heupdysplasie

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door AmvTristan, 12 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama van ruben

    mama van ruben Fanatiek lid

    2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is even schrikken maar ze wennen er sneller aan als wij. Wij hebben ook een buikslaper en die werd even heel hard beperkt doordat ze gelijk in tractie moest (gelukkig had het ziekenhuis haar gemopper die nacht ;). Vanwege de oudste hebben we besloten niet te blijven slapen). We hebben haar al die tijd in beugel en gipsbroek (alles bij elkaar toch anderhalf jaar) er weinig over horen mopperen. Toen ze vorig jaar nog een paar maanden in dat ding moest na de gipsbroek presteerde ze er mee op haar zij te gaan liggen door haar been in de manchet te draaien. Zelfs een harde plaat tegen de rug kond dat niet voorkomen :D.
    Knuffelen met een campspreider krijg je best snel onder de knie: recht op op schoot laten zitten, zit wel die ijzeren beugel tegen je buik maar je hebt wel close contact.
     
  2. Mar30

    Mar30 Fanatiek lid

    1 aug 2010
    1.673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dank je wel voor de geruststelling, mama van Ruben. Ik zie er erg tegenop, maar het komt goed. Beter nu dan over een paar jaar!
     
  3. mama van ruben

    mama van ruben Fanatiek lid

    2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je staat straks versteld van wat ze allemaal met zo'n spreidbroek uitspoken: in pavlikbandage en half jaar later in gipsbroek
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Mar30

    Mar30 Fanatiek lid

    1 aug 2010
    1.673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wat goed zeg! Ik denk ook dat ik het er moeilijker mee heb dan zij straks haha. Althans dat hoop ik maar. Ben begonnen met wennen op de rug slapen en dat gaat redelijk gelukkig!
     
  5. mirell

    mirell VIP lid

    17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    hier heupluxatie en dysplasie aan beide kanten
    maand in ziekenhuis gelegen in een tractie
    daarna 12 weken in gipsbroek(lekkere warme zomer)
    en daarna tot bijna 1,5 jaar met spreidbroek
    toen ze 21 maanden was liep ze pas.

    het is een weg geweest maar ze is nu 5
    en gaat heel erg goed
     
  6. AmvTristan

    10 apr 2013
    41
    0
    0
    voor me kleine mannetje zorgen en wachten op de vo
    NULL
    Nou hier gaat het redelijk ... slapen overdag gaat duidelijk slechter.
    Gisteren in de goede spreidstand gezet kon hiervoor niet door de korte beenspieren.
    En gisteren mocht ie ook lekker afblijven omdat ze prikjes had gehad dus had een heel vrolijk kind.

    Nu ga ik snel verder spullen klaar maken want we gaan naar me overgrootoma.
     
  7. britt2009

    britt2009 Actief lid

    10 dec 2010
    100
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat het redelijk gaat. Het gaat alleen maar meer wennen en dan gaat slapen ook vast snel beter.
    Hopelijk heeft ze ook niet teveel last van de prikjes.
    Succes!
     
  8. rums

    rums Niet meer actief

    Ik heb een vraag aan iedereen die dit ook heeft meegemaakt.
    In onze beide familie zit heupdysplasie en ons zoontje heeft met 3 maanden een echo gehad, deze bleek goed te zijn.
    Alleen nu is het cb toch gaan twijfelen omdat ze zijn knieën niet in een hoek van 90 graden krijgen. Maandag wordt er een echo gemaakt.

    Heeft er iemand ervaring met een kindje van 9 maand die toen nog een spreidbroek moest?
    En paste je kindje nog in de maxicosi?
     
  9. britt2009

    britt2009 Actief lid

    10 dec 2010
    100
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi Rums,

    Oh wat vervelend, denk je er vanaf te zijn is er toch twijfel op het CB.
    Maar wel goed dat het nogmaals wordt nagekeken.
    Bij onze dochter werd het ook pas relatief laat ontdekt, met 7 maanden.
    Wel gelukkig na 6 maanden klaar met de spreider.

    Onze dochter paste toen nog wel in de maxi cosi. Wel met de nodige opvulling met kussens onder de benen en een verlengstuk van de gordel.
    Ze is iets voor haar eerste verjaardag over gegaan naar volgende stoel.
    Ws had ze zonder spreidbroek wat langer in de maxi cosi gezeten.

    Sterkte maandag en hopelijk valt het mee en hoeft je zoontje geen spreidmiddel. Ik duim voor jullie!
     
  10. mama van ruben

    mama van ruben Fanatiek lid

    2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    #30 mama van ruben, 6 dec 2013
    Laatst bewerkt: 6 dec 2013
    Hoi Rums, Vervelend dat er nu misschien alsnog dysplasie wordt geconstateerd. Wij waren er niet bekend mee, maar met 6 maanden kwam het CB ineens met de melding dat de buigtest niet goed was en er een beenlengteverschil was. Met 7-8 maanden een week tractie, daarna half jaar campspreider en pavlikbandage gedragen.
    In eerste instantie pastte ze in de maxicosi, met een maand of 9-10 niet meer. Omdat ze met die pavlik al ging zitten zijn we over gegaan op de andere stoel die we in ligstand lieten staan.
    Je kunt proberen via Maxicosi een verlengstuk voor de gordels te krijgen. Die werden tot een paar jaar geleden gratis verstrekt, toen wij er naar vroegen waren ze ermee gestopt omdat ze hun gratis gordelstukje voor grof geld op marktplaats zagen. Maar hoorde laatst van een moeder dat zij afgelopen jaar toch nog zo'n stukje kreeg. Dus gewoon proberen.
    Andere optie is een ander stoeltje: de groep 0-stoeltjes van Easy Bob zijn bij de benen breder. Misschien via marktplaats en anders te huur bij de vereniging aangeboren heupafwijkingen (moet je wel lid worden, kost iets van €35 per jaar)
     
  11. rums

    rums Niet meer actief

    @Britt en mama van Ruben bedankt voor jullie ervaringen en tips. Fijne tips waar ik zeker wat aan heb mocht het zo ver komen.
    Nu duimen dat het loos alarm was. Eerste keer sinds zijn geboorte dat ik me toch druk maak om iets.
    Zo heeft hij een poosje een te klein hoofd gehad en moest er een extra keer voor terugkomen. Maar toen had ik echt iets van: het zal wel loslopen. Over een week weten we het!
     
  12. rums

    rums Niet meer actief

    Alles bleek toch goed te zijn! Gelukkig :D
     
  13. mama van ruben

    mama van ruben Fanatiek lid

    2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn, zal een hoop spanning van je af gevallen zijn toen je het hoorde.
     
  14. britt2009

    britt2009 Actief lid

    10 dec 2010
    100
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh gelukkig, super fijn voor jullie!!
     
  15. rums

    rums Niet meer actief

    Ja, echt wel! Dit keer ook een hele aardige vrouw die hielp. En ze vertelde meteen dat het er goed uit zag. Ze is nog wel naar de radioloog gegaan. Vorige keer moest ik zelf bellen naar de huisarts en toen heeft het vier dagen geduurd.
    Dus ik ben heel blij echt een pak van me hard!
     

Deel Deze Pagina