Vandaag moesten we weer naar het CB. De arts had de vorige keer (2 maanden geleden) al zoiets van, is haar ene heupje stijver dan de andere? Maar ze spande zich ook heel erg en daardoor was ze natuurlijk ook moeilijk te onderzoeken. Nu heeft ze ook een ongelijke bilplooi, haar ene beentje is langer dan het andere en ik zie haar het linkerbeentje anders bewegen dan het rechterbeentje. Moeilijk uit te leggen, maar minder soepel zeg maar. Ze is dus ook doorverwezen naar de orthopeed. Maar kan er pas 15 april heen. Dan is ze al ruim 6 maanden. Vind dit wel erg laat. Ik wil graag weten of er hier meer ervaringsdeskundigen zijn .. Wat denken jullie? En ervaringen met spreidbroekjes? De arts zei wel dat het een kleine kans is. Maar als ik er zelf zo naar kijk, vind ik dat ze best veel symptomen heeft... Ze heeft al heel wat meegemaakt in haar leventje en nu komt dit er ook nog eens bij. Ik weet ook wel dat het geen einde van de wereld is, maar baal er wel ontzettend van. Zijn we bij de ene arts bijna klaar, kunnen we weer naar de volgende
vervelend is dat dan voor jullie. ik moet over 4 weekjes voor de heupfoto en 5 weken later pas de uitslag dan is ze ook al hal;fjaar. vond ik ook al erg laat groetjes mirell
Jeetje, dat is nog langer.. man o man.. Daarom wilde cb-arts ook meteen bij orthopeed volgens mij, die kon dan meteen zien of het idd niet goed is..
Louise had dit ook (ongelijke bilplooi) de cb arts vertrouwde het niet maar na een echo en foto in het ziekenhuis zei de arts nou ik zie helemaal niks wat zou kunnen duiden op heupdysplasie, er is niets aan de hand met haar (ze was toen ook een maand of 5). Dat was een flink opluchting want je maakt je toch een hoop zorgen. Hopelijk is dit bij jullie ook zo. Als je zoekt op dit forum op spreidbroekje en heupdysplasie vind je diverse topics erover. Veel succes!
Je kunt proberen via je huisarts een snellere doorverwijzing te krijgen omdat hij al een afwijking kan constateren. Succes ermee. P.s In mijn album van Nina kun je een spreidbroek-foto zien, valt reuze mee.
Dank jullie wel. Ja een spreidbroek is niet het einde van de wereld,ik weet het. Maar ze heeft al zoveel meegemaakt dat ik zoiets heb, waarom zij nu weer. Ik heb vanmiddag een afspraak bij de ha. ben benieuwd wat hij ervan vindt.
Ik moest vandaag op tweede controle bij het CB omdat vorige keer haar een beentje wat minder soepel ging. Nu was dit weer zo, ook was iets niet symmetrisch als ze op haar buik ligt (iets bij de billen). Ik heb een doorverwijzing gekregen voor een echo. Dinsdag kan ik terecht voor de echo. De arts bij het CB zei dat als ze zien dat het foute boel is, dat het dan meteen gezegd wordt en anders bellen ze een week later voor de uitslag. Ze zei dat de kans heel klein is dat er wat mis is, maar toch maak ik me zorgen. Hoop zo dat er niets aan de hand is.
Vreemd he, dat ik er dus 4 weken op moet wachten. Jij kunt dus volgende week al terecht. Vind het echt belachelijk dat het zo moet..
Sam: heb je niet zelf gebeld voor een afspraak in het ziekenhuis voor de echo dan? Ik ben vorige week bij het cb geweest en moest ook een verwijzing halen bij de HA. Gelijk gedaan en toen gebeld naar het ziekenhuis. Wij gaan morgen voor de echo. Mijn zoontje is in stuit geboren en dan moet het standaard bij 3 maanden. Ze verwachten eigenlijk niets, maar je kunt niet zeker genoeg zijn.
ik kreeg een verwisbrief mee voor naar de orthopeed. ik denk dat daar het verschil in zit. Maar denk dat ik morgen nog ff cb bel.
De kinderarts van het CB raadde mij trouwens ook aan om naar een ziekenhuis te gaan waar ik binnen 2 a 3 weken terecht kan, omdat hoe sneller ze ingrijpen des te makkelijker en sneller het ingrijpen gaat. Ze zei ook dat als ik uitleg (bij het maken van de afspraak) waarom het gaat dat ze daar rekening mee houden. Is inderdaad vreemd dat het bij jou zo lang moet duren.
Misschien kunnen ze inderdaad via het CB zorgen dat je eerder terecht kunt. Hoop het voor je? Merk je het trouwens altijd aan de kleine als er sprake is van heupdysplasie? Demi is heel bewegelijk met beide benen. Ik merk niet dat ze eentje minder zou gebruiken dan de ander.
Geen idee. Jildou is wat stijver links en beentje is iets korter. en een ongelijke bilplooi. En ze schopt er soms iets minder mee.. Maar niet erg opvallend ofzo.. Verder hebben ze er geen pijn aan, dus wat dat betreft denk ik niet dat je het altijd hoeft te merken.
Mijn dochter had geen dubbele bilplooi, maar wel degelijk heupdysplasie! Dus een bilplooi zegt niets, ik zou gewoon even de echo afwachten, dan kunnen ze het zeker zeggen. Heupdysplasie hebben ze ook geen pijn aan, het kan alleen nadelen veroorzaken op latere leeftijd. Haar heup kan snel versleten zijn, of ze kan scheef gaan lopen. Bij mijn dochter hebben ze het gechecked omdat ik het zelf ook heb gehad, en dan is het risico sowieso hoger, als de moeder het heeft gehad of als het eerste kindje een meisje is. Wij waren er al bij toen ze net 4 maanden was, en omdat we heel conserquent zijn geweest met het dragen van de spreidbroek was ze er na 4 maanden ook weer vanaf. Het is heel sneu om te zien, omdat ze hun vrijheid voor een groot gedeelte kwijt zijn, maarja nu hebben ze er nog niet zoveel weet van dan als je dit op latere leeftijd zou doen. Succes in ieder geval, hoop dat het meevalt!
Bedankt voor je reactie. Ach we zien het allemaal wel. Het is niet anders.. Bij de één met zulke symptomen is het niets, de ander heeft het wel.
Zoë zit sinds afgelopen donderdag in een spreidbroek. Ook al 6 maanden dus. Volgens de orthopeed was dit niet zo'n probleem. Wij hebben met Zoë ook al een heleboek mee gemaakt (en nog steeds) en dan is zo'n spreidbroek inderdaad net de druppel. Ik heb staan huilen als een klein kind toen de echoscopist zei dat het niet goed was, maar ik moet zeggen, het valt alles mee! Het is niet praktisch hoor, maar Zoë doet t er super mee.
Maar hoelang zat er tussen het cb en je eerste afspraak? Moest je ook meteen naar een orthopeed? Ja dat snap ik helemaal. Inderdaad, zeggen ze dat het reuze meevalt, maar toch.. Weer net wij (dat gevoel zul je herkennen)..
Ja dat gevoel komt me heel bekend voor. Wanneer houdt het op, dacht ik. Feloof dat er een week of 2 tussen zat, cb en echo. Het ging via de huiasrts, ik heb zelf gebeld voor een afspraak (en uitgelegd waarhet om ging) bij de echo zeiden ze al dat het niet goed was, toen is er een foto gemaakt en heb ik gebeld naar de orthopeed. Weer uitgelegd hoe en wat en met 2 weken hadden ze een plekje voor ons. Dus al met al een week of 4. Ik zou inderdaad even bellen naar de orthopeed en het verhaal uitleggen. Overigens had Zoë ook beenlengte verschil en ongelijke bilplooien. Dat was voor hun de aanleiding voor een echo. Met eenmaand of 2 was er ook al iets gezegd over die bilplooien, maar toen maakte ze zich verder geen zorgen erom.
Mijn dochter (13 weken oud) heeft sinds vandaag een spreidbroek. Bij de eerste controle bij het CB werd al een afwijking geconstateerd. Verwijsbrief meegekregen voor orthopeed, moest wel eerst langs de ha voor nog een verwijsbrief. Week later kon ik terecht bij orthopeed in het ziekenhuis. Omdat ze toen pas zes weken oud was konden ze er toen nog niets zinnigs van zeggen. Vandaag kon ik terugkomen voor een foto. Foto gemaakt, daarna door naar de orthopeed en het was toch niet goed. Dat was wel even schrikken! Kon meteen door naar het revalidatiecentrum om een spreidbroek aan te laten meten, dus die heeft ze nu aan. Ik moet er wel even aan wennen, maar ze lacht nog net zo veel anders dus denk/hoop dat ze er niet veel last van heeft. Ze moet hem in ieder geval drie maanden dragen. Wat wel sneu is, is dat ze zich net sinds gister op haar zij kon draaien, en dat lukt nu natuurlijk niet meer. Hopelijk is het met drie maanden helemaal goed, en is ze er nog voor onze vakantie vanaf....