ieder geval de bv nog niet opgeven.

Groet,
    Djem.

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

Soms wil mijn kindje ook mijn ene borst niet later wil hij hem wel weer. Vreemd. Mischien kun je een andere houding proberen ? Of mischien heeft je kindje ergens last van (oortje?) dat hij niet op die ene zij wil liggen ? Ik zou me er niet te druk over maken gewoon even in de gaten houden.
    Mocht hij al die ene borst gaan weigeren (wat echt niet zo snel gebeurt) dan kan je altijd nog met 1 borst gaan voeden. Die borst gaat dan meer produceren. Je kan immers ook een meerling voeden.

Wat je kolft zegt niets over je productie ! Je kindje haalt veeeeel meer uit de borst dan jij met je kolf. Dus ook daar geen zorgen over maken ;)

Mischien kun je hier je eigen groeicurve bijhouden, dan kun je zien hoe je kindje het doet.

Volgens mij doen jullie het prima !

11. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Als je net weer begonnen bent met werken denk ik dat je kindje zo'n 3-4 maanden is?
    Het klopt dat bv kindjes dan iets minder hard groeien, dat is heel normaal, had mijn kindje ook.
    Het enige waar je je druk om moet maken, zijn er goede plasluiers, en als dat zo is, dan gaat het prima.

12. Djem

Djem Lid

20 sep 2007
    21
    0
    0
    Het gaat nu echt niet meer.
    Hij werd om 17:00 uur wakker. Ik ging meteen voeden want het was vierenhalf uur geleden. Hij dronk en werd al snel weer onrustig. Andere borst precies hetzelfde. Hij kreeg er gewoon niets meer uit. Hard huilen als gevolg. Dus heb ik maar een flesje bv warm gemaakt van 105 cc en dat ging er snel en gemakkelijk in.
    Wat nu? Ik zou toch volle borsten moeten hebben rond die tijd? Ik heb vandaag ook nog geen toeschietreflex gevoeld.
    Ik ben er echt verdrietig van. Want volgens mij komt dit niet meer goed en moet ik toch echt aan flesvoeding gaan denken. Het voelt als falen. Wat heb ik verkeerd gedaan?

Groetjes,
    Djem.

13. Djem

Djem Lid

20 sep 2007
    21
    0
    0
    Ik weet niet precies wat normaal is. Maar heb net mijn zoontje verschoont en er zat bijna niets in zijn luier. Het was toen ruim 3 uur geleden dat hij een schone pamper heeft gehad.

14. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    hoi djem balen zeg ben je misschien zelf ook een beetje onrustig erdoor, missch dat daarom je toeschietreflex niet werkt...ik had dat soms ook van het haasten, dan deed ik gewoon ff mijn ogen dicht en ff heel erg bezig zijnmet mijn zoontje en nergens anders aandenken...anders kan je bij de huisarts ook nog een of andere neusspray ervoor halen heb ik eens gelezen...dat hij van 1 kant drinkt moet niet erg zijn, hier heeft hij ook een voorkeurskant en die neemt het eigenlijk over van de andere kant (produceert dus erg veel de voorkeurskant) maar probeer het wel alltyd bdz.
    kan je anders misschien als hij slaapt steeds kolven tussendoor dat stimuleert de boel ook flink...(maar dan echt nadat hij gedronken heeft en niet vlak voordat hij weer gaat drinken)
    tsja en als het gewoon echt n iet lukt is dat toch ook geen ramp?...het moet tenslotte ook nog leuk blijven en niet dat je in de stress ervan komt...dan faal je echt niet hoor je hebt toch van alles geprobeerd?!

15. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Djem ik zou als ik jou was even contact opnemen met een lactatiekundige of een vrijwilliger van de VBN. Diegene kan dan mischien even meekijken en je verder helpen.

Hier kun je een lk bij jou in de buurt zoeken.

Vrijwilliger van de VBN kun je hier zoeken (rechts)

Trouwens tsr voel ik ook niet altijd.

Laat je even weten wat je doet ?

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dit klinkt als regeldagen.

Je kunt ook gaan wisselvoeden. Dat betekent dat je na 2 borsten de 1e borst opnieuw aanbiedt en daarna de 2e opnieuw.
    Je melk kan nooit zomaar helemaal op zijn, maar soms kan een dipje wel voorkomen. Door veel aan te leggen kom je daar wel door. Ga niet na een borst flesjes zitten geven, daar verknoei je je bv maar mee.
    Met borstcompressie kun je zorgen dat je kind sneller verzadigende vette melk krijgt.

Ben je misschien net met de pil begonnen, ongesteld geworden of weer zwanger?

17. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    We hebben een lactatiedeskundige op het forum sinds vandaag, vraag het haar!

18. Djem

Djem Lid

20 sep 2007
    21
    0
    0
    Hoi meiden,

Gisteravond en vannacht ging het al beter. Ik heb gemailt met een iemand van vbn. Zij heeft me tips gegeven en vandaag ging het ook weer redelijk. Ik kolfde nog niet zoveel maar ik kreeg wel weer een tsr. Moest vandaag werken namelijk.
    Heb zojuist mijn zoontje weer gevoed. Weer hetzelfde verhaal. Maar hij gaf weer een mondje terug, dus hij heeft wel genoeg binnen gekregen.
    Ik heb er nu wel vertrouwen in dat het goedkomt. Bedankt voor jullie tips en adviezen allemaal. Heeft me super geholpen.

Groetjes,
    Djem.

19. Nemo

Nemo Niet meer actief

Mooi dat het nu beter gaat.
    Heb idd vertrouwen in je kindje (en in jezelf). Al is dat wel eens moeilijk ;) .

Deel Deze Pagina