Heupdysplasie

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Robyn, Apr 25, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Robyn

Robyn Bekend lid

May 23, 2006
    732
    0
    0
    Ambtenaar
    Naarden
    Maandag kregen wij te horen dat Fabian aan beide heupen dysplasie heeft. Nu moet hij op 3 mei naar de orthopeed. Om me voor te bereiden heb ik wel op de site gekeken van de vereniging van aangeboren heugafwijkingen, daar stond gelukkig wel het een en ander op.
    Maar ik kan nergens vinden wat nou bijv. handig is om te vragen aan de orthopeed. Heeft iemand toevallig nog wat tips?
    Alvast bedankt!

2. mieke

mieke Bekend lid

hoi robyn

ik zou zo geen vragen weten die je kan stellen
    hoe is het bij fabian geconstateerd als ik vragen mag?
    want als het tweezijdig is is dit moeilijker te ontdekken toch

ik zelf heb ook heupdysplasie gehad (rechter heup)
    en nu ben ik ook wel een beetje bang dat onze kleine meid
    het ook heeft ze is op t cb al wel nagekeken hierop
    en tot nu toe geen teken van
    maar we moeten nog even afwachten tot ze oude genoeg is voor rontgen en een echo

veel liefs mieke

3. Robyn

Robyn Bekend lid

May 23, 2006
    732
    0
    0
    Ambtenaar
    Naarden
    Hij heeft in stuit gelegen dus hij is met 3 maanden gecontrolleerd. Toen was het nog niet goed te zien dus met 4 maanden zijn er weer een echo en foto gemaakt. Daarop was het wel duidelijk.

4. bar

bar Fanatiek lid

May 1, 2006
    2,342
    0
    0
    Secretary Pre-sales&Implementation
    Gouda
    merkte jij iets aan hem dat hij er last van had?
    want ik heb het zelf ook gehad vroeger en bij mij kwamen ze er geloof ik met 6 maanden ofzo achter. ik heb toen ook een spreidbroek gehad. het cb zei eerst dat er niks aan de hand was..
    maar bij mij zagen ze het aan de plooien op de beentjes. ik had zeg maar op 1 been 2 plooien en op de andere 3.
    nu heeft mijn dochtertje dit ook. maar bij het cb zeggen ze dat er niks mee is.. maar mijn moeder vertrouwd het toch niet helemaal.. en nu zit ik te twijfelen of ik naar het ziekenhuis in leiden zal gaan om haar te laten controleren of dat ik op het oordeel van cb af ga..

5. Sweetpee

Sweetpee Fanatiek lid

Jun 22, 2006
    1,605
    1
    0
    Leeuwarden
    Maar ze horen bij het CB gewoon een doorverwijzing te geven toch? Het is ons gevraagd of het in de directe familie voorkwam : bij mijn schoonzusje. Nu hebben we een verwijskaart gehad, welke we met 3mnd (dan kunnen ze het pas zien) aan de HA moeten geven en die verwijst dan door voor echo....Anders gewoon die verwijzing eisen hoor.

6. Robyn

Robyn Bekend lid

May 23, 2006
    732
    0
    0
    Ambtenaar
    Naarden
    Toen ik op het cb vertelde dat hij een tweede echo en foto kreeg zei de arts nog dat ze niks kon zien dus dat het wel mee zou vallen. Toen hij krampen had kwamen ze zelfs met inbakeren aanzetten terwijl je een kindje met kans op Heupdysplasie absoluut niet mag inbakeren. Ik zou echt bij de huisarts om een verwijskaart vragen, zeker als het in de familie zit. Heel veel succes!

7. Robyn

Robyn Bekend lid

May 23, 2006
    732
    0
    0
    Ambtenaar
    Naarden
    Ik heb trouwens zelf ook niks gemerkt.

8. bar

bar Fanatiek lid

May 1, 2006
    2,342
    0
    0
    Secretary Pre-sales&Implementation
    Gouda
    bij het cb heeft ze niks gevraagd. Ik heb het zelf verteld, dat moest ik van de vk doen, en toen heeft ze denk ik 5 seconde gekeken naar haar heupjes en zei zoals ik het kan zien is er niks aan de hand.
    maar daisy heeft op 1 beentje 3 plooitjes en op de andere 2..
    het kan net zo goed niks zijn hoor.. maar omdat het bij mij ook zo is ontdekt. .. mijn moeder zegt als er straks toch iets blijkt te zijn over een half jaar dan vergeef je het jezelf nooit dat je toch niet even hebt laten kijken...

9. Sweetpee

Sweetpee Fanatiek lid

Jun 22, 2006
    1,605
    1
    0
    Leeuwarden
    Nou als jij het hebt gehad, dan moet Daisy gecheckt worden. Erg raar dat ze dat niet zeggen, aangezien zij dat niet kunnen zien. Met 3 mnd die echo om het uit te sluiten (of juist niet natuurlijk). Gewoon nog eens over beginnen hoor ;)

10. mieke

mieke Bekend lid

bar toch even naar t zh proberen te komen hoor
    bij mij heben ze t altijd afgedaan als aanstellerij
    op t cb en bij de ha
    maar moest wel geoperred worden toen ik 4 jaar was want ik kon toen niet meer lopen
    dus ik zou t toch na laten kijken wat men ook zegt
    het cb en de ha kunnen niet van binnen kijken meid
    en met rontgen en echo kom je veeeeeeel meer te weten

het cb heeft mij gezegt omdat ik t heb gehad dat dylana automatisch
    erop gecontroleerd gaat worden ook al zijn er geen aanwijzingen dat ze hd heeft
    dat voelt erg prettig en zal blij zijn als t zover is

veel liefs mieke

11. sim

sim Niet meer actief

elijah moet morgen naar de ha voor controle, het komt bij ons ook in de familie voor en die had ook niks gemerkt. bij het cb zeiden ze toen ook tegen haar dat alles goed was. bij elijah ook. ik heb de ha gebeld en die vond het niet nodig om een foto te laten maken (mijn schoonzusje loopt met haar tweeling in het ziekenhuis en die zeiden dat dat standaard moest als het in de familie voorkwam) ik wou daarom dat de ha er zelf eerst naar keek. hij zei dat hij een foto niet nodig vond als een onderzoek goed bleek te zijn)

na het lezen van dit topic twijfel ik nu weer over een foto.

maakt het ook uit waar in de familie het voor komt? ik bedoel hoe ver weg enzo?

12. Sweetpee

Sweetpee Fanatiek lid

Jun 22, 2006
    1,605
    1
    0
    Leeuwarden
    Volgens mijn CB moet het sowieso als het in de directe familie voorkomt. Zoals de paps, mams, ooms, tantes van de beeb.

Toch is het best hinderlijk dat ze daar niet een lijn in trekken hoor die CB's!

13. sim

sim Niet meer actief

echt wel hinderlijk! bij ons heeft een nichtje van mijn man het (en haar zoontje nu ook) en een zus van de oma van mijn man..

14. Sweetpee

Sweetpee Fanatiek lid

Jun 22, 2006
    1,605
    1
    0
    Leeuwarden
    En:
    CHD komt vaker voor bij meisjes dan bij jongens (4:1). Sommige kinderen hebben meer kans op het krijgen van CHD. CHD komt iets meer voor dan normaal bij kinderen die in het laatste trimester in stuit hebben gelegen, bij kinderen waarvan ouders of zusjes / broertjes CHD hebben, en bij kinderen met andere aangeboren afwijkingen. Hoewel de kans dat dit soort kinderen CHD krijgen bijvoorbeeld 2 tot 4 keer groter is dan normaal, blijft de kans relatief klein: als bij normale kinderen 1 op de 300 CHD heeft is dit bij de kinderen met een verhoogd kans b.v. 1 op de 100. Dit soort cijfers is als grove illustratie bedoelt.
    van de site: http://www.kinderorthopedie.nl/content/ ... plasie.asp

15. sim

sim Niet meer actief

dat is geruststellend om te lezen sweetpee, dank je...

ik dacht dat het niet uitmaakte, zodra het in de familie voor komt dat je er dan al kans op heb.

het lijkt me een ontzettende domper om dat te ontdekken, maar gelukkig is het niet levensbedreigend en gelukkig zijn er behandelingen voor..neemt natuurlijk niet weg dat het ontzettend sneu is als dit je kindje betrefd..

16. Sweetpee

Sweetpee Fanatiek lid

Jun 22, 2006
    1,605
    1
    0
    Leeuwarden
    Geen probleem hoor! Ik hoop ook echt dat Fayley het niet heeft....het idee dat ze misschien een spreidbroekkie aan moet :( Al moet ik zeggen dat ik niet het idee heb dat ze ergens last van heeft, maar dat zegt niets natuurlijk, de kans is er wel....

17. Sientje

Sientje Fanatiek lid

May 4, 2005
    2,747
    0
    0
    Mama
    Valentino heeft 3maanden een spreidbroekje gehad, en het is geen pretje maar echt je komt er ook wel doorheen!
    Ik heb niet direct tips voor je wat je vragen moet bij de orthopeed maar wel dingen die ik geleerd heb om anders te (laten) doen bij Valentino..niet verschonen door zijn beentjes aan zijn voetjes op te tillen maar hand onder de billen (als ze gepoept hebben kan t vaak niet anders maar zoveel mogelijk voorkomen)
    Bij t CB niet op laten meten omdat ze dan de beentjes recht trekken
    En mocht t tot een spreidbroekje komen, ik heb tijdens de zomer speciale inleggers besteld die in het spreidbroekje kunnen zodat Valentino toch lekker in zijn blote beentjes kon!
    Ook hebben we een tweelingkinderwagen aangeschaft zodat Valentino toch lekker comfortabel mee wandelen kon..een heel verhaal maar als ik je ergens mee kan helpen dan hoor ik t wel!
    Succes ermee.

Share This Page