hallo allemaal, gisteren te horen gekregen dat mijn meisje van drie maanden heupdysplasie heeft. Maandag krijgt ze een broekje aangemeten. Ik weet dat het goed is at het nu al gezien is, maar mijn mooie meisje met zo n lelijk ding wat haar beperkt doet me zo n pijn! Nu lees ik verhalen van kindjes die wel weken hebben gehuild omdat ze moesten wennen, maar komt het ook voor dat kindjes minder moeite hebben met wennen? Het is nu zo n blij, lief, makkelijk meisje en ik ben zo bang dat dat gaat veranderen. Ik probeer het positief te zien, want ik wil niet dat ze mijn onrust voelt, maar het is zo moeilijk.... Ik hoop dat iemand me gerust kan stellen met een positief verhaal! Dank! o ja, waarschijnlijk zal ze m n jaar om moeten...
Mijn schoonzus heeft heupdysplasie gehad en daar zijn ze pas met 9 maanden achter gekomen. Die 9 maanden was ze een huilbaby eenmaal in de broek was ze een ontspannen en blije baby. Mijn neefje en nichtje hebben ook een spreidbroek gehad en aan hun kon je niets merken. Mijn neefje was als baby al megadruk maar hij redde zich prima met de spreidbroek. Succes!
Mijn dochter heeft 1 dag gehuild, en toen was ze weer haar vrolijke zelf. Ik zag er ook erg tegen op, maar uiteindelijk is de spreidbroek tijd om gevlogen.
Zoontje heeft 1 dag gemopperd, daarna weer gewoon zichzelf. De arts hier zei dat de ouders er meer moeite mee hebben dan de kindjes zelf. Wij waren vooral bang voor t slapen, hij sliep altijd op z'n zij, dat ging niet meer, maar ook dat ging gewoon soepel. Met meisjes heb je nog het 'geluk' dat je genoeg leuke leggings, rokjes en jurkjes hebt die eroverheen kunnen vallen. Ze is nu nog zo jong dat ze al snel niet meer beter weet dan dat haar beentjes gefixeerd zijn. En ik ken ook verhalen van baby's die rolden, tijgerde en zelfs 'liepen' met een spreidbroek! Hier hadden ze verwacht dat de spreider 6 maanden 23 uur om moest, zijn er uiteindelijk 3 geworden (en nog 2 's nachts). Hopelijk valt het voor jullie ook mee! Het is even omschakelen en nieuwe handigheidjes ontdekken, maar dat komt vanzelf. Dan zie je de spreidbroek niet eens meer, maar alleen je mooie meisje. Heb nog een foto gevonden van de eerste dag, hier was hij er al grotendeels aan gewend. Zoontje had een Pavlik bandage, die zijn nog redelijk flexibel. Het bovenstuk ging gewoon onder z'n shirtje en we hadden een paar broekjes die over de onderkant paste, maar meestal een 'spijker'legging eronder.
Onze dochter had een camspreider. Zij was sl bijna 6 mnd. Maar ze heeft er eigenlijk geen last van gehad. Voor ons was het inderdaad veel vervelender dan voor haar. Of tenminste, dat vonden wij dan. Zij deed er gewoon alles mee. Het is even zoeken met de maxicosy, kinderstoel enz.
dank voor alle goede reacties! ik merk dat ze nu onwijs sterke benen heeft, maar na een tijdje zo n broekje aan te hebben gehad, wordt dat dan minder? en bleef de ontwikkeling bij jullie kindjes achter?
Mijn zoontje heeft een veel te hoge spierspanning in zijn benen, had ze toen vrijwel altijd stijf gestrekt. De spreidbroek haalt die spanning eruit. Voor hem is dat uiteindelijk juist heel goed geweest, door de gewenning aan de gebogen houding was de spanning minder. Haar benen worden er niet minder sterk van, maar staan wel even stil in ontwikkeling. Ons was verteld dat de ontwikkeling stil staat, maar dat ze dit normaal gezien wel weer vlot inhalen. Nou is er bij ons geen normale ontwikkeling, dus is dat bij ons niet zo. Maar bij gezonde kindjes moet zo'n spreidbroek uiteindelijk niet in de weg staan voor de ontwikkeling.
Mijn dochter mocht na 3 maanden de spreidbroek overdag uit. Ze was toen 7 maanden. Met spreidbroek kon ze vrijwel niets, daar was ze niet sterk genoeg voor. Maar na een paar uur zonder spreidbroek had ze alweer door hoe ze om kon rollen. En trots dat ze was, haha. Mijn dochter had een ernstige dysplasie en luxatie. Vorig jaar (toen was ze 2) was het nog steeds niet goed. Maar de arts wilde het nog een jaar aankijken voordat hij zou opereren. Gisteren zijn we weer terug geweest. En door de belasting van afgelopen jaar, is het heel goed verbeterd. Dus gelukkig hoeft ze niet geopereerd te worden. Ze moet nog wel 1x per jaar op controle komen, om in de gaten te houden of het zich goed blijft ontwikkelen.
Bij onze dochter werd met 6 maanden dysplasie geconstateerd. Na een week in tractie heeft ze 2 weken een campspreider (werkte niet goed) en daarna 5 maanden een pavlikbandage om gehad. Daarna 2x 6 weken gipsbroek (kinderorthopeed constateerde een luxatie die gewone orthopeed verkeerd beoordeeld had) en afgelopen augustus geopereerd met nog eens 6 weken gips. Ze heeft zich er niet door tegen laten houden. Ging inde pavlik en campspreider gewoon aan het tijgeren en voor de gipsbroekenperiode hebben we een soort skateboard voor haar gemaakt. FUN . Je dochter is nog zo jong, die went er heel snel aan. Zelf moet je alleen even zoeken naar de makkelijkste manier van vasthouden, dragen en vervoeren.
dank allemaal! En wat een mooie foto s! wat een uitvinding zo n skateboard! gaaf zeg! fijn dat jullie de foto s met me willen delen en ik alleen maar vrolijke kindjes zie. dank daarvoor!
Mijn dochter, is me verteld heeft ook een ernstige dysplasie met luxatie. De arts zei dat ik rekening moet houden dat ze dat broekje een jaar om moet! Was dat jullie ook verteld? doet me goed om te lezen dat die spreidbroek vrij snel overdag uit mocht!
Ja, dat was ons ook verteld inderdaad. Tijdens de eerste controle leek het er ook op dat de pavlik niet voldoende werkte. Maar daarna herstelde het zich razendsnel. We hebben zeker 3x te horen gekregen dat we rekening moesten houden met een mogelijke operatie. Maar gelukkig is dat niet nodig geweest.
Hier een foto van Thirza met Pavlik. Ik kan geen foto vinden dat ze de camp spreider om heeft, die droeg ze alleen met slapen. Met meisjes is het wel fijn dat je makkelijk een maillot of een legging aan kan doen. En daar overheen een wijd vallend jurkje.
ach, wat zoet zeg! ik smelt helemaal! Voor meisjes is het makkelijker idd, daar heb je nog leuke jurkjes voor! Weet je toevallig ook nog hoeveel tijd er zat tussen het aanmeten en het daadwerkelijk krijgen van zo n broekje? En kan je je kindje nog wel vervoeren in een baby bjorn? En kochten jullie n speciale kleding? of gewoon wat ruimere kleding?
Wij kregen hem gelijk mee na het aanmeten. Ze hebben een aantal standaard maten liggen, en die passen ze ter plekke aan. Ik heb veel leggings gehaald en ruimere jurkjes. Baby bjorn heb ik nooit gehad, dus dat weet ik niet.
Ik heb geen ervaring met een baby bjorn maar als je de gemiddelde kinderorthopeed pissig wil krijgen moet je over zo'n ding beginnen . In een baby bjorn hangen de beentjes naar beneden en dat is slecht voor de ontwikkeling van de heupjes, sommige artsen zijn er zelfs van overtuigd dat het gebruik van een baby bjorn de dysplasie kan verergeren. Al is daar nooit wetenschappelijk bewijs voor neer gelegd, dus voel je alstjeblieft niet schuldig. Er zijn wel draagzakken waarbij het kind in de juiste spreidzit zit en die zijn wel goed. Als je iets over dragen wilt weten moet je eens contact opnemen met een draagdoekconsulent. Er zijn dragers waar een kindje met gipsbroek super in zit. Bijvoorbeeld Jolijn Geerdink in Den Helder heeft zelf 2-3 kinderen met heupdysplasie en is draagdoekconsulent. www.helderdragen.nl is haar site.
dank voor je reactie. ik las ergrns dat een babybjorn juist wel kan met een spreidbroek omdat je kind dan met zn beentjes in de juiste houding zit. vandaar mijn vraag. het is niet zo dat ik de hele dag dat ding gebruik. het is alleen 5 min dat ze erin zit op weg naar de opvang
Met spreidbroek kan denk ik wel, maar weet niet of het prettig zit omdat de zitting vrij smal is. Gewoon proberen.